Gå til innhold

3 åring som prater dårlig - sliten mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden nyttår at både jeg og mannen vært utrolig travle med jobb, og jeg har hatt barnet alene på kvelden med ansvar for stell av hus, mathandling,matlaging, lek og kveldstell m do trening osv - Jeg har også vært syk hele januar m kronisk utmattelse. Jeg er bedre nå etter at jeg tar rette vitaminer men skal si det var kaos i hvert rom i januar....

Mannen min er ansvarlig for nattevåket - barnet våkner hver natt og da flytter de madrassen inn på soverommet. spesielt i januar var det mye sykdom og hosting om natten / gråt. Vi er slitne. 

Vi har fått beskjed av bhg at barnet vårt har blitt mindre fokusert og det har vi sett hjemme også. Vi prøver å snakke med barnet og barnet gjerne stirrer hen eller fortsetter med det det driver med som om barnet ikke hører ( leke, ol ) Barnet vårt får hjelp i bhg med språk med det er da bare en liten time i uka. mer får han ikke.

Jeg sliter mye med hverdagen, til den grad hvor jeg plutselig ligger på teppet på golvet fordi jeg føler at jeg må besvime. Da greier jeg så kalrt ikke snakke med barnet som da ser på tegnefilm. Dette er ofte i middagstider. Jeg kommer meg etter ti min på gulvet.

Etter det tvinger jeg meg selv opp for å få barnet på do ( barnet har for det meste tørr bleie)  og kveldsvask,kveldsmat - er vi heldige er mannen hjemme slik at han kan ta over for leggingen slik at jeg kan ta en pust.

barnet har dårlig språk og ser jo at tegnefilm om kvelden ikke er så bra.. barnet trenger jo noen som kan sitte og peke i en bok og lage setninger med han, øve øve øve..tiden sammen går ut på at vi kjører monolog på alt vi gjør "Nå går vi over veien. Nå har vi på bukse. Nå åpner vi døra. Kan du si appelsin? appel SIN. Den er GUL. og SUR." Vi øver og øver til det suser i hodet.

Jeg bare griner nå og føler meg håpløs, og mannen har tatt med seg barnet på tur. Føler at bhg ser på meg som syndebukken, og de snakker om at vi må sette faste grenser m tv titting og at vi må jobbe mer med han hjemme, men vi greier jo ikke få til måltider sammen en gang....

Anonymkode: 08942...857

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

barnet trenger jo noen som kan sitte og peke i en bok og lage setninger med han, øve øve øve..

Anonymkode: 08942...857

Vi har selv et barn (4 år) som henger etter når det kommer til språk. Her er grunnen dårlig hørsel. Dette er nå fikset ved hjelp av operasjon, men å ta igjen det tapte vil ta tid. Vi har fått streng beskjed fra både det ene og det andre hold om at øving skal foregå i hverdagslige situasjoner og retting og terping stort sett har motsatt virkning av ønsket effekt. Lesing av bøker er en stor del av læringen, men "øve, øve, øve" er ikke riktig fremgangsmåte. Barn lærer best gjennom lek. Språk er ikke bare evnen til å snakke og forstå, men også å ha selvtillit til å utøve.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg syntes det er bra du har fått til å trene språk når du er så sliten og travel. Det med TV er vel mest fordi det har vært litt unntakstilstand og det er skyld ikke i problemene.

Endret av mini-mio
skrivefeil
Skrevet

Hva mener du med dårlig språk? uttale, setningsoppbygging, ordforråd el lyder?

Anonymkode: f7a16...dcc

Skrevet

Ikke at jeg mener at "å sykemelde seg" er noe som skal gjøres i tide og utide, men jeg tenker du kanskje skulle tatt en prat med fastlegen og forhåpentligvis fått et par uker hvor du kan hente deg ordentlig inn på dagtid og orke mer å være til stede for barnet etter barnehagetid. Har levd med utbrent samboer i noen år nå. Det er ingen spøk, hverken for den utbrente, for partneren eller for barna. 

Anonymkode: 2c6ce...5be

Skrevet

Situasjonen deres høres jo helt uholdbar ut. Er dette en unntakstilstand eller vil det fortsette? 

Synes dere enten må endre på situasjonen eller at du får en periode sykmeldt for å kunne ta deg inn igjen. 

Anonymkode: ecd6b...1d3

Skrevet

Be dine foreldre eller hans foreldre om hjelp.

Siden han jobber sent så begynner han gjerne sent også? Da kan han jo ta husstell før han går på jobb, så tar du middag og barnet etter jobb. Fordeling av oppgaver! Begynner han tidlig han også så kan han vel hjelpe til når han kommer hjem. Er begrenset hvor mye pålagt overtid en får, så er bare å prioritere riktig.

Hjelper ikke mye med tv på under middagstider, da får vel barnet mer igjen av å hjelpe deg med å lage mat, og lærer seg samtidig navn på ting som er i bruk, ingredienser osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...