Gå til innhold

Én uke på skikkelig fór og pus er ikke til å kjenne igjen

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

I dag er det en uke siden jeg gikk over fra dagligvarekattemat til dyrebutikkmat til kattepus, og han er ikke til å kjenne igjen.

Han er ikke så gæren som han var, mye roligere. Pelsen hans er allerede mye penere. Tidligere så han ut som et godt brukt kosedyr i pelsen.

Og han spiser og skiter atskillig mindre!

Whiskas kontra Royal Canin er herved testet på levende katt. Sistnevnte kom klart best ut i test. 5 av 5 mulige stjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pusemamma

Ja det nye foret til pus er faktisk nr. 2 på listen over beste kattafor. Min nydelig katt får kun det tørrforet. Hun har en utrolig flott pels, blank og fin. Hun har dessuten bursdag i morgen 1 år gammel :bursdag:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke merket nevneverdig forskjell på katten etter at vi byttet til dyrebutikkfôr (Eukanuba). Hun har alltid hatt blank og myk pels og alltid vært en rolig katt. Men vi merker at hun foretrekker den framfor boksematen som hun bare ville spise før. Aldri har hun spist så mye tørrfôr som da vi byttet, før spiste hun kanskje 2-3 biter tørrfôr på en god dag. I tillegg til det å vite at den maten er bedre for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whiskas kontra Royal Canin er herved testet på levende katt. Sistnevnte kom klart best ut i test. 5 av 5 mulige stjerner.

Kattene her i huset skriver nok under på den. De foretrekker faktisk Royal Canines hundefor, fremfor Friskies for katter, viste det seg sist vi måtte handle en boks på dagligvarebutikken. Og det sier jo litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusekatt var ikke glad i tørrfor tidligere i det hele tatt. Det ble en munnfull i ny og ne - til han fikk den nye whiskasen da, som er myk inni. Da åt han, men altså - skeit like mye som han åt, og bare grøt.

Nå spiser han tørrfor med iver og glede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Katta jeg hadde likte bare dagligvarebutikkfôr, nektet å spise noe annet. Hun levde på det i nesten 12 år, og var like sprek, fin i pelsen, og ikke tjukk i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har alltid gitt mine katter butikkfôr (tørrfôr) uten at de har vært verken slappe, ville eller matte i pelsen. Nå får de matmons fra FK, og de er vakre i pelsen og i passe hold. Gir ikke mine boksemat annet enn til jul, men hele året har de et stort innslag av ferskkjøtt i kosten i form av mus og fugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pus bare raper, hikker og fiser noen helt voldsomt dersom han får mat (tørrfor) fra butikken. Royal Canin Fit 32 går det mest av her i huset, ellers liker han også Hills Science Plan (?). Sistnevnte har jo ulike "smaker", så da har jeg kjøpt den noen ganger for å avveksle litt. Vet ikke helt hvor viktig dette er for katter, men det føles liksom riktig ut. :ler:

Han får også Whiskas posjonsposer noen ganger innimellom.

Alle skryter av hvor frisk og fin han ser ut. Blank og sunn pels og pen bygning. Jeg tror at ordtaket "man blir hva man spiser" gjelder like mye for dyr som for mennesker.

Nabokatta er like brei som lang og hun spiser Friskis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min spiser kun Friskies og pelsen er glansfull og hun er aktiv, får mye skryt av så flott hun er, så jeg tror ikke at det alltid er det dyreste som er det beste, fungerer flott med Friskies her i gården...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk faktisk gjennomført et lite butikkfor vs dyrebutikkfor i sommer. Passet nemlig en gammel pus i noen uker i sommer. Den har brukt å få friskies fra butikken og de som har den har alltid tenkt at katten var frisk og fin den. Ok, så spiste den mye og var lite aktiv, men ikke noe mer. Det første jeg merket når jeg fikk katten i hus var at den feis hele tiden (smelly cat..), i tillegg var han tydelig alt for feit + at magen var så stinn at vi ikke fikk ta på bakparten uten at han freste...

Har selv en katt som får Iams og siden jeg ikke gidda å ha to forskjellige fortyper stående fremme fikk begge kattene Iams. Etter bare noen dager på Iams merket jeg kjempeforskjell på gamlepusen! Han sluttet å fise hele tiden og buken ble betydelig mindre oppblåst! Han ble mye mer aktiv og pelsen ble også mye bedre i løpet av de to ukene. Når eierne tilslutt fikk katten tilbake kjente de han knapt igjen! Tror nok ikke at de hadde tenkt at fortype faktisk kan gjøre så stor forskjell. I deres øyne hadde jo pusen vært helt flott når de leverte han fra seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha - det er akkurat som meg med og uten kosttilskudd det. Jeg synes egentlig jeg har det helt fint uten, og merker ikke så mye bedring heller når jeg tar dem, fordi det går så gradvis - men når jeg slutter! DA skal jeg si jeg merker det igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, katter og andre kjæledyr er like forskjellige som eierne. Den fôrtypen som fungerer på den ene, er gjerne helt feil for en annen. En bekjent av meg er fisker, og kattene der har det som plommen i egget og får kokt fisk når han er hjemme. Men når han er ute på fiske kjøper kona kattemat på butikken og gir dem. Og han ser det når han kommer hjem hvor mye blankere og finere de er i pelsen enn når de utelukkende får fisk. Men er kattene mye ute og aktive jegere, trengs det nok ikke så avansert et tørrfôr for å supplere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...