AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #1 Del Skrevet 12. februar 2016 FØR DU KOMMENTERER; DET HOLDER IKKE Å BARE LESE OVERSRKIFTEN. DA BLIR DET NOK MANGE STYGGE KOMMENTARER. Skulle gjerne hatt noen økonomiske råd, så håper det er noen her som er litt flinkere enn meg og kan råde meg som Luksusfellen ville gjort Vel, jeg er heldigvis ikke på Luksusfellennivå, men jeg blir stressa av å ikke ha kontroll. Rundt september i fjor kjøpte jeg ei seng på avbetaling, da jeg hadde dårlige netter på gulvmadrassen. Jobbet mye den gang, så å ikke sove behagelig ødela store deler av arbeidsdagene mine. Hadde en avbetalingsplan da jeg kjøpte senga, men siden den gang har min økonomiske tilværelse endret seg ganske mye. Jeg kan ikke lenger følge min opprinnelige avbetalingsplan, men er likevel flink til å betale selv om det månedlige beløpet er mye mindre. Minstebeløpet er på 199 kr i måneden, så jeg betaler 500 kr (beløpet er på 16.000 kr). Studerte månedens regning litt nøyere da jeg fikk den her om dagen, og ser at beløpet ikke har minket noe betydelig siden jeg begynte å betale for noen måneder siden. Da ser jeg at jeg betaler nesten 400 kroner i renter hver måned, og DA er det jo ikke så rart at beløpet så og si er ganske stillestående. Jeg har ikke mulighet til å betale stort mer enn 500 kr i måneden, men ser at dette blir kostbart om jeg ikke klarer å kvitte meg med dette. Har derfor prøvd å tenke ut hvilke muligheter jeg har. Vet jo at jeg får masse penger i sommer tilbake på skatten pluss noen tusenlapper i feriepenger. Blir garantert kvitt lånet da, men det vil jo bli svært dyrt om jeg skal vente seks måneder. Spurte jobben om jeg kunne få feriepengene på forskudd, men det kunne jeg ikke siden jeg fortsatt jobber der. Og jeg kommer selvfølgelig ikke til å si opp for å få feriepengene mine Har også spurt en deltidsjobb jeg hadde i fjor om å få dem på forskudd (det er ikke snakk om store summen, men 4.000 vil likevel hjelpe), men har ikke fått noe svar ennå. Det er kommunalt, så det vil sikkert ta en god stund før jeg får noe hjelp SÅ, noen gode råd? Hva ville du gjort om du var meg? Bør jeg ta et lån et sted, som kanskje er billigere for å betale? Vet ikke hva sånt koster. Dette er min eneste gjeld, om det skal ha noe å si. Anonymkode: 2f8ba...628 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #2 Del Skrevet 12. februar 2016 Sjekk om kredittkortrente er lavere enn denne nedbetalingsrenta. Sjekk forbrukslån i banken, om den har lavere rente. Juster skattesatsen din, hvis det er slik at du fortsatt betaler høyere skatt en du skal (siden du får penger igjen). Selg noe annet? Spar som bare det i to måneder, og betal ned så mye du greier. Spør foreldre om hjelp (rentefritt lån til sommeren). Anonymkode: 2c4b1...cc6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 12. februar 2016 #3 Del Skrevet 12. februar 2016 Tror det skal være mulig å få feriepenger når som helst året etter de er opptjent, så det er nok bare arbeidsgiver som er lat. Selv ville jeg nok sjekka renta på sengelånet og se om det finnes et annet kredittkort eller forbrukslån som gir mindre rente. Så bruker du det nye lånet på å slette det gamle. Da kan du nok senke kostnadene ganske mye på den måten. Evt. be foreldre eller venner som stoler på deg om et rentefritt lån. Selv syns jeg ikke det er noe galt i å kjøpe ting på avbetaling så lenge du er klar over at du betaler mye mer enn det som står på prislappen, noen ganger er det vel verdt det. Har aldri gjort det selv da. Utrolig sleipt å ha 199 som minstebeløp når rentene er 400 kr må jeg si. Men det er vel sånn bransjen tjener penger NB! Jeg er ikke luksusfellenekspert så ikke ta rådene mine uten å tenke og regne selv først Men er halvveis økonom, selv om jeg ikke føler meg som en. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 12. februar 2016 #4 Del Skrevet 12. februar 2016 Noen kredittkort har opptil 60 dager uten renter (så lenge det ikke er kontantuttak), så da trenger du jo bare å betale renter for et par måneder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sølvrosen Skrevet 12. februar 2016 #5 Del Skrevet 12. februar 2016 Finnes det noen måte du kan kutte utgiftene dine eller øke inntektene dine? Se gjennom kontoutskriftene dine fra de siste månedene og se hva du bruker penger på (slik som i luksusfellen). Skriv ned hvor mye du bruker på ulike poster (slik som i luksusfellen). Bruker du penger på kaffe, godteri, alkohol, tobakk, shopping eller andre dyre uvaner? Har du noen abonnementer du kan klare deg uten de neste månedene (aviser, magasiner, spotify, netflix)? Kanskje du kan si opp TV og bare bruke netflix og NRK? For å øke inntekten, har du mulighet til å jobbe mer i den jobben du har (snakk med sjefen din). Har du mulighet til å jobbe noen helgevakter i en annen jobb? Har du noe du kan selge? Er det mulig å låne penger av familie eller venner (husk kontrakt)? Det var veldig dumt å kjøpe sengen på avbetaling, når du kan få ei god seng til halve prisen. Heldigvis har du innsett at du har vært en idiot, så nå må du bare gjøre ditt beste for å bli kvitt denne gjelda raskt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 12. februar 2016 #6 Del Skrevet 12. februar 2016 Først, det finnes senger til betydelig lavere pris. Dernest, og dette er viktig: spar opp til ting du skal kjøpe av inventar og annet, ikke bruk mer penger enn du har. Da sikrer du at du betaler kun det som står på prislappen. Ikke bruk opp morgendagens lønning idag! Kun ting som er håpløst å spare opp til tar du lån på, som bolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 14. februar 2016 #7 Del Skrevet 14. februar 2016 Hvor mye er renten på og er det noen månedlige gebyrer? Sammenlign med rentene på kredittkort, Ta kontakt med banken og undersøk om de kan hjelpe. Eventuelt kan du spørre mor/far om de kan hjelpe deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #8 Del Skrevet 14. februar 2016 Kan du selge sengen? Sannsynligheten for at du får igjen pengene er jo ganske lav, men det er gratis å legge ut annonse på Finn-torget og i facebook-grupper, så det skader jo ikke å sjekke hva du eventuelt kan få for den? Hvis du f.eks. får 8000 (aner ikke om det er realistisk eller ikke, men det er jo ikke noe i veien for å prøve?) og kjøper deg en seng for 1-2000 kroner? Det er jo kjipt å eventuelt måtte ta et tap på sengen, men her har du jo rett og slett kjøpt deg noe du ikke har hatt råd til, så da er det jo bedre å kaste inn håndkleet enn å påta seg mer gjeld. (Jeg vet du ikke ville ha noen pekefingre, men for å gi deg en sammenlikning: jeg og min samboer har nokså romslig økonomi og faste jobber begge to, men sover likevel greit i en billigseng. Vi hadde nok sikkert sovet litt bedre i sengen du kjøpte (og hatt råd til å kjøpe den kontant), men livet handler om å prioritere og ha tålmodighet nok til å ikke kjøpe alt man tror at man trenger. Økonomiske problemer er nok verre for nattesøvnen enn en billig seng.) Anonymkode: c818d...aa7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #9 Del Skrevet 14. februar 2016 Er det virkelig ingenting du kan kutte ned på for å betale mer på senga? Mat, forbruk generelt? Jeg ville kuttet til beinet, ikke shoppet, redusert matbudsjettet (det er jo bare for en periode), jobbet ekstra osv osv. Jeg kan ikke helt se at dette skal være noe problem å betale raskere ned på om du virkelig vil. Anonymkode: dc510...476 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #10 Del Skrevet 14. februar 2016 Gjør det du kan for å leve billigere, avslutt netflix el. Ta en opprydding og selg klær, gamle studiebøker, sko, diverse sportsutstyr osv. Vurder om du trenger tv og andre dyrere saker en periode. Anonymkode: 7855b...194 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 14. februar 2016 #11 Del Skrevet 14. februar 2016 Du sier det var 400 kroner du betalte i renter da du sjekket månedens regning. Jeg undrer meg litt på om ikke lånet er et annuitetslån. På et annuitetslån så betaler du den samme summen hver måned, og i begynnelsen betaler du nesten ikke avdrag men bare renter. For hver måned som går vil det bli mindre renter og mer avdrag, og du betaler fremdeles 500 kroner måneden. Om du har forrige måneds regning, eller nedbetalingsplanen, så kan du undersøke om det jeg tror viser seg å stemme. Om du klarer å sette deg selv på sparebluss frem til feriepengene kommer så vil det lønne seg å betale inn mer på lånet hver måned fordi det ekstrabeløpet du klarer å betale skal trekkes rett fra lånebeløpet. Om du har muligheter til å spørre f.eks. foreldrene dine om å få låne hele beløpet for å betale det tilbake når du får feriepengene så ville det være gunstig. Vær forsiktig med å ta høyde for at du får mye tilbake på skatten dersom du ikke har stålkontroll akkurat det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå