AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #1 Skrevet 11. februar 2016 http://maddam.no/2016/02/flinke-piker-eller-dyktige-damer/ Spot on! Det krever mye og hardt arbeid for å nå toppen, enten det handler om utseende, karriere eller annet. Og damene som legger ned dette arbeidet skal da faen meg ikke forbindes med en nymotenssyndrom, men heller bli applaudert for jobben de har lagt ned og alt det de har ofret. Anonymkode: 2e552...3ea 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #2 Skrevet 11. februar 2016 Artikkelen er langt fra spot on. Den handler om noe annet enn "typiske flinke piker". Flinke piker er de som knuses av å få en B istedet for en A, velger å ikke levere inn en oppgave fordi den ikke er perfekt, og dermed feiler enda mer pga ikke innlevert arbeide. Flinke piker trenger ikke være hardarbeidende, det kan også være de som føler de ikke klarer det perfekt, dermed er det ingen vits i å prøve. Anonymkode: be93a...7d5 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #3 Skrevet 11. februar 2016 Jeg tror vi får det beste resultatet ved å lære barna våre, både gutter og jenter, å tenke selv. Vi må lære dem å reflektere. Få dem til å tenke over hvorfor de gjør som de gjør. Hvorfor liker de å stå på skateboard, hvorfor bruker de sminke. Hvorfor reagerer en person med sinne når han er redd og hvordan kan et menneske nyte å se andre lide. Hva vil en oppnå med livet? Hvilke konsekvenser har det å ta en ufaglært jobb vs å ta en høyere utdanning? Kan media ha en agenda når de skriver en artikkel? Vi må lære dem å tenke mer over andre mennesker, seg selv og hvordan ting fungerer. Samtidig burde vi lære dem å takle egne følelser. Hvorfor føler jeg som jeg gjør? Hvordan kan jeg løse problemet jeg har? Kan den vonde følelsen hjelpe meg på noen måte? Kan det være verdt å føle dette ubehaget nå, dersom jeg lærer fra feilen? En ting kunne også vært å læra barna å gi seg selv selvtillit. At i stedet for at de spør en lærer om de gjorde det bra, hvorfor ikke spørre seg selv? Prøve å se selv hva man gjorde feil og hva man kan gjøre bedre. Kjenne mestringsfølelsen av å bli bedre, ikke av å være best Anonymkode: d8603...e62
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #4 Skrevet 11. februar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://maddam.no/2016/02/flinke-piker-eller-dyktige-damer/ Spot on! Det krever mye og hardt arbeid for å nå toppen, enten det handler om utseende, karriere eller annet. Og damene som legger ned dette arbeidet skal da faen meg ikke forbindes med en nymotenssyndrom, men heller bli applaudert for jobben de har lagt ned og alt det de har ofret. Anonymkode: 2e552...3ea Anonymkode: 266d3...5f4 1
Fredsmegleren Skrevet 11. februar 2016 #5 Skrevet 11. februar 2016 Likte veldig godt forfatteren av innlegget. Synd at hun ikke har publisert noe mer til nå
herzeleid Skrevet 11. februar 2016 #6 Skrevet 11. februar 2016 Jeg tror det er en feilslutning å sette likhetstegn mellom "dyktig" og "flink pike". Slik jeg opplever sistnevnte handler det om å lese/jobbe mye med et tema og alltid skulle levere mest mulig plettfritt og etter boka. Det betyr ikke nødvendigvis at man er dyktig. Den dyktige jobber kanskje ikke like mye med det, er ikke like mye petimeter, men har såpass god forståelse for det han/hun driver med at det som leveres kanskje er bedre enn det den "flinke piken" klarer. På universitetet synes jeg ofte jeg ser gode eksempler på dette. Det er flere "flinke piker" som sitter timevis og leser og er hyppige innom kontoret til diverse professorer for å stille spørsmål. De kan levere oppgaver som i form og orden er plettfrie, pugge utenat til eksamen og skrive fine manus til presentasjoner. Men de er ikke dyktige. De er dårlige til å løse problemer, de har ikke en gjennomgående forståelse for fagfeltet, og mye av kunnskapen glipper etter eksamen. Presentasjoner forutsetter et manus å lese fra og evnen til å tenke selv og se sammenhenger har veket til fordel for å huske boken fra perm til perm. Det er dette jeg mener skiller en "flink pike" fra en dyktig kvinne. