Gå til innhold

Utbetalt 17,000 i mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet
Den 13. februar 2016 at 20.37, AnonymBruker skrev:

Jeg har utbetalt 17k i mnd og merker at det er litt vær lite.. Jeg vil gjerne kjøpe meg inn i huset til samboeren, men ser ikke hvordan jeg skal få til å betale ned lån og kommunale utgifter osv med inntekten jeg har nå. Jeg betaler noe husleie til han, men har jo andre utgifter som spiser av lønna.

Jeg har ikke videregående utdanning, men jobber med å få det som privatist nå. Men hvilke yrker er aktuelle for en uten utdanning, hvor lønna er litt bedre? Nå har jeg 141kr timer, null ekstra for lørdagsjobbing og ingen "ugunstige" arbeidstider med tillegg er mulig (utenom tre ganger i året: To søndager i desember og varetelling). 

Jeg er blid og sosial, elsker folk og er god på service. Men er også flink på organisering og ha orden på bestillinger osv. Jobbet i butikk i 5år nå, fungerer som butikksjef når butikksjefen er borte og hjelper hun mye i butikken (hun fungerer dårlig uten meg faktisk, jeg holder orden på bestillinger og passer på).

Eneste hinderet er en skade i kneet som gjør at jeg ikke bør bære mye og fly mye i trapper. 

Noen tips til hva som kan passe? Gjerne hva lønna ligger på? Ser litt på finn.no, men er jo mest rørleggere og gravmaskinførere og sykepleiere liksom.. 

Anonymkode: 0bee1...9be

tenk typiske manneyrker f. eks.  bygg og annlegg (ikke alle jobber trenger være fysiske der heller) Hvorfor ikke gravemaskinfører? Hvis du ønsker en mer klassis sosial folk og jobbe med service så er lønnen deretter...

Skrevet
Den 14.2.2016 at 21.58, Lunasama skrev:

Du har veldig høyt forbruk. Leiepengene burde gå til huslån. Hunden din spiser for halvparten av meg. Tørrfôr og noen bokser mat koster da ikke så mye? Hvorfor betale 800 i mnd for mobil? Jeg betalte 800 for selve mobilen, og 100 kr i kontant rekker til 3 måneder. Prater man lengre bruker jeg alltid skype/facebook-call. Veldig mye går til bil. Det går vel enten busser, eller er mulighet for å sykle i blant, med mindre dere bor i Finnmarksvidda? Bruk briller og ikke minst slutt å snuse(ikke pga moralske årsaker, men økonomiske) Den eneste som tjener på det er tannlegen.

Phu...:dry:

Anonymkode: 96c91...339

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, ambivalentReaction skrev:

600 kroner i måneden for en mobil? En skulle tro at å låne penger for å kjøpe seg telefon ikke er den største prioriteten dersom man har presset økonomi. Selvsagt er det valid å foretrekke å låne penger for å kjøpe ting som mister sin verdi like fort som man betaler seg ned, men da er det viktig at man er klar over at det er et valg man har foretatt seg. 7200 høres ut som en dyr telefon, og dette er penger som kunne blitt spart opp til å kjøpe bolig. Selvsagt vil ikke dette alene være nok, men det er en bra start.

3000 i måneden for en bil er ikke uvanlig. Det er heller ikke uvanlig å bruke 50 000 på en ferie, eller å tjene 500 000 i året. Men TS gjør ikke det. Kanskje betaler hun 1000 kroner i måneden for forsikring og 2000 på lån/reparasjoner, jeg aner ikke. Men det er også sannsynligvis noe hun kan kutte drastisk ned på.

Problemet med disse valgene er at om 5 år er mobilen TS betalte 7200 for verdiløs. Hvis de var brukt som EK til bolig kunne hun kjøpt bolig til 48 000. Da ville hun fått verdistigningen på bolig på 48 000 kroner. Isteden sitter hun om fem år igjen med en mobil som er verdt 0 kroner. Samme med bilen, dersom 2000 er lån, ville hun på 12 måneder kunne hatt 24 000 i EK, og kunne kjøpt bolig for 160 000. Legg det sammen med snusen så begynner vi å nærme oss en million etter et par-tre år. Og med de vanene hun lærer da vil hun kunne betale avdragene på et lån på en million. Antar jo selvsagt da at leien reduseres tilsvarende eierandel i boligen.

Det er irrelevant hvilken bil hun har. Hvis bilen er tilnærmet verdiløs er det galskap å bruke så mye på å reparere den. Er den dyr å forsikre kan den byttes mot en billigere modell. Hvis den er lånt er det et forferdelig tapsprosjekt. Hva er bilen verdt om 10 år? Om 15? Hva ville boligen vært verdt? Selvsagt vil noen foretrekke bil, men det er en elendig økonomisk avgjørelse som medfører at hun vil sitte igjen uten penger ved et brudd, kun verdiløse luksusvarer.

Å bruke 3000 kr i mnd på bil per mnd kan ikke sammenlignes på å bruke 50 000 kr på ferie. Bil er for mange (inkl meg selv) en nødvendighet- jeg klarer meg ikke uten bil slik jeg bor. Det er ikke så sikkert det er lønnsomt for TS å bytte bil, det er jo ingen som vet hva slags bil hun har, evnt lån, og evnt hvor mye hun har igjen på lånet. En bil må på verksted uansett årsmodell, nyere biler gir ikke nødvendigvis mindre utgifter. Tvert i mot noen ganger.

Vi vet ikke hvordan TS bor i forhold til avstand, offentlig kommunikasjon, og evnt helsemessige behov. Man kunne hatt mye egenkapital hvis man kuttet ut "alt". Alle vet at det er bortkastet å snuse/røyke, man kan slutte å spise godteri, kjøpe nye sokker, bare handle "First Price", la være å klippe seg, aldri unne seg kafétur med venner, ikke ha medlemsskap på treningssenter, osv.

Jeg er helt enig i at TS bør få litt mer økonomisk innsikt, men det JEG vil frem til, er at hun absolutt har råd til å kjøpe seg inn i huset, men kanskje ikke i like stor grad som hun ønsker akkurat nå. Så da får hun velge; tjene mer/spare i noen år, eller kjøpe seg inn med det hun har råd til nå.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, 2shy skrev:

Å bruke 3000 kr i mnd på bil per mnd kan ikke sammenlignes på å bruke 50 000 kr på ferie. Bil er for mange (inkl meg selv) en nødvendighet- jeg klarer meg ikke uten bil slik jeg bor. Det er ikke så sikkert det er lønnsomt for TS å bytte bil, det er jo ingen som vet hva slags bil hun har, evnt lån, og evnt hvor mye hun har igjen på lånet. En bil må på verksted uansett årsmodell, nyere biler gir ikke nødvendigvis mindre utgifter. Tvert i mot noen ganger.

Vi vet ikke hvordan TS bor i forhold til avstand, offentlig kommunikasjon, og evnt helsemessige behov. Man kunne hatt mye egenkapital hvis man kuttet ut "alt". Alle vet at det er bortkastet å snuse/røyke, man kan slutte å spise godteri, kjøpe nye sokker, bare handle "First Price", la være å klippe seg, aldri unne seg kafétur med venner, ikke ha medlemsskap på treningssenter, osv.

Jeg er helt enig i at TS bør få litt mer økonomisk innsikt, men det JEG vil frem til, er at hun absolutt har råd til å kjøpe seg inn i huset, men kanskje ikke i like stor grad som hun ønsker akkurat nå. Så da får hun velge; tjene mer/spare i noen år, eller kjøpe seg inn med det hun har råd til nå.

Selvsagt kan det sammenlignes. Jeg har kjørt biler som er verdt 6000 kroner, da slipper man reparasjoner og når den slutter å fungere tilfredstilende vraker man den og kjøper en ny. Å kjøpe en bil som er dyr i innkjøp og dyr i drift er ikke en god investering, men nye biler er sikrere (man kan dog styre unna ungdomsbiler som er svindyre å forsikre). Kjøper du en ny bil koster det deg mye mer enn å kjøpe en bil som er et par år gammel. Selvsagt er det mulig at TS må ha bil, men det er også mulig at hun kan spare der. Poenget mitt var bare at det handler om prioriteringer.

Jeg tror egentlig vi er enige. Det jeg prøvde å belyse var bare at det er prioriteringer. Dersom hun ikke kan øke inntekten så må hun velge mellom dyr bil, mobil på avbetaling, snus og sløsing eller hus. I tillegg prøvde jeg å poengtere at det er smartere å investere i hus nå, og sløsing senere (huset du kjøper i dag er sannsynligvis verdt mer om 10 år, det TS kjøper i dag er verdiløst om 10 år).

Skrevet

Søk jobb hos Kiwi. De følger tariff med helgetillegg og alt. Tror minstelønnen er på rundt 150kr.

Anonymkode: b3fd9...345

Skrevet
58 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Selvsagt kan det sammenlignes. Jeg har kjørt biler som er verdt 6000 kroner, da slipper man reparasjoner og når den slutter å fungere tilfredstilende vraker man den og kjøper en ny. Å kjøpe en bil som er dyr i innkjøp og dyr i drift er ikke en god investering, men nye biler er sikrere (man kan dog styre unna ungdomsbiler som er svindyre å forsikre). Kjøper du en ny bil koster det deg mye mer enn å kjøpe en bil som er et par år gammel. Selvsagt er det mulig at TS må ha bil, men det er også mulig at hun kan spare der. Poenget mitt var bare at det handler om prioriteringer.

Jeg tror egentlig vi er enige. Det jeg prøvde å belyse var bare at det er prioriteringer. Dersom hun ikke kan øke inntekten så må hun velge mellom dyr bil, mobil på avbetaling, snus og sløsing eller hus. I tillegg prøvde jeg å poengtere at det er smartere å investere i hus nå, og sløsing senere (huset du kjøper i dag er sannsynligvis verdt mer om 10 år, det TS kjøper i dag er verdiløst om 10 år).

Poenget mitt er at ferie er ikke en hverdagslig nødvendighet, slik en bil for mange er. Det er det som er forskjellen. Vi vet ingenting om bilen til TS, så jeg skjønner ikke hva som er vitsen i å spekulere i det.

• Liker 1
Skrevet
Den 13. februar 2016 at 20.56, AnonymBruker skrev:

Kanskje på tide å organisere seg, eller finne en ny jobb hvor en følger tariff, 

Anonymkode: 065dd...db6

Å organisere seg koster flere tusen i året...har lavtlønte virkelig råd til det?

Anonymkode: f11d9...00c

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å organisere seg koster flere tusen i året...har lavtlønte virkelig råd til det?

Har de råd til å la være?

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å organisere seg er noe av det viktigste man gjør som arbeidstaker. Jeg organiserte meg da jeg hadde mindre utbetalt enn TS, det handler om prioriteringer. Har man råd til å snuse til 1000 kr i mnd, så har man virkelig råd til å organisere seg. Man får også billigere forsikringer når man er totalkunde og f.eks er YS organisert, så i det store og det hele koster det ikke så mye.

• Liker 2
Skrevet
Den 15. februar 2016 at 7.50, AnonymBruker skrev:

Siden folk tydeligvis har glemt hva jeg opprinnelig spurte om.  

Dere lager budsjett som om jeg er på luksusfellen og har gjeld opp etter øra. Fore hunden på friskies og kun ha mulighet til å se HBO ELLER viaplay? Har ikke tvkanaler.  Jeg ønsker meg en ny jobb, og spør etter tips til jobber hvor jeg trener litt mer.  Jeg setter pris på ar dere svarer ogsånt men det var egentlig ikke det jeg spurte om

Tenker jeg bare lar tråden ligge jeg.    Takk 

Anonymkode: 0bee1...9be

Søk jobb i feks kiwi/meny. De er ryddige og følger tariff på alle sine butikker :-) med 5 års ansinitet har du nesten lønnstrinn 6, som er det høyeste. Det ligger på rundt i underkant av 190kr PR time. Også får du 22 kr etter 18 på hverdager og 42/90 ekstra på lørdager etter 13. Tror jeg 🙈  Bare ved å jobbe i en butikk som lønner etter tariff ville du fått opp inntekten din betraktelig!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...