AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #1 Skrevet 12. februar 2016 Kjenner at jeg er litt irritert... Vi har invitert til bryllup UTEN barn. Kun navnene på de voksne står i invitasjonene. Selvfølgelig, de som ammer er unntak. Men nå fikk moren til sambo (ikke jeg!) spørsmål om en 2,5-åring kunne komme. Jeg trodde det var allmenn folkeskikk at kun de som får invitasjon, kan komme. De får beskjed 9 mnd i forveien. Saken er nemlig den, vi gifter oss ikke i Norge. Det blir et ettermiddagsbryllup og middagen starter kl 19.00... Ikke er det tilrettelagt for barn heller. Det har vi forklart. Men jeg lurer, er det vanlig å spørre om å ta med barn når de ikke er invitert? Jeg synes det er litt frekt... Anonymkode: 9489c...b85 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #2 Skrevet 12. februar 2016 Vil tro at det er eneste måte de vil dra i bryllupet på, og at de derfor spør. Dere gifter dere ikke i Norge, og alle foreldre er ikke like interessert i å reise fra en 2,5-åring til utlandet, kanskje har de ikke mulighet til barnevakt. Anonymkode: 537ba...2e4 23
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #3 Skrevet 12. februar 2016 Noen foreldre klarer ikke å leve uten barna sine, så ja. Mange vil spørre selv om dere hadde giftet dere 10 minutter fra huset deres... Anonymkode: 37ee6...1fc 15
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #4 Skrevet 12. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vil tro at det er eneste måte de vil dra i bryllupet på, og at de derfor spør. Dere gifter dere ikke i Norge, og alle foreldre er ikke like interessert i å reise fra en 2,5-åring til utlandet, kanskje har de ikke mulighet til barnevakt. Anonymkode: 537ba...2e4 Greit nok det, men da kan de i det minste ringe de som er vertskap og ikke svigermor. For øvrig er alt lagt opp til et opplegg uten barn, og jeg ville tro at folk forstod det når de ikke er invitert? Anonymkode: 9489c...b85 7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #5 Skrevet 12. februar 2016 Hvis man spør er det vel ikke frekt. Er det ikke frekt hvis de ikke hadde spurt. Bare tatt med seg barn når de som gifter seg ikke vil ha barn der. De som vil ha med barn har kanskje ikke mulighet til å sette barnet bort, men likevel vil gjerne komme i bryllupet. Jeg ser ikke helt problemet her. Enten tar noen med seg barnet sitt, og har ansvar for det. Sier at det ikke kan forstyrre middagen e.l. Ellers så sier dere nei, det er passer ikke å ha med en 2,5-åring når bryllupet er så sent osv. Hva er liksom problemet? At de spør? At du er redd for at du må si ja, og at dette barnet skal ødelegge? Jeg skjønner ikke hvem som gidder å ta med et så lite barn i et bryllup, men det er ikke mitt ansvar så jeg ville ikke brydd meg så mye. Det er jo gjestene som må gå tidlig fra festen det er vanskelig for. Jeg vil ikke være kjip altså, jeg ser bare ikke det store problemet eller frekkheten. Anonymkode: 284b0...bae 15
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #6 Skrevet 12. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit nok det, men da kan de i det minste ringe de som er vertskap og ikke svigermor. For øvrig er alt lagt opp til et opplegg uten barn, og jeg ville tro at folk forstod det når de ikke er invitert? Anonymkode: 9489c...b85 Synes du er direkte ufin og egoistisk. Du forventer at foreldre skal reise til utlandet en helg uten sitt 2,5 år gamle barn? Bryllup i utlandet, på en ambasade (vanligst) skjer vanligvis ikke i en helg heller. Det er ikke alle som har barnevakter som står parat ved en hver anledning. Anonymkode: 07a6c...10f 16
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 12. februar 2016 #7 Skrevet 12. februar 2016 Du syns det er frekt å spørre? Hadde du likt det bedre om de bare hadde dukka opp med barnet? Husk at alle ikke har noen de kan forlate barnet sitt hos heller da. Mine foreldre har ingen de kan forlate meg og søsknene mine hos, nettopp fordi vi ikke har familie. For mange foreldre frister det også lite å dra fra et såpass lite barn. Kanskje barnet har personlige problemer, er vanskelig å håndtere for andre, ikke er vandt til å ikke være i nærheten av mamma og pappa. Foreldrene ønsker jo bare å komme, ikke nødvendig å lage noe stort ut av det. Enten ja eller nei.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #8 Skrevet 12. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man spør er det vel ikke frekt. Er det ikke frekt hvis de ikke hadde spurt. Bare tatt med seg barn når de som gifter seg ikke vil ha barn der. De som vil ha med barn har kanskje ikke mulighet til å sette barnet bort, men likevel vil gjerne komme i bryllupet. Jeg ser ikke helt problemet her. Enten tar noen med seg barnet sitt, og har ansvar for det. Sier at det ikke kan forstyrre middagen e.l. Ellers så sier dere nei, det er passer ikke å ha med en 2,5-åring når bryllupet er så sent osv. Hva er liksom problemet? At de spør? At du er redd for at du må si ja, og at dette barnet skal ødelegge? Jeg skjønner ikke hvem som gidder å ta med et så lite barn i et bryllup, men det er ikke mitt ansvar så jeg ville ikke brydd meg så mye. Det er jo gjestene som må gå tidlig fra festen det er vanskelig for. Jeg vil ikke være kjip altså, jeg ser bare ikke det store problemet eller frekkheten. Anonymkode: 284b0...bae Mulig at det er meg da, men jeg har vokst opp med at en invitasjon er en invitasjon, og ville enten meldt avbud eller funnet en annen løsning. Jeg kunne kanskje til en viss grad forstått det dersom det var en veldig nær person. Jeg ville også anta at folk forstod at dette er en beskjed vi gir alle, og vi kan ikke si ja til Hanne og Henrik (tenkt eksempel) når Kirsti og Klaus, Anna og Anders, Lena og Lidvar og Mari og Marius har fått samme beskjed. Tror vi kommet til å si at barn er hjertelig velkommen på arrangementet dagen etter og i kirken. Og ja, jeg synes nok det er litt rart at en perifer slektning som ikke en gang kjenner oss så godt at vi blir kontaktet, spør om dette. Bryllupet er i august, og invitasjonen ble sendt ut i januar. Anonymkode: 9489c...b85 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #9 Skrevet 12. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du er direkte ufin og egoistisk. Du forventer at foreldre skal reise til utlandet en helg uten sitt 2,5 år gamle barn? Bryllup i utlandet, på en ambasade (vanligst) skjer vanligvis ikke i en helg heller. Det er ikke alle som har barnevakter som står parat ved en hver anledning. Anonymkode: 07a6c...10f Det er ikke i en ambassade, og bryllupet er en lørdag formiddag. Er det ufint å sette en ramme for bryllupet sitt? Vi inviterer til en fest med gitte rammer, det er helt frivillig å komme, men det er en fest som vi har lagt opp etter fastsatte ønsker og restriksjoner. Anonymkode: 9489c...b85 9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #10 Skrevet 12. februar 2016 3 minutter siden, The Lost Dreamer skrev: Du syns det er frekt å spørre? Hadde du likt det bedre om de bare hadde dukka opp med barnet? Husk at alle ikke har noen de kan forlate barnet sitt hos heller da. Mine foreldre har ingen de kan forlate meg og søsknene mine hos, nettopp fordi vi ikke har familie. For mange foreldre frister det også lite å dra fra et såpass lite barn. Kanskje barnet har personlige problemer, er vanskelig å håndtere for andre, ikke er vandt til å ikke være i nærheten av mamma og pappa. Foreldrene ønsker jo bare å komme, ikke nødvendig å lage noe stort ut av det. Enten ja eller nei. Jeg hadde nok ikke spurt om det, jeg mener at en invitasjon er forbeholdt de som kan komme, og hvis barnet mitt var nærmere tre når bryllupet ble holdt, hadde jeg ikke forventet at jeg skulle blitt tatt ekstra hensyn til. Som forklart i tidligere post, dette handler også om like-prinsippet. Det blir helt feil at noen barn kommer, når andre har fått nei. Jeg hadde også trodd at når det står i invitasjonen at vielsen starter kl 16.30, og at programmet som er lagt opp til ikke tar hensyn til barn, så hadde man kanskje lest noe inn i det. Men fint med flere meninger, tydeligvis jeg som er sær;) Anonymkode: 9489c...b85 3
Lou Salome Skrevet 12. februar 2016 #11 Skrevet 12. februar 2016 Det er da ikke frekt å spørre? Bare si nei. 10
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #12 Skrevet 12. februar 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke i en ambassade, og bryllupet er en lørdag formiddag. Er det ufint å sette en ramme for bryllupet sitt? Vi inviterer til en fest med gitte rammer, det er helt frivillig å komme, men det er en fest som vi har lagt opp etter fastsatte ønsker og restriksjoner. Anonymkode: 9489c...b85 I mitt hodet er du ekstremt egoistisk, ja. Jeg vil gjerne komme tilbake til saken den dagen du selv får barn, og har blitt invitert i brullup. Da vil jeg tro pipen har fått en annen lyd! Anonymkode: 07a6c...10f 8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #13 Skrevet 12. februar 2016 Er det virkelig noe å irritere seg over? Forventwr du virkelig at de skal forlate barnet sitt for å feire deg? Bridezilla....🙄 Anonymkode: 3f94e...ab5 10
Cambria Skrevet 12. februar 2016 #14 Skrevet 12. februar 2016 Jeg reagerer ikke på at de spør, men jeg reagerer på at de ikke spør deg og din partner, som jeg har forstått at er vertskapet. Det er jo bare dere som kan svare på dette spørsmålet. Så fint at de spør, men spesielt (og på grensa til ufint) at de spør svigermor istedenfor vertskapet. 14
Sirah Skrevet 12. februar 2016 #15 Skrevet 12. februar 2016 Det er bedre at de spør enn at de tar det som en selvfølge at barnet er velkommen og står der på bryllupsdagen. Men ja, jeg syntes det er merkelig jeg også TS. Ikke alle fester er passende for barn og delta på. Så får foreldrene enten skaffe seg barnevakt eller velge å bli hjemme. 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #16 Skrevet 12. februar 2016 Det at svigermor blir spurt syns jeg ikke er så rart. De kjenner henne bedre, og det er veldig mange som kommer med spørsmål rundt bryllupet. Det er derfor vanlig at foreldre, og søsken til brudeparet også får et par spørsmål. Det kommer du til å sette pris på når nervene står i høy gir, og det er tusen folk som lurer på ting. Da er det fint å kunne ha andre rundt som kan ta slike ting. Det er vel også lettere for deg å si nei, når de ikke tar kontakt med deg direkte. Du og forloveden din er den som bestemmer det uansett. Hadde vært annerledes om svigermor hadde bestemt dette for dere. Jeg skjønner godt at du ikke vil ha barn i bryllupet ditt. Det er sent på kvelden, kanskje alkohol i bilde osv. Det er en fest for voksne mennesker. MEN siden du skal gifte deg i utlandet tenkte de gjestene å ta det som en tur med hele familien sin. Da vil noen timer på den kvelden være eneste tiden det ikke passer å ha med barn. Da tenkte de at barnet kanskje kunne være der litt, og de ta en tidlig kveld. Ikke vet jeg altså, men de spurte nok ikke for å være frekk. Du kan jo bare si nei. Jeg ser ikke at det er et veldig stort problem. Hva sier forloveden din? Anonymkode: 284b0...bae 7
TheGirlWhoWaited Skrevet 12. februar 2016 #17 Skrevet 12. februar 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit nok det, men da kan de i det minste ringe de som er vertskap og ikke svigermor. For øvrig er alt lagt opp til et opplegg uten barn, og jeg ville tro at folk forstod det når de ikke er invitert? Anonymkode: 9489c...b85 Det var da voldsomt som du reagerte på dette da? Hadde de faktisk tatt med barnet i bryllupet deres, uten å ha spurt så kunne jeg ha skjønt reaksjonen - men de har da virkelig bare spurt. Kanskje har de ikke mulighet til å reise utenlands uten barnet, og derfor spør de om de kan være det, dette er alternativet de har hvis de vil komme. Og det ER virkelig ikke en selvfølge at _bare_ navnene som står på invitasjonen er det som gjelder, hvis det er voksne med barn. Jeg har opplevd å ha mottatt en invitasjon stilet til meg og mann - vi reiste alene (trodde det bare var vi som var invitert) og vertskapet ble nesten fornærmet over at barna ikke var med... 9
TheGirlWhoWaited Skrevet 12. februar 2016 #18 Skrevet 12. februar 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde nok ikke spurt om det, jeg mener at en invitasjon er forbeholdt de som kan komme, og hvis barnet mitt var nærmere tre når bryllupet ble holdt, hadde jeg ikke forventet at jeg skulle blitt tatt ekstra hensyn til. Som forklart i tidligere post, dette handler også om like-prinsippet. Det blir helt feil at noen barn kommer, når andre har fått nei. Jeg hadde også trodd at når det står i invitasjonen at vielsen starter kl 16.30, og at programmet som er lagt opp til ikke tar hensyn til barn, så hadde man kanskje lest noe inn i det. Men fint med flere meninger, tydeligvis jeg som er sær;) Anonymkode: 9489c...b85 Jeg reagerer egentlig ikke på ditt ønske om å arrangere et bryllup etter dine og mannens ønsker - det har du all mulig rett til. Hvis dette betyr ingen barn, er det fortsatt deres rett, og det respekterer jeg. Det jeg reagerer på er den utrolig sinte måten du reagerer på at noen _bare har spurt_ på ... du trenger ikke å ta hensyn til dem, du kan svare "nei, det passer ikke med barn der". Og de forventer kanskje også dette svaret - men som jeg skrev i den forrige tråden; kanskje de velger å bare spørre før de må takke nei til invitasjonen fordi de ikke kan reise uten barnet... 4
peppermyntete Skrevet 12. februar 2016 #19 Skrevet 12. februar 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: I mitt hodet er du ekstremt egoistisk, ja. Jeg vil gjerne komme tilbake til saken den dagen du selv får barn, og har blitt invitert i brullup. Da vil jeg tro pipen har fått en annen lyd! Anonymkode: 07a6c...10f Hvorfor er det egoistisk å ikke ønske barn i bryllupet sitt? Hvorfor skal man ha med en treåring på en middag som starter klokka sju? Hva har en treåring på et arrangement der det sannsynligvis serveres alkohol å gjøre? 13
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #20 Skrevet 12. februar 2016 Med mindre det står veldig spesifikt i invitasjonen at barn ikke er invitert, så skjønner jeg ikke helt problemet. De spurte, svaret er nei, saken burde være ute av verden! Anonymkode: cdd5f...645 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå