Gå til innhold

Bleieslutt - sent ute..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datter født okt 2012. Rundt 3-års dagen bestemte hun seg plutselig i bhg å slutte med bleie. Vi oppmuntret både i bhg og hjemme - og i løpet av 14 dager var det ikke bleie på dagen -kun natt. En dag var vi på besøk hos noen venner vi kjenner godt og besøker jevnlig. Datter gjorde begge deler i trusa -og ble veldig rar. Virket nesten som hun ble "traumatisert". Siden den dagen har hun nektet  å gå uten bleie. Hun settes på do om morgen og kveld,men gjør aldri noe.  30 sek ferdig. Hender hun sier hun har 💩 i bleia,ikke alltid.  Kan stå å si"jeg tisset i bleia". Bhg oppmuntrer  til dogåing - hun vil ikke.

Tips til å hjelpe henne å slutte.  Hun var jo så motivert.  Hjalp ikke at  bestevennen sluttet til jul....

Er vi dårlige foreldre som fortsatt har bleiebarn?

Anonymkode: d97df...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neinei, at jenta ikke har sluttet med bleie enda betyr ikke at dere er dårlige foreldre.

Noen er tidlig ute, og noen er senere, sånn er det med alle momenter innen barnas utvikling, språk, motorikk, bleieslutt osv.

Anonymkode: 53b2e...667

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er født i oktober 12, og han bruker bleie enda. Han tisser på,potta innimellom, men vil helst ikke. Hvis jeg spør/foreslår at han skal ha på seg truse nekter han. Da tolker jeg det som at han ikke er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ble nok flau over at hun gjorde på seg. Kanskje dere kan snakke med henne om at det ikke er så farlig med noen uhell. Så får hun sikkert etterhvert selvtillit nok til å prøve seg uten.

Anonymkode: 79f34...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dollyådi

Barn Nr fire her i familien er født i november 12. Hun nekter plent å slutte med bleie. Hun er langt framme både motorisk, med språk og generelt. Ped leder i barnehagen har sagt at akkurat det faktisk kan være grunnen. Jenta klarer seg så godt på alle punkter, trenger sjelden hjelp og dette er siste lille halmstrået for å få være "liten". Hun sier at hun skal bruke bleie når hun begynner på skolen og. Eldstedatter er akkurat konfirmert. Mini sa faktisk at hun skulle bruke bleie når hun ble så stor og. Da jeg svarte at det ikke finnes bleier til så store barn, så fikk jeg til svar at da skulle hun bare lage det 😂 vi tar det rolig, plutselig en dag ombestemme hun seg. Akkurat nå på vinteren så er det jo faktisk veldig praktisk og ...

Endret av Dollyådi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt som er født på høsten 12. Han er heller ikke bleiefri om det er en trøst. Han har vært mye syk med sykehusinnleggelser, så vi har ikke kommet i gang, og jeg tror det er hans måte å ha kontrollen over noe, når det er så mye annet han ikke kan gjøre noe med.. Han er og langt fremme sosialt, og generelt.. Prøver å ikke stresse med det, men vet at vi snart må foreta oss noe.

Det kan jo virke som jenta de kanskje syns det var flaut når hun tisset på seg hos andre. Prøv å forklar enkelt at det skjer noen ganger.. Kanskje prøve rollespill eller noe.. (Bamse skal slutte med bleie, nå er det bursdag\besøk etc og han tisser på seg, men alle beroliger han og ordner opp.. enkelt som mulig)

Anonymkode: acbd7...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en pause fra treninga en stund. Noen trenger bare litt ekstra tid.  iblant kan det bli for mye fokus på dogåing, slik at barnet gjerne får litt "angst" og får dårlig mestringsfølelse i forhold til dette.  Foreldre bør ikke legge så mye prestisje i forhold til pottetrening, det har scært sjeldent med hvor god eller dårlig man er som foreldre å gjøre

Har hatt en som var rsein i forhold til sine søsken. Jeg begynte å få litt hetta ( selv om jeg egentlig vet bedre)  da fireårsdagen nærmet seg og han enda ikke var tørr.  Da jeg ga f... I å legge så mye i det, ga han bleie på dagen, men gikk på do, morgen og kveld og dersom han spurte, så ble han tørr på to uker. 

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange bra svar her, støtter dem.

Vil bare si at vår gutt er født i mai 2012 og er bare såvidt tørr. Han blir veldig nedslått hvis han har uhell, og det blir et stort tilbakeskritt. Har hatt gode perioder og dårlige perioder, men nå tror jeg det begynner å løsne. 

Ikke stress med det :)

Anonymkode: 87f0f...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav min sønn 1 nonstop for å ha tissa på do og 2 for bajs, 3 hvis begge deler. Etter hvert ville han gå på do hele tiden. Skvetta litt hver gang gjorde han også. Han var ikke interessert i å gå på do eller potte, tross innkjøp av potte som spiller happy birthday når noe vått kommer nedi der. Men nonstop gjorde susen! Gikk etterhvert over til å bare gi nonstop til barne-tv for at han ikke skulle spise snop hele dagen. Og da dovanen var enda bedre etablert, og det å gjøre på seg i bleia plutselig var ekkelt, droppa jeg nonstop på alle dager bortsett fra lørdag. Ikke korrekt å bruke mat som belønning, men veldig effektivt.... 

Anonymkode: 1a8c3...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...