Gå til innhold

Barn på 16 vil ha tatovering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Barnet mitt på 16 år ønsker tatovering, og det tenker jeg er greit. Tatoveringsjappa er særiøs, men siden det er den eneste som finnes i byen tillater de tatovering fra de under 16 så lenge de har samtykke. Ungen har snakka med sjappa og sier at de skal ringe oss når ungen er der. Hvordan skal de vite at vi er de faktiske foreldrene? Har ikke tid til å dra fra jobb eller noe, og vil at dette skal være særiøst og ordentlig gjennomført. Har de noen regler/prosedyrer på bevis på foreldre? Trenger å være helt sikker før ungen får tatoveringen (som for øvrig er liten og godkjent av oss)

Anonymkode: 3e3f6...1ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, dersom "sjappa" virkelig var seriøs, hadde den ikke tillatt at sekstenåringer tatoverte seg. 

Anonymkode: f94da...120

• Liker 30
Skrevet

En utrolig dårlig ide.

Anonymkode: d6cd0...a14

• Liker 7
Gjest førstedamen
Skrevet
Den 13.2.2016 at 17.35, AnonymBruker skrev:

Hei!

Barnet mitt på 16 år ønsker tatovering, og det tenker jeg er greit. Tatoveringsjappa er særiøs, men siden det er den eneste som finnes i byen tillater de tatovering fra de under 16 så lenge de har samtykke. Ungen har snakka med sjappa og sier at de skal ringe oss når ungen er der. Hvordan skal de vite at vi er de faktiske foreldrene? Har ikke tid til å dra fra jobb eller noe, og vil at dette skal være særiøst og ordentlig gjennomført. Har de noen regler/prosedyrer på bevis på foreldre? Trenger å være helt sikker før ungen får tatoveringen (som for øvrig er liten og godkjent av oss)

Haha, lykke til med den tattooen. Det er noen ting 16 åringen må være helt sikker på før h*n skal ha tatovering. 

1. H*n kan ikke gå mye opp og ned i vekt i ungdomstiden. Man gjør det etter fylte 18 bare fordi det er den norske standaren og lovverket, ikke fordi det er greit. Enhver god tatovør vil anbefale å gjerne vente til fylte 20 nettopp pga hormoner som gir vekstforskjeller som igjen ødelegger hele grunnlaget for tatoveringen, er 16 åringen 100% ferdig utviklet? 

2. Hvis dette er noe 16 åringen skal ha fordi flere andre på 16 har det vil jeg motstå hvis jeg var deg. Synes personlig det er feil å lære at man skal gjøre som alle andre, går sterkt imot det for det blir å treffe deg i trynet senere i livet. 

Selv ville jeg å ha tatovering når jeg var 16, men det fikk jeg ikke. Pappa har mye tatoveringer, men jeg måtte vente, for sånn var altså reglene. Det er egentlig 18 års grense på tatovering i Norge. Og det eneste studioet jeg har sett som har tatovert på 16 åringer er et finsk studio som leier lokale i finnmark under festivaler over en helg og tatoverer. De er flinke ja, men jeg ville aldri tatovert meg der. Når jeg fylte 18 fikk jeg derimot tatovering i bursdagsgave hos min oldemor. Jeg hadde tegnet den selv og hun syntes den var fin. Det synes pappa og, og siden jeg var 18 var det greit. Dette er den eneste tatoveringen jeg har, og jeg VET at man skal tenke over en tatovering i flere år før du faktisk vet om dette er noe du vil ha på kroppen resten av livet.

Som info ang de guttene jeg kjenner som tatoverte seg når de var 16. De tok enkle tribaler på armene og skuldrene de fleste av dem. Men i mellom 16 år og fylte 25, har noen av de begynt å trene, da dette er det man må gjøre for å nå dagens kroppsidealer. De tatoveringne ser helt merkelige ut. Grå store partier med blekk som man ikke lengre ser hva er engang. 

Men ellers lykke til.

Hva har 16åringen lyst å tatovere på seg foressten?

Skrevet (endret)

Som allerede nevnt: om de vil tatovere en 16-åring så er ikke studioet seriøst.

Og det er helt feil at dette har med at kroppen vokser og vil forvrenger tatoveringen. Eneste tilfellene dette kan bli et problem er ved ekstrem muskelvekst (om man propper seg full av steroider), eller man har en tatovering på magen og man blir gravid. Men det er ikke poenget her egentlig.

Hovedpoenget er at jeg ville styrt langt unna denne sjappa, og anbefalt barnet å vente til fylte 20 år, og heller bruke årene på å gjøre research etter virkelig dyktige artister (ikke la avstand eller pris være et hinder). Man får det man betaler for 

Endret av Mumsen86
  • Liker 1
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Jeg tok tatovering da jeg var 16, da jeg var 19 og da jeg var  21. Er 25 når, og har ikke angret så langt. Har planer om ny til sommeren. Mulig jeg har hatt flaks, men tatoveringene er en del av kroppen min bare, de føles naturlige der. Og jeg kan nevne at bare én av tre tatoveringer faktisk har en betydning for meg utover å være pynt ;)  

Anonymkode: 05ba9...3d1

Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok tatovering da jeg var 16, da jeg var 19 og da jeg var  21. Er 25 når, og har ikke angret så langt. Har planer om ny til sommeren. Mulig jeg har hatt flaks, men tatoveringene er en del av kroppen min bare, de føles naturlige der. Og jeg kan nevne at bare én av tre tatoveringer faktisk har en betydning for meg utover å være pynt ;)  

Anonymkode: 05ba9...3d1

-------------------

Editoren på mobilen er så elendig at svaret mitt må havne inni her.

Selv om du er strålende fornøyd med din 16-års-tatovering tør jeg komme med en dristig uttalelse om at jeg er bombesikker på at kvaliteten på utførelsen og de tekniske ferdighetene til tatovøren er i bunnsjiktet.

En grunn til at noen tatovører tar kunder under 18 er at ferdighetene deres ikke kan måles med de mer dyktige på markedet, og derfor må de ty til 16-åringer som så desperat vil ha seg en "tattis" for at bedriften skal kunne holdes i live med nødhjelp.

Er du dyktig nok så har du faktisk ikke tid til de kundene.

Endret av Mumsen86
  • Liker 3
Skrevet

Føler fasiten er i emnetittelen. Barn.

Barn skal ikke tatoveres. 

Vil h*n bli mindre verdt om tatoveringen venter to år? Mobbet? Sulten? Slite med skolen? Slite sosialt? Gjør to år til uten tatovering livet så intenst vanskelig for h*n? Dette er noe man trygt kan vente med. Man dør ikke av å ta tatovering ved 18 i stedet for 16, på samme måte som at jeg (og mange med med) ikke døde pga mangel på scooter/lett motorsykkel ved 16 år, men pent måtte vente på førerkort og låne mammas bil sporadisk, til jeg fikk min egen. 

Barn har lyst på alt faen de peker på. Vær den voksne. Si "nei, du får vente litt". 

• Liker 3
Skrevet

Det er vel en jente som vil ha et "unikt" kinesisk tegn. 

Anonymkode: 80c34...9a2

• Liker 1
Skrevet
Den 13/02/2016 at 17.35, AnonymBruker skrev:

Hei!

"barn" på seksten år vil ha mye. Det betyr ikke at de må ha det. 

Dette er litt hurramegrundt for meg... Jeg ville aldri latt min unge på 16 få tatovering. En seriøs "sjappe" tillater aldri tattoo til mindreårige, UANSETT. 

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet
Den 13.2.2016 at 17.35, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vel, hvis "sjappa" tillater dette, så hadde jeg ikke turt å bruke de uansett.

Skrevet

Jeg ville ikke latt min 16åring få lov.En forandrer jo mening oftere enn truse i den alderen.

• Liker 1
Skrevet

Ville du tillatt det om 2- åringen hadde lyst på tatovering? Hvis ikke, er det heller ikke greit å la større barn få tatovering. 

Anonymkode: 85ea6...8db

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så sinnsykt glad for at foreldrene mine sa nei til tatovering da jeg var 16!!

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Frk.K, mod.

Skrevet

Hva med å henge opp ett bilde av tatoveringen hun har aller mest lyst på, og henge den på en vegg slik at hun må se den hver eneste dag når hun står opp, driver med lekser, eller surfer på datamaskinen?

Om en to eller tre års tid, så kan hun få denne tatoveringen, for eksempel som en bursdagsgave / julepresang eller noe. Dersom hun fremdeles ønsker seg denne tatoveringen...  :P

Anonymkode: 49edb...741

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...