Gå til innhold

Bør jeg søke om forbrukslån for ungdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter økonomisk og samboer prøver å snakke meg til å søke om dagpenger, men jeg vet at jeg ikke har rett til det. Har lest om rettighetene, og jeg blir bare å dumme meg ut hvis jeg drar til nav og spør om dagpenger. Grunnen har ikke noe å si, for spørsmålet mitt er altså... Bør jeg søke om forbrukslån for ungdom? Det er jo ingen sikkerhet i det, og rentene er jo ganske høye. 16,50, fordi de vil være sikker på at de får pengene tilbake. Tenker å søke om 5000 kroner, som skal bli betalt ned på 2 år. Terminbeløpet blir da 323 kroner. Det er vel snakk om per måned da? Det sto ikke NÅR man skal begynne å betale tilbake. Kan man bestemme det selv eller er det innen et fast tidsrom? Hvis det er sånn at alt for mange sliter med å få betalt ned små forbrukslån, så låner jeg så klart ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du seriøst å låne 5000 kr som du skal betale ned de neste to årene? Ikke gjør det. Få deg en inntekt, altså en jobb hvor du tjener penger. 

Anonymkode: 557b1...616

• Liker 8
Skrevet

Selg unna det du kan selge! 

Det høres svært lite økonomisk å låne 5000 og nedbetale  i to år. Klarer du ikke å se det selv hvor tåpelig forslaget ditt er? Da ville jeg heller gå for dagpenger. 

Anonymkode: f3a28...d7d

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du seriøst å låne 5000 kr som du skal betale ned de neste to årene? Ikke gjør det. Få deg en inntekt, altså en jobb hvor du tjener penger. 

Ja 5000 blir nok for lite. Tenkte egentlig å låne 10 000, for da er vi sikret i de neste to månedene. 

Jeg har jobb, men får ikke inn nok penger. Søker etter nye hver dag, men får bare avslag. Akkurat nå er det begynt å bli krise. Vi sitter igjen med 0 etter sist husleie, er ikke sikkert vi har råd til neste, osv. Vi trenger NOE, og jeg får ikke noe fra nav så det er enten dette eller veldig usikre måneder i sikte.

Skrevet

Et forbrukslån er ikke løsningen. Hvorfor har dere for lite penger? Er forbruket deres for stort? Kan dere bo billigere? 

Er du student? Har dere mulighet til å få bostøtte? 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et forbrukslån er ikke løsningen. Hvorfor har dere for lite penger? Er forbruket deres for stort? Kan dere bo billigere? 

Er du student? Har dere mulighet til å få bostøtte? 

Okei! Nei da dropper jeg kanskje det. Er desperat, og prøver å tenke hva som kan hjelpe. Jeg kan lite om slike økonomiske ting, så jeg vet ikke mye om lån, renter, osv. 

Vi har husleie på 7500, så vi er heldige der. Men han har 0 % stilling (dvs han får jobb, men han har ikke fast) og jeg har ringevikarjobb, som er veldig usikkert. Vi får nok ikke bodd billigere enn dette i området, det er ellers ganske dyre leiepriser. Nei, jeg er ikke student. :) Jeg har sjekket det opp, og jeg har ikke rett til støtte fra nav. 

Har ingenting å selge egentlig. Vi har nesten ingenting i denne leiligheten pga dårlig råd. Eneste vi har av noe verdi er en TV, men den kan vi ikke selge fordi vi låner den av en kompis. 

Så eneste jeg kan gjøre nå er jo bare å fortsette å søke jobber, ta kontakt med vikarbyrået IGJEN og mase om jobb... og krysse fingrene!! :) 

Gjest Margit Spat
Skrevet

Hvis du ikke har fem flate øre oppspart, ikke eier noe av verdi, ikke har rett til dagpenger og ikke har inntekt, så bør du rett og slett søke sosialhjelp. Det samme bør han gjøre. For deres del er det trolig kortvarig og midlertidig.
Forbrukslån bør du i alle fall ikke søke. Det blir som å tisse i buksa for å holde varmen. Riktignok har du noen penger her og nå, men hva om dere sitter trangt i det igjen om noen måneder og du gjør det samme igjen? Da blir det bare verre og verre. 

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/økonomisk-sosialhjelp

Skrevet

Søk om sosialstønad, og bostøtte. Vil tro dere har rett på bostøtte når dere har så liten inntekt (det er husbanken, ikke nav, som gir bostøtte). 

Anonymkode: 63e9a...e23

• Liker 2
Skrevet

Du bør ikke ta opp forbrukslån. Det vil bare føre deg inn i en verre spiral på grunn av rentene. På lang sikt vil du jo få større utgifter enn det du har i dag, fordi du i tillegg til å betale de utgiftene du har i dag (som du ikke klarer), må betale tilbake de 5000 pluss rentene. Hvis du ikke klarer å betale tilbake, så vil du få renter på rentene du ikke før betalt, og med disse rentesatsene vil det bli myyyyye penger.

