EvaLena Skrevet 13. februar 2016 #1 Skrevet 13. februar 2016 Katta er snart 8 år og har bodd her siden hun var "baby". For 5 mnd siden flyttet en hund på 4 år inn hit og etter å ha blitt kjent så har det gått bra. Hunden er ikke agressiv og er bare snill og nysgjerrig på katta. De går stort sett fint overens, sover i samme seng og lukter på hverandre osv uten at noen av de viser tegn til agressivitet. Den siste uken har katta plutselig begynt å gå til angrep på hunden. Hu flyr på og biter og klorer. Når vi prøver å stoppe dette, så prøver hu å snike seg inn på hunden igjen og igjen. Hun knurrer og freser, er rett og slett skikkelig sint. Hunden gjør ingenting som skal gi henne grunn til slik oppførsel. Katta virker ikke å være syk på noen som helst måte. Hun har til dags dato ennå ikke vært syk som vi har merket. Er det noen av dere andre dyreeiere som har opplevd noe slikt og evt vet hva årsaken kan være? Hvis dette fortsetter så vet jeg ikke hva jeg gjør. Hun kan jo skade hunden skikkelig med klørne, hun går etter ansiktet til hunden hver gang.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #2 Skrevet 13. februar 2016 49 minutter siden, EvaLena skrev: Kan det være at katten er sjalu og/ eller at katten angriper hunden grunnet at leilligheten er kattens territorium? Anonymkode: 1fc68...d1f 1
Tøytigern Skrevet 13. februar 2016 #3 Skrevet 13. februar 2016 (endret) Kjøp sånn dusjeflaske fra hagesenter/blomsterbutikk. Så dusjer du mot katta, hver gang den går etter hunden. Hun syns nok bikkja er ålreit nok. Hun vil bare ikke at den skal bo hos dere... Hun trodde nok hunden skulle gå sin vei igjen.... Så da må dere "bestemme over begge to." Gjør det klart for katta at bikkja ikke har noe valg den heller... Så du må unngå forskjellsbehandling. I tillegg er det smart å gi katta godbiter for å demonstrere hvor glade dere er i den, i situasjoner der den IKKE er hissig på bikkja... Man kan få lagt et belegg på katteklørne, som er utviklet for å unngå at folk fjerner katteklør og dermed handicapper katten. Belegget sørger for at klørne ikke er skarpe. Men jeg vet ikke om vetrinærene i Norge gir den behandlingen? Endret 13. februar 2016 av Tøytigern 1
EvaLena Skrevet 13. februar 2016 Forfatter #4 Skrevet 13. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan det være at katten er sjalu og/ eller at katten angriper hunden grunnet at leilligheten er kattens territorium? Anonymkode: 1fc68...d1f De har stor plass å boltre seg på. De kan faktisk være i hver sin etasje også hvis de ønsker det. Hunden liker best å ligge i 2 etasje, mens katta vil være nede. Mulig katta er sjalu, men hvorfor skal det ha skjedd den siste uka og ikke i begynnelsen da hunden flyttet inn her? Hun viser iallefall at katter er skikkelige sære skapninger 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #5 Skrevet 13. februar 2016 2 minutter siden, EvaLena skrev: De har stor plass å boltre seg på. De kan faktisk være i hver sin etasje også hvis de ønsker det. Hunden liker best å ligge i 2 etasje, mens katta vil være nede. Mulig katta er sjalu, men hvorfor skal det ha skjedd den siste uka og ikke i begynnelsen da hunden flyttet inn her? Hun viser iallefall at katter er skikkelige sære skapninger Får katten like mye oppmerksomhet fra deg (som før) etter at hunden flyttet inn? Anonymkode: 1fc68...d1f
Tøytigern Skrevet 13. februar 2016 #6 Skrevet 13. februar 2016 11 minutter siden, EvaLena skrev: De har stor plass å boltre seg på. De kan faktisk være i hver sin etasje også hvis de ønsker det. Hunden liker best å ligge i 2 etasje, mens katta vil være nede. Mulig katta er sjalu, men hvorfor skal det ha skjedd den siste uka og ikke i begynnelsen da hunden flyttet inn her? Hun viser iallefall at katter er skikkelige sære skapninger Fordi det mest sannsynlig har gått opp for henne at hunden fakstisk skal bo hos dere... Noe hun ikke liker tanken på. 2
