Gå til innhold

"trening gir meg energi" -Not!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri skjønt meg på folk som påstår det. Trening gjør meg sliten og gjør at jeg får lyst til å ligge som et slakt på sofaen resten av kvelden/dagen. Nesten så jeg tenker at det kanskje går opp i opp med de dagene jeg ikke trener, for da er jeg mye mer aktiv ellers, for da er jeg ikke så utslitt. Hvordan gir trening deg energi?

Anonymkode: 905d4...434

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest cheshirecat
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri skjønt meg på folk som påstår det. Trening gjør meg sliten og gjør at jeg får lyst til å ligge som et slakt på sofaen resten av kvelden/dagen. Nesten så jeg tenker at det kanskje går opp i opp med de dagene jeg ikke trener, for da er jeg mye mer aktiv ellers, for da er jeg ikke så utslitt. Hvordan gir trening deg energi?

Hvor ofte trener du? Hvor lenge har du trent aktivt ? At trening gir mer energi skjer ikke samme dag som du har trent, men at på lang sikt gir en aktiv livsstil deg mer energi som gjør at du er mer utholdende og orker mer iløpet av hverdagen enn det du gjorde som "sofasliter" 

Skrevet

Bedre form gjør at man orker mer andre dager og? Og ikke blir sliten av å gå mellom bilen og kontoret bare?

Anonymkode: 4d33c...19f

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg hadde en litt spesiell opplevelse i forhold til dette da jeg jogget. Vanligvis jogget jeg 5-6 km 3 ganger i uka og var i grei form, men ikke spesielt energisk. Samme året på ferie jogget jeg for første gang 1 mil, og hadde et utrolig overskudd hele dagen - men kl. halv elleve på kvelden var det som å skru av en bryter, da var jeg helt skutt.

Skrevet
12 timer siden, cheshirecat skrev:

Hvor ofte trener du? Hvor lenge har du trent aktivt ? At trening gir mer energi skjer ikke samme dag som du har trent, men at på lang sikt gir en aktiv livsstil deg mer energi som gjør at du er mer utholdende og orker mer iløpet av hverdagen enn det du gjorde som "sofasliter" 

har trent hele mitt voksne liv, så kanskje 10 år, ca 3 ganger i uka hvis jeg skal gjette på et gjennomsnitt. Jeg hører folk sier det at man får energi på lang sikt, jeg venter i spenning....

TS

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bedre form gjør at man orker mer andre dager og? Og ikke blir sliten av å gå mellom bilen og kontoret bare?

Anonymkode: 4d33c...19f

Så ille har jeg aldri vært. Jeg er 30 år og vil tro at jeg var alvorlig syk om jeg ble sliten av å gå et par hundre meter...

TS

Gjest Ms. Daisy
Skrevet

Får masse energi av trenign jeg - er såpass energetisk at jeg kan finne på å vaske hele huset etter en styrkeøkt. Trener du kveld eller dag? Vi er jo forkjellige. Jeg kan egentlig trene når som helst på døgnet, men min bedre halvdel blir ødelagt og helt gåen av å trene på morgenkvisten (så han tar det på kvelden).

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et lignende problem, og googlet litt rundt, og da fant jeg et innlegg her inne som jeg syntes ga et meg godt svar.
Kanskje svaret passer deg også?

Den 8.8.2013 at 15.10, AnonymBruker skrev:

Gitt at du spiser sunt, og nok, og likevel ikke får overskudd, kan det være at du, som meg, har et "problem". Det er ikke alle som får energi av aktivitet, jeg er en av dem.

Jeg bruker å si at jeg har en ødelagt dynamo.

Når en dynamo fungerer som den skal, tilfører den batteriet energi ved bruk, på samme måte som de som sier at de får energi av trening/aktivitet.

Når en dynamo er ødelagt, må batteriet lades på annen måte - vanligvis ved hjelp av en batterilader når bilen står stille. Søvn/hvile lader mine batterier.

Har jeg brukt mye energi, må batteriet lades mye lenger enn om jeg har brukt lite.

Hvis det er slik hos deg også, er det veldig viktig (!) at du holder lav intensitet på alt du gjør, og at du ikke holder på for lenge om gangen.

Jeg lærte en gang at jeg skulle finne ut hvor mye jeg tålte, og så gjøre ca 70% av det, men heller litt oftere.

(For eksempel: Du vet du klarer å gå en tur i raskt tempo 30 minutter 3 dager i uken uten å bli utmattet, men går du fortere/lenger enn det blir du syk.

Da kan du velge å senke tempoet, og gå i 30 minutter, og øke antall dager, eller å øke tempoet, men for kortere tid)

Toleransen for hvor mye du tåler vil øke sakte men sikkert, og da må du ta nye vurderinger.

Det viktigste er at du lytter til kroppen din, og selv finner balansen mellom belastning og overbelastning.

Anonymous poster hash: d8130...c80

Anonymkode: be0a8...3d4

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et lignende problem, og googlet litt rundt, og da fant jeg et innlegg her inne som jeg syntes ga et meg godt svar.
Kanskje svaret passer deg også?

Anonymkode: be0a8...3d4

det var interessant, takk for at du gadd å lete frem dette :)

TS

Skrevet

Det kommer an på intensiteten på treningen. Ingen får energi på kvelden av å ha løpt en maraton. En lett joggetur rundt kvartalet derimot.

Skrevet

Alt henger sammen. Spesielt kosthold med trening. Søvn også...

Jeg ville sagt at en livsstilsendring gir energi. Spiser du usunt med lite væskeinntak kombinert, vil treningen kun bryte deg ned og ikke gi deg den effekten du er ute etter. For fakta med trening er at den faktisk bryter musklene ned. Hvis du ser tversnittet av en lårmuskel etter en hard styrkeøkt, vil den ikke se ut som et vakkert kjøttstykke med nydelige lange fibre -men heller som en pakke med kjøttdeig.

Effekten av en livsstilsendring (kosthold og trening) tar det tid før man merker og der er vi forskjellige. Noen merker det etter en uke eller to...noen bruker et halvt år.

Skrevet

Maten både før og etter treningen er viktig. Dessuten hvis hele treningen føles som tvang og ork er det vanskelig å opparbeide seg et overskudd.

Anonymkode: 1f84e...bd1

Skrevet
Den 11.2.2016 at 19.32, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket stoffskiftet ditt? 

Anonymkode: 05f44...f70

Skrevet

Jeg får ikke mer energi av å trene, men jeg sover så utrolig mye bedre. Dersom jeg feks går ei uke uten å trene, av ulike årsaker, så bruker jeg gjerne flere timer på å få sovne, men når jeg vanligvis trener regelmessig (trenger ikke å være hver dag) sovner jeg mye lettere. 

Anonymkode: a8f24...e6e

Skrevet

Hvis jeg sammenligner det med de dagene jeg ikke gjør annet enn å ligge på sofaen og drive dank så vil jeg si at ja, å være aktiv og trene gir meg definitivt energi. Jeg er aldri så sliten og øm og klar som på de dagene jeg bare ligger og glor tv.

Anonymkode: 72c80...5cb

Skrevet

Jeg har etterhvert vennet meg til å trene jevnlig, men jeg er som deg - får ikke energi av det, selv om jeg kjenner kroppen teknisk sett fungerer bedre. 

• Liker 1
Gjest Cartman
Skrevet

Jeg løfter mest vekter. Gjerne med høy intensitet og mye volum. Trening gjør meg lykkelig og trøtt. Jeg sover bedre om natten og har derfor mer energi dagen derpå. Jeg trener 6 dager i uka og har ingen problemer med det.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket stoffskiftet ditt? 

Anonymkode: 05f44...f70

Ja det har jeg faktisk gjort. Søsteren min sliter med det, så da sjekket jeg mitt, og det er helt fint :) 

TS

Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen. Jeg trente styrketrening tre ganger i uka i tre-fire måneder. Treningen fungerte så absolutt - jeg kunne øke tyngden på vektene nesten for hver økt, og jeg gikk ned i vekt. Men energi fikk jeg ikke - bare det å løfte en kaffekopp var tungt etter øktene. 

Nå trener jeg ikke på helsestudio lenger, men jeg går en del turer. Da som regel i oppoverbakker, ulendt terreng eller i et tempo som gjør at jeg blir andpusten. DET får jeg litt mer energi av. 

Anonymkode: 77bda...f26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...