AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #1 Skrevet 12. februar 2016 I dag kjøpte jeg middag på en lokal restaurant. Det er et stedet drevet av utlendinger i hovedsak, hvor de tilbyr alt fra gresk til tyrkisk mat. Har spist der noen ganger tidligere, både som take away kunde og restaurantkunde. Denne gangen var det førstnevnte løsning som gjaldt. Da jeg hadde betalt, og ventet på maten, oppdaget jeg at de hadde tatt fullpris. Altså den prisen man betaler når man sitter inne i restauranten. Prøvde å forklare dette i kortversjon for damen som hadde ekspedert meg, men hun sto der som et spørsmålstegn og så rart/surt på meg. Hun tok bilde av kvitteringen og sa hun kunne vise det til kokken, noe som tydeligvis ikke ble gjort mens jeg var der. I stedet messet hun om at prisen jeg hadde betalt sto oppført på kassen, og at de hadde take away meny, hvor prisen var eksakt lik som restaurantmenyen. Og at jeg ikke kunne få det noe billigere. Jeg fortalte da at jeg hadde fått take away rabatt der tidligere. Da spurte hun hvem jeg hadde fått det av, hvorpå jeg repliserte med at det var hun som var der den gangen også. Ifølge kvitteringen skulle jeg fått 15 % rabatt, siden jeg tok med maten. Samtidig så det ut til at hun hadde lagt til fratrekket på utregningen igjen, så prisen ble den samme som om jeg skulle spist der. Det gadd hun tydeligvis ikke å ta til etterretning og hele situasjonen endte med at jeg ikke orket å diskutere mer. De pengene i seg selv var ikke så forferdelig viktige, men det er prinsippet jeg var ute etter å få frem. Vet ikke om jeg kommer til å handle så mye der fremover, hvis det er slik de skal holde på. Useriøst når de ikke følger disse prinsippene konsekvent, gjør seg vanskelige og du nesten får følelsen av at de prøver å lure deg. Har vært på andre restauranter som praktiserer et slikt prinsipp i forhold til dette, og det mener jeg er det riktige. Selv på MCDonald's følger de et slikt prinsipp. Der får man f. eks en cheeseburger til 12 kr, men det koster 2-3 kr ekstra per burger hvis man spiser den inne på restauranten. Det er mer jobb og utgifter i forhold til oppvask, dekorering og øvrige ting som er tidkrevende om man spiser på restauranten, kontra hvis man tar det med seg. Nedenfor er en link som på en annen måte forklarer det jeg mener: http://www.ha-halden.no/nyheter/take-away-er-100-kroner-billigere/s/1-2906373-7523094 Anonymkode: 1d1ee...e3d
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #2 Skrevet 12. februar 2016 Har opplevd det på sånne billige-sjapper. Jeg svarer med å spise take-away maten inne i restauranten og ikke rydde opp etter meg. Det er ikke snakk om penger, men av prinsipp. Anonymkode: 5cc23...782 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #3 Skrevet 12. februar 2016 Noen som kan vise til en lov om at det skal være billigere? Har selvopplvd det samme Anonymkode: 941ff...afe
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #4 Skrevet 12. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som kan vise til en lov om at det skal være billigere? Har selvopplvd det samme Anonymkode: 941ff...afe https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2011-2012/dok8-201112-116/ Anonymkode: 5cc23...782
Gjest Aqua Skrevet 13. februar 2016 #5 Skrevet 13. februar 2016 (endret) Altså.. Årsaken til prisdifferansen på spise inne/ute er at det er 15%mva når du tar den med, men 25% dersom du spiser der (servering). Du får ikke "rabatt" for å ta med deg maten, det er avgiftsregler i merverdiavgiftsloven som gjør utslag. Endret 13. februar 2016 av Aqua
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #6 Skrevet 13. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: I dag kjøpte jeg middag på en lokal restaurant. Det er et stedet drevet av utlendinger i hovedsak, hvor de tilbyr alt fra gresk til tyrkisk mat. Har spist der noen ganger tidligere, både som take away kunde og restaurantkunde. Denne gangen var det førstnevnte løsning som gjaldt. Da jeg hadde betalt, og ventet på maten, oppdaget jeg at de hadde tatt fullpris. Altså den prisen man betaler når man sitter inne i restauranten. Prøvde å forklare dette i kortversjon for damen som hadde ekspedert meg, men hun sto der som et spørsmålstegn og så rart/surt på meg. Hun tok bilde av kvitteringen og sa hun kunne vise det til kokken, noe som tydeligvis ikke ble gjort mens jeg var der. I stedet messet hun om at prisen jeg hadde betalt sto oppført på kassen, og at de hadde take away meny, hvor prisen var eksakt lik som restaurantmenyen. Og at jeg ikke kunne få det noe billigere. Jeg fortalte da at jeg hadde fått take away rabatt der tidligere. Da spurte hun hvem jeg hadde fått det av, hvorpå jeg repliserte med at det var hun som var der den gangen også. Ifølge kvitteringen skulle jeg fått 15 % rabatt, siden jeg tok med maten. Samtidig så det ut til at hun hadde lagt til fratrekket på utregningen igjen, så prisen ble den samme som om jeg skulle spist der. Det gadd hun tydeligvis ikke å ta til etterretning og hele situasjonen endte med at jeg ikke orket å diskutere mer. De pengene i seg selv var ikke så forferdelig viktige, men det er prinsippet jeg var ute etter å få frem. Vet ikke om jeg kommer til å handle så mye der fremover, hvis det er slik de skal holde på. Useriøst når de ikke følger disse prinsippene konsekvent, gjør seg vanskelige og du nesten får følelsen av at de prøver å lure deg. Har vært på andre restauranter som praktiserer et slikt prinsipp i forhold til dette, og det mener jeg er det riktige. Selv på MCDonald's følger de et slikt prinsipp. Der får man f. eks en cheeseburger til 12 kr, men det koster 2-3 kr ekstra per burger hvis man spiser den inne på restauranten. Det er mer jobb og utgifter i forhold til oppvask, dekorering og øvrige ting som er tidkrevende om man spiser på restauranten, kontra hvis man tar det med seg. Nedenfor er en link som på en annen måte forklarer det jeg mener: http://www.ha-halden.no/nyheter/take-away-er-100-kroner-billigere/s/1-2906373-7523094 Anonymkode: 1d1ee...e3d Var det i Halden du spiste? (bare av nysgjerrighet) Jeg skulle foreslå at de kanskje hadde satt opp prisene, men da hadde hun vel forstått hva du mente. Enig i at det er litt dumt når de ikke er konsekvente, og at hun ble sur på deg fordi du spurte om det.n Anonymkode: ecdb7...588
smilo Skrevet 13. februar 2016 #7 Skrevet 13. februar 2016 6 timer siden, Aqua skrev: Altså.. Årsaken til prisdifferansen på spise inne/ute er at det er 15%mva når du tar den med, men 25% dersom du spiser der (servering). Du får ikke "rabatt" for å ta med deg maten, det er avgiftsregler i merverdiavgiftsloven som gjør utslag. Dette er korrekt! Og disse reglene skal alle som selger mat forholde seg til. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå