AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #1 Skrevet 12. februar 2016 Jeg ønsker å søke meg inn på bachelor i barnevern eller på bachelor i sosialt arbeid. Har ikke srudiekompetanse, så må søke på realkompetanse. Men hvor nøye vil de sannsynligvis være på at rk er relevant? Jeg har jobbet på sykehjem og i diverse butikker, jobbet en kort periode som frivillig, og har vært hjemme i tilsammen tre år med egne barn. Ingenting av dette vil gi mye kjøtt på beinet til en søknad med realkompetanse, men det er den beste sjansen jeg har akkurat nå, for å slippe å ta opp seks fag fra vgs. Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Noen som har kommet inn med realkompetanse uten at den nødvendigvis har vært særlig relevant? Og vil et godt motivasjonsbrev kunne utgjøre en forskjell? Anonymkode: a3ffd...384
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #2 Skrevet 12. februar 2016 Jeg går vernepleie nå, kom inn med realkompetanse. Jobbet fulltid 8 år i bolig, pluss har en helsefaglig utdanning fra før (vgs) og diverse småjobber som støttekontakt, personlig assistent. Hjemme med barn i ett år. Jeg kom inn i 2015, men søkte også i 2011 uten å komme inn. I klassen min vet jeg kun om ei til (av 110 stk) som har kommet inn med realkompetanse, så tror det er ganske vanskelig dessverre Jeg mistet helt motet i 2011, og det tok fire år før jeg søkte igjen. Jeg skrev forøvrig et skikkelig bra motivasjonsbrev denne gangen. La ikke like mye jobb i det i 2011. Anonymkode: c52ef...bad
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #3 Skrevet 12. februar 2016 Det er vanskelig å komme inn på realkompetanse, noe det også skal være. Kjenner en som er kommet inn på det på sykepleie (kjenner veldig mange som har forsøkt), hun hadde jobbet som assistent både på sykehjem og hjemmesykepleie, tatt en del relevante kurs, vært aktiv i frivillig arbeid rettet mot eldre, undervist i førstehjelp, tatt ambulansekurs etter ganmel modell og hadde i tillegg fen drøss med anbefalinger. Hun søkte på flere skoler, og kun en tok henne inn. Det er sannsynligvis lettere for deg å ta opp fag og søke etter 23/5. Anonymkode: 32746...342 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #4 Skrevet 12. februar 2016 Takk for svar! Hva med studier som noralt sett ikke fylles opp, vil det være bedre sjanser der? Større mulighet for at de ser litt mer mellom fingrene? Anonymkode: a3ffd...384
_popcorn_ Skrevet 12. februar 2016 #5 Skrevet 12. februar 2016 kravene innenfor realkompetanse er ikke satt for å fylle klasser, men for at du skal ha nok bakgrunn til å klare studiet. Har selv gått ett studie som har stått på "restplass-lista" i mange år, og har hatt 30-40% frafall. Om dem hadde lettet på kravene for inntak, så ville det kunne ført til enda høyere frafall fordi studentene ikke mestrer studiet. 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #6 Skrevet 12. februar 2016 Det skjønner jeg. Men jeg tenker nøløyet kanskje er litt større da. Jeg vet at jeg har forutsetninger for å klare utdannelsen godt, men jeg har vært syk i mange år og har derfor ikke fullført vgs, og har dessverre litt hullete cv. Anonymkode: a3ffd...384
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #7 Skrevet 12. februar 2016 Høgskolen har satt minimumskrav til ting som må være oppfylt mtp rk. Feks søkte jeg i fjor en teknologiutdannelse hvor man måtte ha VGS matte, det hadde ikke jeg og kom derfor ikke inn. Men jeg kom inn på en liknende utdannelse hvor matte ikke var krav. Men jeg hadde veldig lite å slenge i bordet med egentlig av relevant erfaring. Jeg ville ringt opptakskontoret på høgskolen og hørt om de har noen spesielle krav for rk på studiet du vil søke. Anonymkode: d9cda...a81 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #8 Skrevet 12. februar 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Hva med studier som noralt sett ikke fylles opp, vil det være bedre sjanser der? Større mulighet for at de ser litt mer mellom fingrene? Anonymkode: a3ffd...384 Jeg vil si ja, du har større sjanse på å komme inn på et slikt studie. Anonymkode: d9cda...a81
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #9 Skrevet 12. februar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høgskolen har satt minimumskrav til ting som må være oppfylt mtp rk. Feks søkte jeg i fjor en teknologiutdannelse hvor man måtte ha VGS matte, det hadde ikke jeg og kom derfor ikke inn. Men jeg kom inn på en liknende utdannelse hvor matte ikke var krav. Men jeg hadde veldig lite å slenge i bordet med egentlig av relevant erfaring. Jeg ville ringt opptakskontoret på høgskolen og hørt om de har noen spesielle krav for rk på studiet du vil søke. Anonymkode: d9cda...a81 Takk, nå fikk jeg litt mer håp Kan man forresten søke på flere studier samtidig på grunnlag av rk, på samme måte som man gjør med studiekompetanse? Anonymkode: a3ffd...384
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #10 Skrevet 12. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Takk, nå fikk jeg litt mer håp Kan man forresten søke på flere studier samtidig på grunnlag av rk, på samme måte som man gjør med studiekompetanse? Anonymkode: a3ffd...384 Jada, du kan vel søke hvor mange du vil egentlig. Men kjedelig med alle papirene man må sende inn da Anonymkode: d9cda...a81
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #11 Skrevet 12. februar 2016 En ting som burde nevnes er at de prioriterer alltid poengsøkerne først. Anonymkode: d9cda...a81
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #12 Skrevet 12. februar 2016 Takk alle sammen. Da prøver jeg, så får det briste eller bære. Får prøve å skrive et godt motivasjonsbrev Anonymkode: a3ffd...384
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #13 Skrevet 12. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Hva med studier som noralt sett ikke fylles opp, vil det være bedre sjanser der? Større mulighet for at de ser litt mer mellom fingrene? Anonymkode: a3ffd...384 Nei, det gjør de ikke. Det er for øvrig en opptaksnemnd som avgjør opptak. Først siles realkompetansesøknader av administrasjonen, dvs saksbehandlere, som kun ser på om søker tilfredsstiller minimumskravene til utdanningen de søker. Deretter får fagmiljøene bunken med de som tilfredsstiller kravene til uttalelse. Etter det har opptaksnemnda opptaksmøte. Dersom det normalt sett er flere søkere enn plasser, vil tilnærmet lik ingen tas opp på realkompetanse, da de taper mot de med vitnemål og karaktersnitt. Dersom det normalt sett ikke er nok søkere, vil de aller fleste som har kommet gjennom siling i de to forrige trinnene (administrasjon/saksbehandler og fagmiljø) få tilbud om plass. Men du, TS, vil jo siles ut allerede av saksbehandler, da du ikke oppfyller minimumskravene for realkompetanse. PS: Det eneste stedet et motivasjonsbrev i det hele tatt vil bli lest, er i fagmiljøet. Anonymkode: 881ef...0d7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #14 Skrevet 12. februar 2016 http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/SAM/Bachelor/Sosialt-arbeid/Realkompetanse-sosialt-arbeid http://www.hioa.no/Studier/SAM/Bachelor/Barnevern/Realkompetanse-barnevern Anonymkode: 881ef...0d7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #15 Skrevet 12. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det gjør de ikke. Det er for øvrig en opptaksnemnd som avgjør opptak. Først siles realkompetansesøknader av administrasjonen, dvs saksbehandlere, som kun ser på om søker tilfredsstiller minimumskravene til utdanningen de søker. Deretter får fagmiljøene bunken med de som tilfredsstiller kravene til uttalelse. Etter det har opptaksnemnda opptaksmøte. Dersom det normalt sett er flere søkere enn plasser, vil tilnærmet lik ingen tas opp på realkompetanse, da de taper mot de med vitnemål og karaktersnitt. Dersom det normalt sett ikke er nok søkere, vil de aller fleste som har kommet gjennom siling i de to forrige trinnene (administrasjon/saksbehandler og fagmiljø) få tilbud om plass. Men du, TS, vil jo siles ut allerede av saksbehandler, da du ikke oppfyller minimumskravene for realkompetanse. PS: Det eneste stedet et motivasjonsbrev i det hele tatt vil bli lest, er i fagmiljøet. Anonymkode: 881ef...0d7 Det spørs vel hvordan de definerer relevant kompetanse, og dette varierer fra sted til sted? Jeg vet ikke, har bare lest litt forskjellig om hva folk har kommet inn på. Er ikke minimumskravet fem år jobb? Og så er det opp til de ulike skolene å finne ut om det kan kalles relevant? Anonymkode: a3ffd...384
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #16 Skrevet 12. februar 2016 Det er veldig mange søkere til vernepleie, men jeg kom allikevel inn på realkompetanse, så de har nok avsatt noen plasser til det. Jeg glemte å si at da jeg søkte i 2011, men ikke kom inn, kikket jeg på restetorget og søkte på faglærerutdanning og det kom jeg faktisk inn på. Begynte aldri, hadde ikke tenkt til det heller, men ville bare søke for å se. Hadde jo ikke rett kompetanse til det, men det var masse ledige plasser, så var vel derfor jeg kom inn. Anonymkode: c52ef...bad
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #17 Skrevet 12. februar 2016 Jeg søker på en forholdsvis liten skole, og det står ingenting spesifisert om kravene på nettsiden, som over her. Takk uansett, jeg prøver, og er forsiktig optimistisk men likevel realistisk. Siste AB, hva gikk praksisen din ut på? Anonymkode: a3ffd...384
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #18 Skrevet 12. februar 2016 Hva jeg er utdannet fra før? Hudpleier og autorisert fotterapeut. Men ikke jobbet noe særlig med det, 1,5 år som fotterapeut (drev selvstendig) og deltid i et par år som hudpleier, mens jeg tok fotterapiutdannelsen. Anonymkode: c52ef...bad
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #19 Skrevet 13. februar 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig mange søkere til vernepleie, men jeg kom allikevel inn på realkompetanse, så de har nok avsatt noen plasser til det. Jeg glemte å si at da jeg søkte i 2011, men ikke kom inn, kikket jeg på restetorget og søkte på faglærerutdanning og det kom jeg faktisk inn på. Begynte aldri, hadde ikke tenkt til det heller, men ville bare søke for å se. Hadde jo ikke rett kompetanse til det, men det var masse ledige plasser, så var vel derfor jeg kom inn. Anonymkode: c52ef...bad Søkte du med rk på restetorget? Trodde ikke det gikk ann? Anonymkode: d9cda...a81
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #20 Skrevet 13. februar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søkte du med rk på restetorget? Trodde ikke det gikk ann? Anonymkode: d9cda...a81 Det er opp til den enkelte studieinstitusjon. Flertallet av institusjoner saksbehandler IKKE realkompetanse ifm restetorget. Anonymkode: 881ef...0d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå