Sinnatagg Skrevet 14. februar 2016 #1 Del Skrevet 14. februar 2016 Litt galskap må en vel begi seg utpå på strikkefronten også. Er det noen som har begått denne galskapen før meg og som kan tipse meg opp oppskrifter, bilder, tips og triks? Jeg skal strikke nedenfra og opp i alskens rester av sisu, silja, babyull, babymerino og det jeg finner inne på hobbyrommet. Pinne nr 3/3,25. Magic loop med begge bena på en gang helt til det blir for tungt til å drive å snurre rundt på. Har fått ett tips om å bruke en generell bukseoppskrift å strikke etter den, for så å bare fortsette som om det var en genser med ragland, klippe opp foran og strikke stolpe og det der. (Som jeg egentlig bare skjønner i teorien.) Jeg står fast allerede før første masken er strikket. For jeg klarer ikke å bestemme meg for hvor mange masker jeg skal legge opp til ribbekanten nede engang. Og ikke finner jeg bukseoppskrifter som starter nede. Ett supert utgangspunkt dette! Garn og pinner har jeg klart i det minste! Noen som kan dytte meg i gang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #2 Del Skrevet 15. februar 2016 Et imponerende initiativ! Du finner bukseoppskrifter på Ravelry, ihvertfall. Søk på tights, så tenker jeg det dukker opp noe. Alternativt kan du finne en genseroppskrift med ribbekant, ta utgangspunkt i ermeribben og justere opp så det matcher ankelen? Fremgangsmåten du beskriver for overkroppen, finner du i veldig mange jakke- og kofteoppskrifter. Du strikker en genser, klipper opp foran og strikker på en knappekant. Det er skummelt, men mulig. Merk at du bør strikke området du skal klippe i i et garn som ikke er så glatt, ellers risikerer du at ting rakner når du klipper (det gjør det som oftest ikke, da. Bare å tråkle nok). Anonymkode: bbfea...11e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #3 Del Skrevet 15. februar 2016 Jeg ville ikke strikket noe som helst av restegarn med forskjellig tykkelse og egenskaper. Du kan gå ut fra at plagget ikke kommer til å tåle vask, fordi de ulike garntypene vil oppføre seg ulikt. Anonymkode: 3bbbe...254 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #4 Del Skrevet 15. februar 2016 Du trenger ikke en bukseoppskrift som starter nedenfra - av en eller annen grunn starter de fleste opp. Liker det heller ikke, og strikker bena først du bare begynner nederst i oppskrifta på en måte - legger opp så mange masker som du skal felle av til sist, også gjør du det motsatte hele veien - øker masker når det står feller osv Men alle masketall og lengder kan du bruke, Må bare lese ting i motsatt rekkefølge Anonymkode: 66b17...ea1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinnatagg Skrevet 17. februar 2016 Forfatter #5 Del Skrevet 17. februar 2016 Hey! Takk for svar! Har sett litt på diverse bukseoppskrifter, på norsk, siden jeg ikke er heeeelt stø på de engelske enda. Ikke at jeg ble så veldig klok, siden hodet mitt ikke helt klarer å "snu oppskriften" på ett fornuftig vis. Iallefall ikke de som har for mange ord. (Drops sine spesielt.) Men jeg er kommet i gang. La opp 72 masker som jeg leste meg utifra en oppskrift, ribbekant 8-10 cm og nå er det rett rett rett rett rett en stund. Tror jeg bare kommer til å prøve buksebeina underveis og øke litt der det passer. Vil ha den sånn passe tight slik at den passer når jeg har kommet ned i matchvekten min også Men jeg gruer meg veldig til jeg kommer til skrittet og skal begynne å felle der. Det klarte jeg ikke å forstå utifra oppskriftene jeg leste. Har heldigvis god tid før jeg er der, så bør nok våge meg inn på ravelry igjen å se om jeg klarer å mestre de engelske oppskriftene. Husker iallefall jeg lagde forkortede(?) rader over rumpa på ei monsterbukse en gang i tiden, og det bør jeg nok nå også vil jeg tro. Skummelt! Angående å bruke restegarn så bekymrer det meg null og niks :D Har strikket med så mye restegarn opp gjennom uten problem at det tenker jeg skal gå fint. Har funnet fram det jeg har som har tilnærmet samme strikkefasthet, mesteparten er superwash, men også noe ren ull. Vasker uansett alt på ullprogram og tørker det flatt, så det burde gå bra denne gangen også. Håper jeg! Har kommet meg ca 20 cm opp på bena, så det går framover. Går ikke akkurat i turbofart med pinne 3, men framover i det minste. :D Ha en flott dag, og takk for innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå