Gå til innhold

Hjelp har fått diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter en periode med terapi har min psykiater i sin uendelige "visdom" funnet ut at jeg har dyssososial personlighetsforstyrrelse. Jeg tror dette er mye fordi jeg hadde såkalte atferdsproblemer i min ungdom (dvs en del problemer med loven etc). Å fordi jeg har hatt litt problemer med rus. Dette er jo enormt stigmatiserende tør ikke å snakke om dette med min familie eller noe. Føler ikke at diagnosen stemmer selvfølgelig. Psykiateren var også frekk en gang spurte jeg han om x folk gjorde meg deprimert da sa han bare at det er meg som gjør folk deprimert og ikke motsatt. Etter at han hadde satt diagnosen fikk jeg slippe terapien fordi han mente det var ikke noe poeng i å prøve å "kurere" er det noen som har noen råd hvordan jeg kan kvitte meg med dette stempelet denne kvakksalveren har satt på meg?

Anonymkode: 5284e...85e

Skrevet

Hvis du ikke er villig til å lytte til psykologen når han sier at du har dyssosial personlighetsforstyrrelse (også kalt antisosial personlighetsforstyrrelse) så er det lite han kan gjøre for å hjelpe deg. Da er du ikke åpen for å få hjelp. Hvis du vil få hjelp må du oppsøke det og være villig til å høre ting du kanskje ikke er enig med.

Dette er ingen diagnose man tar lett på å stille, men mange som får den er nok veldig uenig i den.

Anonymkode: 2030b...e74

• Liker 5
Skrevet

Selvsagt er du uenig med psykologen. Det bare bekrefter at han har rett. 

• Liker 6
Gjest Klaveret
Skrevet

Du kan gå til en annen psykiater og be om utredning. Det må være forferdelig å få en slik diagnose. Men du er ikke den eneste som har fått en diagnose du ikke synes stemmer, så søk hjelp hos noen andre.

Skrevet
3 minutter siden, Klaveret skrev:

Du kan gå til en annen psykiater og be om utredning. Det må være forferdelig å få en slik diagnose. Men du er ikke den eneste som har fått en diagnose du ikke synes stemmer, så søk hjelp hos noen andre.

Skal prøve det men det er jo en stor sjanse for at den neste psykiateren er bias vis han får se sakspapirene fra den første psykiateren. Kan jeg kreve at han ikke ser på sakspapirene fra psykiater 1?

Skrevet

Be om ny vurdering hos andre. Jeg har gjort det selv, ga den nye behandleren journalen min, og den nye behandleren satte en diagnose som jeg kjente meg igjen i. 

Noen ganger tar behandlere feil og det fører til feil diagnose. 

Anonymkode: b4d6c...99b

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal prøve det men det er jo en stor sjanse for at den neste psykiateren er bias vis han får se sakspapirene fra den første psykiateren. Kan jeg kreve at han ikke ser på sakspapirene fra psykiater 1?

Jeg kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men psykologer og psykiatere er professjonelle nok av yrke til å ikke la en annens mening farge dem når de blir bedt om en ny vurdering.

Jeg tenker at de sannsynligvis ikke får se papirene, men får beskjed om at du ønsker en ny vurdering. Derimot synes jeg kanskje den opprinnelige vurderingen kan ha noe i seg utifra hvordan du snakket om det her.

• Liker 1
Skrevet

Om du har empati så vil denne diagnosen du har fått ikke holde stand.

Ville du blitt lei deg eller få dårlig samvittighet om du kjørte over en hund ved et uhell? 

Ville du blitt trist om din bestevenn eller nært familiemedlem døde?

Hvis du svarte ja på begge : Ikke dyssosial PF. 

Ellers så bærer relasjon med din behandler preg av mistillit. De kan være lurt å be om en vurdering av en annen behandler. 

Psykiatri er ingen eksakt vitenskap så man kan meget vel få 10 forskjellige diagnoser av 10 forskjellige behandlere. Det er trist men sånn er det inntil videre. Psykiatrien er bare i sin spede begynnelse og vi vet for lite om hjernen og hvordan den fungerer til å slå fast noe med full sikkerhet. 

• Liker 4
Skrevet

Vet ikke om han nødvendigvis vil se den nyeste vurderingen fra psykiateren, men de vil jo komme til å gå igjennom tidligere journaler, i tillegg til din informasjon, for å få satt en mest korrekt diagnose basert på både historikk og din informasjon. 

Anonymkode: 20efa...85b

Skrevet

Når du kaller en med medisinsk ekspertise for kvakksalver, beviser det at psykiateren din har rett.

Du trenger hjelp

Anonymkode: db0ee...0fa

• Liker 4
Skrevet

Jeg føler med deg, TS. Jeg fikk delvis dyssosial personlighetsforstyrrelse som diagnose av samme grunn, var for ærlig om noe nasking og rusbruk i ungdommen. 

Haker man av for slike diagnosekriterier får man fort en slik diagnose. 

Anonymkode: 2d362...f83

Skrevet

stjeling og rusmisbruk er jo dyssosialt. 

Anonymkode: 1c456...5c2

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vil si dette er veldig relativt når det skjer i ungdomstida. Jeg hang med andre jenter som lærte meg og utfordret meg og jeg hadde dårlig samvittighet. Dette ble det ikke tatt hensyn til ved diagnosesetting, har man haket av for visse ting fyller man diagnosekrav, ferdig med det.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke dermed sagt at alle som stjeler eller ruser seg er dyssosiale

• Liker 5
Skrevet
19 minutter siden, grinchen skrev:

Det er ikke dermed sagt at alle som stjeler eller ruser seg er dyssosiale

Det er uansett dyssosiale trekk. Har mange mange nok slike trekk har man en personlighetsforstyrrelse. 

Annonse
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil si dette er veldig relativt når det skjer i ungdomstida. Jeg hang med andre jenter som lærte meg og utfordret meg og jeg hadde dårlig samvittighet. Dette ble det ikke tatt hensyn til ved diagnosesetting, har man haket av for visse ting fyller man diagnosekrav, ferdig med det.

Nei, det er ikke nok med å "hake av for boksen", det er en vurdering. Dersom TS har vist lite empati, anger og har flere dyssosiale trekk, så er det nok mer basis for å sette en slik diagnose. Dette er ikke noe en psykiater eller pykolog tar lett på. Om TS ønsker en ny vurdering så er det hans/hennes rett, men TS viser tydelige tegn til at hen ikke vil ta innover seg noe psykiateren har sagt

• Liker 3
Gjest Blomsterert
Skrevet

Dere som tror psykiatere og psykologer all tid har rett : det stemmer ikke altså! 

Gikk selv til psykolog da jeg var yngre pga søvnproblemer og søvnparalyse. Sistnevnte slet hardt på meg. De som har opplevd det,vet godt. Psykologen mente det var tegn på at jeg var grensepsykotisk. Jeg ble helt rystet. Fikk HELDIGVIS etterhvert en fastlege som visste hva søvnparalyse var. 

Vet også om at andre ikke har fått rett diagnose.

En skal være til utredning i tre(?)måneder,innlagt under kontinuerlig oppsikt for å få en riktig diagnose. 

Det skjer for ofte at en psykolog mener noe,og en annen mener noe annet. En kan sette seg inn i ting selv,og føler en at ting overhodet ikke stemmer,så går det an å snakke med ny psykolog.

Ts.

Du skriver jo lite om begrunnelsen. Det er jo greit,for du trenger ikke det her. Men hva føler du IKKE stemmer? Sider,holdninger og egenskaper du har,som ikke er forenlig med diagnosen,kan du kanskje si noe om? 

Gjest Blomsterert
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du når du skriver at rusmisbruk er dyssosialt?

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke nok med å "hake av for boksen", det er en vurdering.

I mitt tilfelle forklarte psykologen det med at jeg hadde krysset av for tilstrekkelig mange slike trekk. Har diskutert det med to psykologer etterpå og jo, det kan være så enkelt som det.

Skrevet
21 minutter siden, Blomsterert skrev:

Dere som tror psykiatere og psykologer all tid har rett : det stemmer ikke altså! 

Gikk selv til psykolog da jeg var yngre pga søvnproblemer og søvnparalyse. Sistnevnte slet hardt på meg. De som har opplevd det,vet godt. Psykologen mente det var tegn på at jeg var grensepsykotisk. Jeg ble helt rystet. Fikk HELDIGVIS etterhvert en fastlege som visste hva søvnparalyse var. 

Vet også om at andre ikke har fått rett diagnose.

En skal være til utredning i tre(?)måneder,innlagt under kontinuerlig oppsikt for å få en riktig diagnose. 

Det skjer for ofte at en psykolog mener noe,og en annen mener noe annet. En kan sette seg inn i ting selv,og føler en at ting overhodet ikke stemmer,så går det an å snakke med ny psykolog.

Ts.

Du skriver jo lite om begrunnelsen. Det er jo greit,for du trenger ikke det her. Men hva føler du IKKE stemmer? Sider,holdninger og egenskaper du har,som ikke er forenlig med diagnosen,kan du kanskje si noe om? 

Ts her.

Jeg er uenig fordi jeg ikke er en utpreget kaotisk person har god kontroll på pengene mine for eksempel. Har empati for de nærmeste tok det for eksempel hardt når faren min døde. Jeg er i et langvarig forhold og har mange gode venner som jeg har hatt i lang tid. Føler meg egentlig ganske normal. Det virker på meg som min kriminelle fortid var nok til å gi meg stempelet dyssosial uten at noen andre faktorer ble tatt i betraktning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...