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #7 Skrevet 11. februar 2016 7 minutter siden, herzeleid skrev: Jeg tror det er en feilslutning å sette likhetstegn mellom "dyktig" og "flink pike". Slik jeg opplever sistnevnte handler det om å lese/jobbe mye med et tema og alltid skulle levere mest mulig plettfritt og etter boka. Det betyr ikke nødvendigvis at man er dyktig. Den dyktige jobber kanskje ikke like mye med det, er ikke like mye petimeter, men har såpass god forståelse for det han/hun driver med at det som leveres kanskje er bedre enn det den "flinke piken" klarer. På universitetet synes jeg ofte jeg ser gode eksempler på dette. Det er flere "flinke piker" som sitter timevis og leser og er hyppige innom kontoret til diverse professorer for å stille spørsmål. De kan levere oppgaver som i form og orden er plettfrie, pugge utenat til eksamen og skrive fine manus til presentasjoner. Men de er ikke dyktige. De er dårlige til å løse problemer, de har ikke en gjennomgående forståelse for fagfeltet, og mye av kunnskapen glipper etter eksamen. Presentasjoner forutsetter et manus å lese fra og evnen til å tenke selv og se sammenhenger har veket til fordel for å huske boken fra perm til perm. Det er dette jeg mener skiller en "flink pike" fra en dyktig kvinne. Og jeg er litt motsatt. Jeg er typisk flink pike, aldri fornøyd med noe jeg gjør. Jeg gir opp før jeg har fullført ting fordi "det uansett ikke blir bra nok". Virker som du og flere her misforstår forskjellen på "flink pike-syndromet" og skoleflinke. Skoleflinke er de som sitter i timesvis og leverer til punkt og prikke. Flinke piker er de som sliter psykisk fordi de har for stort INDRE press på seg selv. Flinke piker sliter ikke med press utenfra som flere tror, men det de selv legger på seg. Anonymkode: be93a...7d5 1
herzeleid Skrevet 11. februar 2016 #8 Skrevet 11. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og jeg er litt motsatt. Jeg er typisk flink pike, aldri fornøyd med noe jeg gjør. Jeg gir opp før jeg har fullført ting fordi "det uansett ikke blir bra nok". Virker som du og flere her misforstår forskjellen på "flink pike-syndromet" og skoleflinke. Skoleflinke er de som sitter i timesvis og leverer til punkt og prikke. Flinke piker er de som sliter psykisk fordi de har for stort INDRE press på seg selv. Flinke piker sliter ikke med press utenfra som flere tror, men det de selv legger på seg. Anonymkode: be93a...7d5 Nå tar ikke jeg stilling til hvor presset kommer fra. Poenget mitt er at det virker som en feilslutning å sette likhetstegn mellom "flink pike" og "dyktig" og at de som klager over at dette begrepet finnes trolig bommer.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #9 Skrevet 11. februar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og jeg er litt motsatt. Jeg er typisk flink pike, aldri fornøyd med noe jeg gjør. Jeg gir opp før jeg har fullført ting fordi "det uansett ikke blir bra nok". Virker som du og flere her misforstår forskjellen på "flink pike-syndromet" og skoleflinke. Skoleflinke er de som sitter i timesvis og leverer til punkt og prikke. Flinke piker er de som sliter psykisk fordi de har for stort INDRE press på seg selv. Flinke piker sliter ikke med press utenfra som flere tror, men det de selv legger på seg. Anonymkode: be93a...7d5 "Flink pike"-begrepet brukes mest om kvinner som er mer pliktoppfyllende enn hva sunt er. De fleste "flinke piker" er samtidig dyktige og ambisiøse, men som du sier, føler de et utilbørlig press utenfra. Samtidig har disse kvinnene innsett at slik innsats forutsettes for at de skal få den anerkjennelse og de resultatene de fortjener. Menn derimot, får positive tilbakemeldinger bare de klarer å holde seg unna en kriminell løpebane og ikke er maksimalt late. Lærere i grunnskole og videregående skole (og forelesere på universitetsnivå for den saks skyld) praktiserer kvinnediskriminerende holdninger som vedlikeholder denne urettferdigheten, noe som i verste fall kan få ødeleggende følger for unge kvinners helse. Det er på tide at kvinners prestasjoner på skolen som i dag forties, verdsettes mer, og at menns brautende og selvskrytende framferd ikke lenger premieres slik praksis er i dag. Skolen er fremdeles en viktig arena for kvinnekampen. Anonymkode: 67d0d...514
