Gå til innhold

farge på taklister?


jossa

Anbefalte innlegg

Skal male et soverom der taket (panel) skal males hvitt og veggene skal males i en lys beige tone.

Hva gjør jeg med taklistene?

Hvite som taket, eller i samme farge som veggene?

En annen ting.....

Om taket skal males hvitt. Skal jeg da velge helhvitt eller kanskje egghvit som kanskje ikke blir så "blendende"?

Takknemlig for deres meninger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville valgt eggeskallhvit på både tak og lister.

Har du forresten sett alle de vakre profilerte listene de har i byggforretninger? De er støpt i isopor, men ser ut som gammeldagse trelister. Males på vanlig måte, og er dødsdekorative.. Maxbo tror jeg i hvertfall har dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Genevieve

Hvis dette er ett rom med standard takhøyde ville jeg aldri malt taklistene i en annen farge, mest fordi det får rommet til å "miste" takhøyde og gjør at det virker mindre og mer kompakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg ville ihvertfall valgt samme farge på tak og taklister. Der jeg bodde før malte jeg taket med helt hvit, matt takmaling og listene med "eggehvit" halvblank maling. Det så ut som om listene hadde gulnet, og det var ikke akkurat planen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hvitt tak og lys beige (DUN) vegger. Vi valgte hvite tak (og gulv) lister, fordi det ser mest classy ut. (vi liker ikke for mye furu og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lister skal være i samme farge som taket, og det blir jo stortsett i en eller annet hvit farge. Listene rammer på en måte inn taket og fungerer som en brekkstang mht veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvitt hvitt hvitt!! bruk i alle fall samme farge på lister og tak! gir mer helhet og det gir et inntrykk av at at det er høyere under taket enn det egentlig er! (en trøst for oss som ikke har 4 m under taket og stukkatur... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville, som de fleste andre her, valgt samme farge på listene som på taket.

Både taket og listene ville jeg malt i eggehvit. Kjøper man ferdigmalte hvite vinduer, dører, takplater e.l i butikken nå, er det så og si alltid eggehvit som er brukt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fargetips

Mitt råd er samme farge og maling på tak og taklister.

Vær obs på å bruke samme malingstype, da f.eks. oljemaling gulner mer enn vannbasert maling. Videre vil ulik glans gjengi fargen forskjellig.

Ferdigmalte produkt som dører, skap osv. blir ofte levert i enten egghvit (NCS 0502Y) eller NCS S0502Y (ikke samme fargen som egghvit). Det kan derfor være greitt å velge en av de, slik at man holder seg til en hvitfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...