Gå til innhold

Det er visst greit å la hunden din være alene hjemme i ett og et halvt døgn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et familiemedlem av meg har en hund som hun lot være alene hjemme i ett og et halvt døgn. Hun hadde ringt dyrebeskyttelsen og spurt om det var greit, og det var det visst. Dette hadde jeg og et annet familiemedlem av meg svært vanskelig for å tro, og vi ringte dermed dyrebeskyttelsen og forklarte situasjonen. Jada, hun hadde helt rett, det var ikke noe problem.

Unnskyld meg, men hva faen?? Jeg har selv hund og for meg er det 8 timer MAKS. Jeg kan ikke fatte og begripe at dyrebeskyttelsen har gitt henne tillatelse til å forlate en hund så lenge alene i et rom?

Hun har også en katt som var hjemme med hunden. Disse har kjent hverandre i bare noen uker. Om hunden og katten alene sammen etter så kort tid, lurer jeg også på om er forsvarlig.

Er det jeg som overdriver her, eller er dette over streken?

Anonymkode: fc2c6...2e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et familiemedlem av meg har en hund som hun lot være alene hjemme i ett og et halvt døgn. Hun hadde ringt dyrebeskyttelsen og spurt om det var greit, og det var det visst. Dette hadde jeg og et annet familiemedlem av meg svært vanskelig for å tro, og vi ringte dermed dyrebeskyttelsen og forklarte situasjonen. Jada, hun hadde helt rett, det var ikke noe problem.

Unnskyld meg, men hva faen?? Jeg har selv hund og for meg er det 8 timer MAKS. Jeg kan ikke fatte og begripe at dyrebeskyttelsen har gitt henne tillatelse til å forlate en hund så lenge alene i et rom?

Hun har også en katt som var hjemme med hunden. Disse har kjent hverandre i bare noen uker. Om hunden og katten alene sammen etter så kort tid, lurer jeg også på om er forsvarlig.

Er det jeg som overdriver her, eller er dette over streken?

Altså, fornuftsmessig er det ikke tilrådelig å forlate en hund så lenge over hodet. Selv om den er lært opp til å gjøre fra seg på kasse inne, det er den sannsynligvis. Men jeg trodde også det var straffbart (bot) i følge retningslinjene til Mattilsynet. De har jo blitt så strenge nå. Dyrebeskyttelsen har jeg ikke noe forhold til, de har jo ingen myndighet og gir bare råd. Dårlige råd, tydeligvis.

Endret av palamina
Skrevet

Hadde hunden mulighet til å gå ut i Hagen i det minste?

Anonymkode: 4b4a3...a24

Skrevet

Ikke greit. Den stakkars hunden kommer jo til å bæsje på seg! Ikke like ille hvis den har lært å gjøre fra seg inne, men vil tro det fortsatt vil være stressende for den.

Anonymkode: 5b0b3...b09

• Liker 3
Skrevet

Dyrebeskyttelsen har tydeligvis sine retningslinjer. 

Jeg ville aldri gjort det. 

Gjest førstedamen
Skrevet

Ifølge det nye pyrepolitiet er dette straffbart, og staffene skal også sjerpes inn i løpet av 2016. Hvilket kontor for dyrebeskyttelsen snakket hun med? Hvilken kommune? Hun tar iallefall helt feil, da dette ikke er lov. Og hunden skal ha mulighet til å gjøre fra seg ute to ganger i døgnet, er minste!

Skrevet

Jeg ville aldri latt hunden være alene så lenge som en tredjedel av den tiden (12 timer) en gang! Høres helt hårreisende ut. Når skal det stakkars dyret få gå på do!?! Å holde seg et og et halv døgn går jo ikke.

• Liker 3
Skrevet

Kom det noen innom og luftet/matet/koste hunden i løpet av det 1.5 lange døgnet? 

Skrevet

Nei dette er IKKE greit i min verden! Må man dra fra hunden så lenge så skaffer man "barnevakt". Er det skikkelig krise og ingen annen løsning så spør man i værste fall en nabo om å gå innom å lufte og se til den med gjevne mellomrom.

• Liker 4
Gjest førstedamen
Skrevet
13 minutter siden, Million skrev:

Jeg ville aldri latt hunden være alene så lenge som en tredjedel av den tiden (12 timer) en gang! Høres helt hårreisende ut. Når skal det stakkars dyret få gå på do!?! Å holde seg et og et halv døgn går jo ikke.

Enig, en arbeidsdag på 8 timer er max altså. Og da må jo hunden fortsatt på do både før og etter de åtte timene. Hvertfall min hund, og han kan holde seg inne lenge med vilje bare fordi han er værsjuk.

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Vi andre vet jo ingenting om denne eieren, jeg tenker sånn at de kanskje kom og luftet hunden disse som jobber i Dyrebeskyttelsen.
Bor du nærme tr?

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde hunden mulighet til å gå ut i Hagen i det minste?

Anonymkode: 4b4a3...a24

Nei. Både hund og katt var innestengt i et rom i ett og et halvt døgn.

Ts

Skrevet

Det er vel heilt individuelt. Eg jobbar skift på jobb på 13 timar og har lang køyreveg, så eg er då vekke i omlag 14 timar i strekk. I den tida er katten åleine heime. Den har mat, vatn og dokasse ståande, og eg trur ho for det meste søv heile dagen medan eg er vekke. Ho får kos og merksemd før eg drar og når eg kjem heim. Det er tydeleg at ho kanskje kjedar seg litt, men det går heilt fint. Eg jobbar heldigvis ikkje desse lange skifta oftare enn kvar sjette helg, så ho er ikkje så mykje åleine som eg no gir uttrykk for.

Om eg hadde hatt hund derimot, så måtte definitivt nokon vore innom for å lufte og gje selskap. Eg ville heller ikkje latt katta vera åleine i eit og eit halvt døgn utan selskap og kos.

Gjest førstedamen
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Både hund og katt var innestengt i et rom i ett og et halvt døgn.

Ts

Må jo ha vært mye tiss og bæsj på det rommet når de kom hjem? Hvorfor melder du dem ikke for dårlig dyrehold? 

Skrevet
28 minutter siden, førstedamen skrev:

Ifølge det nye pyrepolitiet er dette straffbart, og staffene skal også sjerpes inn i løpet av 2016. Hvilket kontor for dyrebeskyttelsen snakket hun med? Hvilken kommune? Hun tar iallefall helt feil, da dette ikke er lov. Og hunden skal ha mulighet til å gjøre fra seg ute to ganger i døgnet, er minste!

Hvilket kontor/kommune vil jeg ikke uttale meg om, men er tydeligvis noen som hverken kan regler og faktisk har hjerte til å si at dette er greit. Kjenner jeg blir fly forbannet!!

Ts

Skrevet
29 minutter siden, Alice123 skrev:

Kom det noen innom og luftet/matet/koste hunden i løpet av det 1.5 lange døgnet? 

Nei.

Ts

Skrevet
32 minutter siden, Million skrev:

Hun har antageligvis ordnet kasse som dyret (dyrene) skulle gjøre fra seg i.

Ts

Skrevet

Hva med å anmelde eier til politiet / mattilsynet på grunn av dyreplageri ??

Anonymkode: a1a21...60e

• Liker 4
Skrevet

Snakk med fam.medlemmet ditt om det du. Men på en mild måte slik at det ikke blir ubehageligheter i fam. Jeg hadde ikke gjort  det samme ang.hund og katt, så det var jo litt merkelig da. Men før du ev. melder, kjære vene snakk med dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...