Sweet77 Skrevet 11. februar 2016 #10 Skrevet 11. februar 2016 12 minutter siden, herzeleid skrev: Jeg tror det er en feilslutning å sette likhetstegn mellom "dyktig" og "flink pike". Slik jeg opplever sistnevnte handler det om å lese/jobbe mye med et tema og alltid skulle levere mest mulig plettfritt og etter boka. Det betyr ikke nødvendigvis at man er dyktig. Den dyktige jobber kanskje ikke like mye med det, er ikke like mye petimeter, men har såpass god forståelse for det han/hun driver med at det som leveres kanskje er bedre enn det den "flinke piken" klarer. På universitetet synes jeg ofte jeg ser gode eksempler på dette. Det er flere "flinke piker" som sitter timevis og leser og er hyppige innom kontoret til diverse professorer for å stille spørsmål. De kan levere oppgaver som i form og orden er plettfrie, pugge utenat til eksamen og skrive fine manus til presentasjoner. Men de er ikke dyktige. De er dårlige til å løse problemer, de har ikke en gjennomgående forståelse for fagfeltet, og mye av kunnskapen glipper etter eksamen. Presentasjoner forutsetter et manus å lese fra og evnen til å tenke selv og se sammenhenger har veket til fordel for å huske boken fra perm til perm. Det er dette jeg mener skiller en "flink pike" fra en dyktig kvinne. "Flink pike" henviser til et begrep ("flink pike-syndromet"). Veldig kort oppsummert dreier det seg om at selve drivkraften for det harde arbeidet de gjør i hovedsak er å komme unna en følelsen av å aldri være god nok, aldri være fortjent til anerkjennelse, samme hvor hardt de jobber. Det er stor forskjell på å lese natt og dag fordi du er ambisjonsdrevet, og å lese natt og dag for å "gjøre opp" for at du aldri er god nok. Det artikkelforfatteren setter fokus på er at ved å kalle dyktige kvinner "flink pike", så impliserer man samtidig at hun først og fremst er drevet av oppmerksomhets- eller anerkjennelsesbehov som hun ikke har kontroll over selv, og ikke et rent ønske om å bli god for fagets skyld eller fordi hun rett og slett liker det hun gjør. Med andre ord så er bruken uttrykket "flink pike" nedsettende, en måte å underminere innsatsen dems på. I motsetning til å bruke uttrykket "dyktig kvinne", som impliserer at hun har kontroll og vet meget godt hva hun gjør og hvorfor hun gjør det.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #11 Skrevet 11. februar 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Artikkelen er langt fra spot on. Den handler om noe annet enn "typiske flinke piker". Flinke piker er de som knuses av å få en B istedet for en A, velger å ikke levere inn en oppgave fordi den ikke er perfekt, og dermed feiler enda mer pga ikke innlevert arbeide. Flinke piker trenger ikke være hardarbeidende, det kan også være de som føler de ikke klarer det perfekt, dermed er det ingen vits i å prøve. Anonymkode: be93a...7d5 Jeg har hørt jeg er en "flink pike". Jeg kunne gjerne tenke meg en A eller B på eksamen, men fikk C på de tre eksamenene jeg hadde og er fornøyd med det. Jeg ble absolutt ikke knust. Jeg leverer oppgaver, selv om jeg noen ganger får ikke godkjent og må gjøre den opp igjen (på universitetsnivå kan du ikke se på en oppgave selv som student og se om den er perfekt. Du kan gjerne tro du har gjort en perfekt oppgave, men det er alltid noe småpirk og for vår del skal det ikke mer til enn småpirk for å få ikke godkjent.) Men jeg jobber veldig hardt og har 25% fast stilling ved siden av studiet som selvsagt er veldig tungt, men det går bra og jeg koser meg med å ha god råd i studietiden og kan reise på sydenferie om sommeren Selvsagt blir jeg sliten, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så galt å jobbe litt hardt av og til. Man overlever å være litt sliten i et par år av livet altså. Anonymkode: bcbca...498
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå