Gå til innhold

Jevn heving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Startet min brødbakingkarriere for et par mnd siden. Nådd målet om et hjemmebakt brød som er bedre enn det i butikken nå men sliter fortsatt med å få brødene til å heve jevnt. Altså så de ikke blir tette i bunn og luftige i toppen. Noen tips?

Oppskriften min innholder 1/2 pose gjær + ca 200g surdeig(hvetemel) til 3 brød( ca 8/900g deig i hver form fra IKEA)

• Blander, elter
  • Står i ca 1 time
  • Elter kjapt, deler opp og legger i former
  • Hever ca 2 timer
  • 30min i ovene på ca 50 grader, før jeg skrur opp temp til 200 i ca time
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kaldheving kan være et alternativ, men er du sikker på at du elter deigen tilstrekkelig?

Anonymkode: 0ce99...065

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kaldheving kan være et alternativ, men er du sikker på at du elter deigen tilstrekkelig?

Anonymkode: 0ce99...065

Skivene henger hvertfall skikkelig sammen, smuldrer ikke i det hele tatt.
Kaldheving...? Som i kjøleskapet?

Skrevet (endret)

Det høres ut som om du ikke elter godt nok og/eller ikke har nok væske i deigen.

Elter du deigen i kjøkkenmaskin skal den være så våt at den løsner fra sidene, men klistrer seg fast i bunnen. Deigen er ferdig eltet når den får samme konsistens som en godt tygget tyggegummi. Jeg pleier å kjøre deigen i 10 minutter, la den hvile i 5 minutter før jeg elter videre i ytterlige 5 minutter.

Et alternativ er å prøve seg på eltefritt brød, som etter min mening er den enkleste veien til suksess.

Edit: Jeg leste feil. Trodde du skrev at brødet smuldret. Tipsene mine gjelder fremdeles, men er ikke like sikker på at det er der problemet ditt ligger.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 1
Skrevet

Sett brødene inn på 200 grader varmluft og stek de ca 55-60 min. Uten å tørke de på 50 grader først. Jeg smeller alt sammen i bollen, heller på væske, rører til det er blandet (løs deig, bruker ikke kjøkkenmaskinen) , hever en time, baker ut i full fart med hjelp av deigspade, i forma med dem og heves en time til. Har aldri opplevd at brødene ikke vil heve jevnt eller at de ikke er luftige. Aldri opplevd at de ryr heller. Har brukt samme oppskrifta "på slump" i 20 år. Dvs jeg bruker ingen oppskrift annet enn det jeg har helt oppi hver gang i 20 år. Ikke noe nymotens "eltefritt" brød. Du tørker jo brødene før du steker dem, og du steker til sammen for lenge. Sett de rett inn på 200 grader å la de steke ferdig. 

Og bruk ikke regal-mel. Har bakt med det 3-4 ganger i min karriere, og hver gang har bakverket blitt mislykket. Aldri med møllerens. Og det er det mange andre som også opplever. Og kutt ut surdeigen, bruk heller en ok tørrgjær.

Anonymkode: 18430...919

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...