Du må gjøre noe med situasjonen som vil hjelpe deg i lang tid, ikke et forbrukslån som bare vil gjøre situasjonen verre

Anonymkode: dbc1e...38a

• Liker 1
Skrevet

Bra at du slår fra deg ideen om forbrukslån! :) Har du sett Luksusfellen? 90% av tilfellene startet med "bare et lite forbrukslån" eller "bare noen små kroner på kreditt". 

De eneste fornuftige alternativene dine er å selge noe (alt som har verdi og er i grei stand er mulig å selge, eks bil, PC, ekstrasenger, div. møbler, treningsutstyr, klær osv), skaffe deg/dere ekstravakter eller deltidsjobb, kutte røyk/snus, kutte streaming-tjenester, handle matvarer for 1 uke om gangen, og lage et budsjett over hva dere kan bruke. NAV kan gi gode råd selv om du ikke nødvendigvis har rett på dagpenger.

Et alternativ kan faktisk være å gå til sjefene deres og informere om at dere sliter med å betale regningene for tiden, og spørre om det er mulig å få ekstravakter. Føles kanskje litt som tigging, men hvis det resulterer i ekstravakter må det være verdt det.

Lykke til :) 

• Liker 1
Gjest FarDareisMai
Skrevet

Nei, nei, ikke ta forbrukslån, i alle fall ikke når dere er i den situasjonen dere er i. Sosialstøtte og bostøtte er en mulighet. Se over hva dere bruker i mat, diverse abonnement, klær og evt ting dere kjøper ute, som kaffe, etc. Går fint å leve på havregryn og billig mat i en periode. Snuser/røyker dere, så er dette en fin anledning til å slutte. Telefon/mobilregning kan deles opp i krisesituasjoner. Skift til billigst mulig internett, kanskje det blir tregere, men det er noe man kan leve med. Har dere bil, fyll tank på mandag, da bensin er billigst da, og bruk ikke den mer enn nødvendig. Er oftest de små tingene som blir mye i lengden. Og, du sier dere ikke har mye i leiligheten pga dårlig råd, se på finn.no, der er det mange fine møbler som gis bort mot henting. 

Skrevet
2 timer siden, lillekattepus skrev:

Vi sliter økonomisk og samboer prøver å snakke meg til å søke om dagpenger, men jeg vet at jeg ikke har rett til det. Har lest om rettighetene, og jeg blir bare å dumme meg ut hvis jeg drar til nav og spør om dagpenger. Grunnen har ikke noe å si, for spørsmålet mitt er altså... Bør jeg søke om forbrukslån for ungdom? Det er jo ingen sikkerhet i det, og rentene er jo ganske høye. 16,50, fordi de vil være sikker på at de får pengene tilbake. Tenker å søke om 5000 kroner, som skal bli betalt ned på 2 år. Terminbeløpet blir da 323 kroner. Det er vel snakk om per måned da? Det sto ikke NÅR man skal begynne å betale tilbake. Kan man bestemme det selv eller er det innen et fast tidsrom? Hvis det er sånn at alt for mange sliter med å få betalt ned små forbrukslån, så låner jeg så klart ikke.

Forbrukslån er for folk med normal og ordnet økonomi, ikke for folk med dårlig råd. Du skal ikke bare betale renter menndu skal betale renters renter.... og de beløpene vokser deg raskt over hodet, særlig når du har dårlig råd og Null peiling  på hvordan et forbrukslån fungerer. 

Du er på god vei inn i Luksusfellenproblematikk. Søk økonomisk sosialhjelp eller få deg en jobb. 

Anonymkode: ccb5e...af8

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, lillekattepus skrev:

Så eneste jeg kan gjøre nå er jo bare å fortsette å søke jobber, ta kontakt med vikarbyrået IGJEN og mase om jobb... og krysse fingrene!! :) 

Ja. Du og mannen din må prøve å få dere 100 % stilling. Jeg ville dessuten ha kontaktet NAV og spurt dem om du og mannen din kan ha rett på noen form for støtte siden dere tross alt må ha noe å leve av og ikke har inntekter nok

Skrevet

IKKE NOE SLAGS LÅN ELLER KREDITTKORT!!

Hvordan er du sikker på at du ikke har rett på dagpenger? Som noen andre her sier: Søk iallfall sosialhjelp. Mulig dere også har rett på bostøtte.

Ellers må dere bare slenge inn søknader på alt av sykehjem og verna boliger og ta alt dere får av vakter der, de stedene trenger som regel alltid folk. Barnehager også. Både du og samboeren din må søke.

Men hør med nav angående både dagpenger, bostøtte og sosialhjelp. Du driter deg ikke ut, det verste svaret du får er nei, og du har full rett til å sjekke ut hvilke rettigheter og muligheter du har. 

Anonymkode: 04726...885

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...