EvaLena Skrevet 13. februar 2016 Forfatter #7 Skrevet 13. februar 2016 Katta får mye kos og stort sett skal det jo skje på hennes premisser. Alt er som før hunden flyttet iinn. Jeg liker virkelig ikke at hun nå etter 5 mnd har begynt å angripe hunden. Det er flere katter her vi bor og katta mi er "Dronningen i gata". Hun jager vekk andre katter og de løper avgårde alle som en. Mulig hun nå skal prøve å jage vekk hunden, men den får jo ikke rømt noen vei all den tid den ikke lukker opp dører selv 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #8 Skrevet 13. februar 2016 1 minutt siden, EvaLena skrev: Katta får mye kos og stort sett skal det jo skje på hennes premisser. Alt er som før hunden flyttet iinn. Jeg liker virkelig ikke at hun nå etter 5 mnd har begynt å angripe hunden. Det er flere katter her vi bor og katta mi er "Dronningen i gata". Hun jager vekk andre katter og de løper avgårde alle som en. Mulig hun nå skal prøve å jage vekk hunden, men den får jo ikke rømt noen vei all den tid den ikke lukker opp dører selv Håper at det ordner seg. Anonymkode: 1fc68...d1f
EvaLena Skrevet 13. februar 2016 Forfatter #9 Skrevet 13. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper at det ordner seg. Anonymkode: 1fc68...d1f Takk, det håper vi også 1
Tvist Skrevet 13. februar 2016 #10 Skrevet 13. februar 2016 Ikke noe beleggtull på katteklørne, det hindrer at de kan trekke dem inn, er dyreplageri. Pussig at katten ble så sint nå, ville kanskje fått den sjekket av dyrlege, i tilfelle det kan være noe? Tannproblemer spesielt er veldig vanlig hos katter, kanskje noe plager henne? Evt kan du også kjøpe Feliway, luktsotoffer som virker beroligende. Kjøp den typen som settes i stikkontakten, best egnet for hjemmet. 4
Tøytigern Skrevet 14. februar 2016 #11 Skrevet 14. februar 2016 3 timer siden, Tvist skrev: Ikke noe beleggtull på katteklørne, det hindrer at de kan trekke dem inn, er dyreplageri. Pussig at katten ble så sint nå, ville kanskje fått den sjekket av dyrlege, i tilfelle det kan være noe? Tannproblemer spesielt er veldig vanlig hos katter, kanskje noe plager henne? Evt kan du også kjøpe Feliway, luktsotoffer som virker beroligende. Kjøp den typen som settes i stikkontakten, best egnet for hjemmet. Takker for info. Det med lukt hørtes smart ut.
EvaLena Skrevet 14. februar 2016 Forfatter #12 Skrevet 14. februar 2016 (endret) 7 timer siden, Tvist skrev: Ikke noe beleggtull på katteklørne, det hindrer at de kan trekke dem inn, er dyreplageri. Pussig at katten ble så sint nå, ville kanskje fått den sjekket av dyrlege, i tilfelle det kan være noe? Tannproblemer spesielt er veldig vanlig hos katter, kanskje noe plager henne? Evt kan du også kjøpe Feliway, luktsotoffer som virker beroligende. Kjøp den typen som settes i stikkontakten, best egnet for hjemmet. Jeg synes ikke noe om å gjøre noe med klørne hennes, hun trenger de til jakt. Jeg skal kjøpe den Feliway og håper den hjelper. Får dusje hunden med den sprayen, så katta vil bli skikkelig glad i den 😜 Hunden er kommet for å bli, så blir tøft hvis disse kampene skal foregå hver eneste dag. Endret 14. februar 2016 av EvaLena
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #13 Skrevet 14. februar 2016 Ikke spray vann på dyrene som straff ihvertfall, det gjør at de assosierer hverandre med mer irriterte følelser. Kanskje det har skjedd et uhell mellom katten og hunden dere ikke så? Kanskje hunden gjorde noe katten fikk litt vondt av, og nå er den mye sint? Er katten ellers glad og snill med dere? Den oppfører seg normalt ellers? Har dere kattedo? Står den et sted som er i fred for hunden? Står kattematen et sted hunden ikke rekker? Jeg ville prøvd å gi dem begge godbiter mens de er i nærheten av hverandre og du er til stedet, om det går an. Det er det jeg pleide å gjøre med min katt når jeg fikk hund som den ikke var så begeistret for. Men katten gikk ikke til angrep, den bare slo etter hunden om den kom for nær. Om katten flyr på hunden med en gang, så er det kanskje ikke så lurt. Anonymkode: a9049...694 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå