AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #1 Skrevet 14. februar 2016 Hei. Pappa har hele tiden sagt at han ønsker at det er kun meg helst, som skal arve alt etter ham. Hvordan er lovverket for dette? Er det noe han må skrive i testamentet? Hva skjert? Griner av tanken på å snakke om dette, men han har hele tiden tatt det opp.. Huff. Anonymkode: 944b7...2d9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #2 Skrevet 14. februar 2016 Det går ikke å gjøre noen av barna fullstendig arveløse på grunn av pliktdelsarven (med mindre et av dine søsken dreper din far), men han kan overføre midler til deg mens han lever. Dette bør han gjøre i samråd med advokat for å unngå at det gjøres på feil måte. Dette er veldig enkelt forklart, da jeg skjønner at du ikke kan mye om temaet og jeg ikke vil komplisere med forskjellige juridiske begreper. Snakk heller med en kompetent jurist. Anonymkode: fcc12...625 3
Testosteron Skrevet 14. februar 2016 #3 Skrevet 14. februar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Pappa har hele tiden sagt at han ønsker at det er kun meg helst, som skal arve alt etter ham. Hvordan er lovverket for dette? Er det noe han må skrive i testamentet? Hva skjert? Griner av tanken på å snakke om dette, men han har hele tiden tatt det opp.. Huff. Anonymkode: 944b7...2d9 Har han flere barn enn deg? Er han gift?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #4 Skrevet 14. februar 2016 Et øyeblikk siden, Testosteron skrev: Har han flere barn enn deg? Er han gift? Jeg har flere halvsøsken ja… Han har samboer, og har 3 barn med henne, men ikke gift. Anonymkode: 944b7...2d9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #5 Skrevet 14. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har flere halvsøsken ja… Han har samboer, og har 3 barn med henne, men ikke gift. Spiller ingen rolle om de er hel- eller halvsøsken, de arver ham uansett. Be ham om å snakke med en jurist om dette. Jeg tviler på at han mener det og vil gjennomføre det, men han trenger juridisk hjelp for å gjennomføre en slik ting. Anonymkode: fcc12...625 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #6 Skrevet 14. februar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Pappa har hele tiden sagt at han ønsker at det er kun meg helst, som skal arve alt etter ham. Hvordan er lovverket for dette? Er det noe han må skrive i testamentet? Hva skjert? Griner av tanken på å snakke om dette, men han har hele tiden tatt det opp.. Huff. Anonymkode: 944b7...2d9 Dette har vi ganske nylig hatt en laaang tråd på. Anonymkode: 778f3...f73
MapleSirup Skrevet 14. februar 2016 #7 Skrevet 14. februar 2016 Arveloven skal jo blant annet sikre mot at barn blir arveløse bare fordi foreldre bestemmer seg for å favorisere. Faren din er pr def en drittsekk på dette område. Av 4 barn så er det heldigvis ikke lov å velge og vrake. Han er jo ikke død enda så du kan vel heller anbefale ham å jobbe litt med relasjonene sine. 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #8 Skrevet 14. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Spiller ingen rolle om de er hel- eller halvsøsken, de arver ham uansett. Be ham om å snakke med en jurist om dette. Jeg tviler på at han mener det og vil gjennomføre det, men han trenger juridisk hjelp for å gjennomføre en slik ting. Anonymkode: fcc12...625 Ganske sikker på at han mener det, mtp historie og handlingene hans. Skal be ham om å rådføre seg med en evt. jurist. Merkelig at min far ikke får bestemme slikt selv. Anonymkode: 944b7...2d9
Testosteron Skrevet 14. februar 2016 #9 Skrevet 14. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har flere halvsøsken ja… Han har samboer, og har 3 barn med henne, men ikke gift. Anonymkode: 944b7...2d9 Han kan ikke bestemme at du skal arve alt når han har flere barn enn deg og når han har samboer som han har barn med, men han kan øke andelen av arven du vil få ved å skrive et testament. I utgangspunktet arver samboeren hans fire ganger grunnbeløpet i folketrygden (4 x kr 90 000 = kr 360 000) mens resten går til barna hans med en fjerdedel på hver, men ved å opprette testament så kan ha ta fra samboeren alt (altså 4G), men da må han informere henne om at han har skrevet testament. Ved å skrive testament kan han dessuten redusere barna sin arv med en tredjedel. Han kan altså øke din arv med det som samboeren ellers ville ha fått (4G) og 1/3-del av det som de tre halvsøsknene dine ellers ville ha fått.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #10 Skrevet 14. februar 2016 4 minutter siden, MapleSirup skrev: Arveloven skal jo blant annet sikre mot at barn blir arveløse bare fordi foreldre bestemmer seg for å favorisere. Faren din er pr def en drittsekk på dette område. Av 4 barn så er det heldigvis ikke lov å velge og vrake. Han er jo ikke død enda så du kan vel heller anbefale ham å jobbe litt med relasjonene sine. Du kommer ikke hit og sier at min far er en drittsekk når du ikke kjenner til verken familien eller historien? ELLER HAM som person? Hvem er det som har oppdratt deg så? Så utrolig fordomsfullt, du kunne spart deg for den. La være. Testeoron, meget takk for utfyllende svar! Takk Anonymkode: 944b7...2d9 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #11 Skrevet 14. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at min far ikke får bestemme slikt selv. Han burde vel kanskje starte denne prosessen med å flytte fra samboeren. Det kan han fint bestemme selv. Jeg synes hele tråden virker merkelig. Planla du å skrive et falskt testamente fordi du ikke unner dine halvsøsken og hans samboer å arve ham? Anonymkode: fcc12...625 1
MapleSirup Skrevet 14. februar 2016 #12 Skrevet 14. februar 2016 (endret) 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kommer ikke hit og sier at min far er en drittsekk når du ikke kjenner til verken familien eller historien? ELLER HAM som person? Hvem er det som har oppdratt deg så? Så utrolig fordomsfullt, du kunne spart deg for den. La være. Testeoron, meget takk for utfyllende svar! Takk Anonymkode: 944b7...2d9 Ved å ekskludere 3 barn fra arv så er han en drittsekk. En skikkelig drittsekk. PS: Ønske å ekskludere.... Endret 14. februar 2016 av MapleSirup ps 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #13 Skrevet 14. februar 2016 7 timer siden, Testosteron skrev: Han kan ikke bestemme at du skal arve alt når han har flere barn enn deg og når han har samboer som han har barn med, men han kan øke andelen av arven du vil få ved å skrive et testament. I utgangspunktet arver samboeren hans fire ganger grunnbeløpet i folketrygden (4 x kr 90 000 = kr 360 000) mens resten går til barna hans med en fjerdedel på hver, men ved å opprette testament så kan ha ta fra samboeren alt (altså 4G), men da må han informere henne om at han har skrevet testament. Ved å skrive testament kan han dessuten redusere barna sin arv med en tredjedel. Han kan altså øke din arv med det som samboeren ellers ville ha fått (4G) og 1/3-del av det som de tre halvsøsknene dine ellers ville ha fått. Det er ikke het rett. Loven sier dette: 2/3 deler av arv går til barn, 1/3 til ektefelle og 1/3 som bevegelig/valgri arv følge loven. Det er ikke satt et grunn/max beløp på dette når det ikke er skrevet testamentet. Det er da igjen 1/3 av som er "valgfri" bevegelig del, de kan han gi til TS hvis han skriver et testamentet. Hankan i følge loven begrense barns arv til minimum/maximum 1. million. Anonymkode: c0968...21e 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #14 Skrevet 14. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke het rett. Loven sier dette: 2/3 deler av arv går til barn, 1/3 til ektefelle og 1/3 som bevegelig/valgri arv følge loven. Det er ikke satt et grunn/max beløp på dette når det ikke er skrevet testamentet. Det er da igjen 1/3 av som er "valgfri" bevegelig del, de kan han gi til TS hvis han skriver et testamentet. Hankan i følge loven begrense barns arv til minimum/maximum 1. million. Anonymkode: c0968...21e Nei. 2/3 til barn, 1/4 til ektefelle. Skrives ikke testamente går 3/4 til barn og 1/4 til ektefelle. Arven til ektefelle kan i testamente begrenses til 4G (?), til barn til 1 mill per barn. Anonymkode: 4e9b0...861
Million Skrevet 14. februar 2016 #15 Skrevet 14. februar 2016 (endret) 9 timer siden, Testosteron skrev: I utgangspunktet arver samboeren hans fire ganger grunnbeløpet i folketrygden (4 x kr 90 000 = kr 360 000) mens resten går til barna hans med en fjerdedel på hver, men ved å opprette testament så kan ha ta fra samboeren alt (altså 4G), REDIGERT Jeg endrer innlegget mitt helt, for jeg ser at det faktisk ER riktig at samboere arver hverandre HVIS det er felles barn i mellom dem, og det hadde de jo i denne trådstarters tilfelle (faren var samboer med tre barn med sin samboer) Så beklager mitt første og feilaktige svar. http://www.arvehjelpen.no/index.php/component/content/article?id=3 Endret 14. februar 2016 av Million
MapleSirup Skrevet 14. februar 2016 #16 Skrevet 14. februar 2016 Hva slags fyr lever med en dame, får 3 barn med henne og ønsker likevel ikke at noen av de skal arve? For en douchbag. Godt vi har et regelverk som hindrer slike i å handle på egenhånd. 7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #17 Skrevet 14. februar 2016 Jeg synes det er helt feil av en far å ville gjøre barna sine arveløse. Han er uansett deres far. Andre har svart deg, han kan ikke gjøre sine egne barn arveløse, men han kan dele ut til hvem han vil mens han lever. Anonymkode: b102a...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #18 Skrevet 14. februar 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Pappa har hele tiden sagt at han ønsker at det er kun meg helst, som skal arve alt etter ham. Hvordan er lovverket for dette? Er det noe han må skrive i testamentet? Hva skjert? Griner av tanken på å snakke om dette, men han har hele tiden tatt det opp.. Huff. Anonymkode: 944b7...2d9 En ting er å snakke om det, en annen ting er faktisk å gjøre det. Er ikke sikkert det stikker så dypt når han sier slike ting. Uansett, som jeg sa over, han kan ikke gjøre sine barn arveløse. Hvorfor har han så dårlig forhold til hele 3 barn da? Anonymkode: b102a...ca4 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #19 Skrevet 14. februar 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. 2/3 til barn, 1/4 til ektefelle. Skrives ikke testamente går 3/4 til barn og 1/4 til ektefelle. Arven til ektefelle kan i testamente begrenses til 4G (?), til barn til 1 mill per barn. Anonymkode: 4e9b0...861 Feil. Les 3. Avsnitt... http://www.testament.no/kan-jeg-testamentere-sa-mye-jeg-vil/ Anonymkode: c0968...21e
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2016 #20 Skrevet 15. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Feil. Les 3. Avsnitt... http://www.testament.no/kan-jeg-testamentere-sa-mye-jeg-vil/ Anonymkode: c0968...21e Hva er feil i innlegget mitt? Anonymkode: 4e9b0...861
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå