AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #1 Skrevet 11. februar 2016 Hvordan kan dem gjøre det så ulønnsomt å jobbe over max grensen for uføre? Du får nesten ingenting igjen for det. Jobbe til max grensen, så er det ikke verdt fordi du får kanskje 50kr i timen. I tillegg kommer det at du må reduserer uføren din når du får feriepenger. Jeg vet man har det bra løsninger i norge, men motivasjonen for og kanskje at man blir meget syk igjen, så vil man gjerne tjene mer enn 50kr i timen for det. Andre som jobber over grensen og syns dette er rart? Anonymkode: ff077...527
Gjest Splitterpine Skrevet 11. februar 2016 #2 Skrevet 11. februar 2016 Det kom nye regler for et år siden. Uføre vil ikke lengre tape på å jobbe nei...
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #3 Skrevet 11. februar 2016 Hvis du klager over at du ikke tjener nok, og vil likevel beholde trygden som den er, så er du ikke syk! Du blir ikke rik av å være ufør. Ufør er noe man må være, man har ingen valg. Dersom du er frisk nok til å syte over at du ikke tjener nok pga maks grensen så bør du gå ned i ufør, og jobb mer. For du har tydeligvis helsen til det. Få og få, det er alt folk tenker på! Det man får som ufør er nok til å overleve. Er man for syk til å jobbe, hvilken som helst jobb, så er man for syk til å jobbe over maks grensen. Hvis du klarer å jobbe mer så må du ned i ufør, opp i antall arbeidstimer. Flere og flere tror at ufør betyr en evig lang ferie på statens regning. Det er helt på trynet! For det ikke slik det skal være. Alt for mange er urettferdig ufør, utav ren egoisme og latskap. Anonymkode: 287f8...bd9 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #4 Skrevet 11. februar 2016 Mente ikke at man taper, men man tjener utrolig lite på og stå på. Du tjener ikke mer enn 50kr i timen når du er over grensen, og det syns jeg er utrolig lite. Anonymkode: ff077...527
Gjest Splitterpine Skrevet 11. februar 2016 #5 Skrevet 11. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mente ikke at man taper, men man tjener utrolig lite på og stå på. Du tjener ikke mer enn 50kr i timen når du er over grensen, og det syns jeg er utrolig lite. Anonymkode: ff077...527 Det stemmer da ikke? Du vil tjene normal lønn. Selvfølgelig vil uføretrygden reduseres i de periodene du har lønn. Klarer du å jobbe skal du jo ikke ha full trygd i denne perioden. Vil jo bli feil om du fikk full uføre og full lønn samtidig.. Men du går tilbake til opprinnelig trygd i de periodene du ikke kan jobbe. Dette er vel vinn-vinn?
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #6 Skrevet 11. februar 2016 Når du er over max grensen på 60.000kr. Så vil uføren din bli redusert slik at du nesten ikke får noen i timen av din jobbing. Så etter max grensen på 60.000kr, så er det så det nesten ikke lønner seg og jobbe fordi dem reduserer uføren din så mye. Så tenkt det om du tjener 50.000kr over disse 60.000kr. Så sitter du igjen med 11.000kr netto. 50.000kr brutto = 11.000kr netto. Det syns jeg er lite penger for 50.000kr. Anonymkode: ff077...527
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #7 Skrevet 11. februar 2016 Her mener jeg du er på bærtur. I stedet for 260 000 i 100% trygd jobber jeg 50% og tilsammen med lønn og redusert trygd ender jeg på årslønn 378 000 i året. Du trenger ikke gjøre noe med feriepengene. Du legger inn i saken din hva du kommer til å tjene tilsammen hele året, så trekkes du i trygd et fast beløp året gjennom. Det er ikke slik at hvis du får masse i feriepenger fra jobb så trekkes du tilsvarende i trygd. Det siste regnestykket ditt skjønte jeg ingenting av. Du tjener 60 000 uten trekk i trygd. De neste 50 000 blir du trekt noe for i trygd. Du finner kalkulator på nav.no. Anonymkode: e448c...593
Gjest Splitterpine Skrevet 11. februar 2016 #8 Skrevet 11. februar 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du er over max grensen på 60.000kr. Så vil uføren din bli redusert slik at du nesten ikke får noen i timen av din jobbing. Så etter max grensen på 60.000kr, så er det så det nesten ikke lønner seg og jobbe fordi dem reduserer uføren din så mye. Så tenkt det om du tjener 50.000kr over disse 60.000kr. Så sitter du igjen med 11.000kr netto. 50.000kr brutto = 11.000kr netto. Det syns jeg er lite penger for 50.000kr. Anonymkode: ff077...527 Feil. De nye reglene gjør at du alltid totalt sett vil få utbetalt mer av å jobbe. Du får gå inn å lese litt mer om endringen som kom i fjord
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #9 Skrevet 11. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her mener jeg du er på bærtur. I stedet for 260 000 i 100% trygd jobber jeg 50% og tilsammen med lønn og redusert trygd ender jeg på årslønn 378 000 i året. Du trenger ikke gjøre noe med feriepengene. Du legger inn i saken din hva du kommer til å tjene tilsammen hele året, så trekkes du i trygd et fast beløp året gjennom. Det er ikke slik at hvis du får masse i feriepenger fra jobb så trekkes du tilsvarende i trygd. Det siste regnestykket ditt skjønte jeg ingenting av. Du tjener 60 000 uten trekk i trygd. De neste 50 000 blir du trekt noe for i trygd. Du finner kalkulator på nav.no. Anonymkode: e448c...593 Det er det jeg sier. Når du har tjent over 60.000kr vedsiden av trygd, så om du tjener 50.000kr til. Altså 110.000kr vedsiden av trygd. Vil de siste 50.000kr bli om til 11.000kr netto. Vil du si at du tjener godt av å jobbe vedsiden av da? Om man får 11.000kr netto av 50.000kr brutto. Det er ikke motivasjon. Anonymkode: ff077...527
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #10 Skrevet 11. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du klager over at du ikke tjener nok, og vil likevel beholde trygden som den er, så er du ikke syk! Du blir ikke rik av å være ufør. Ufør er noe man må være, man har ingen valg. Dersom du er frisk nok til å syte over at du ikke tjener nok pga maks grensen så bør du gå ned i ufør, og jobb mer. For du har tydeligvis helsen til det. Få og få, det er alt folk tenker på! Det man får som ufør er nok til å overleve. Er man for syk til å jobbe, hvilken som helst jobb, så er man for syk til å jobbe over maks grensen. Hvis du klarer å jobbe mer så må du ned i ufør, opp i antall arbeidstimer. Flere og flere tror at ufør betyr en evig lang ferie på statens regning. Det er helt på trynet! For det ikke slik det skal være. Alt for mange er urettferdig ufør, utav ren egoisme og latskap. Anonymkode: 287f8...bd9 Sykdommen gjør at jeg har mine gode perioder. Og jeg vil nå si at jeg trur jeg har betalt nok skatt igjennom livet til at min andel er betalt. Så trur du kan roe ned din unge mann. Problemet er at hvem motiverer dem til og jobbe ove max summen om du kun får 11.000kr netto fa 50.000kr brutto. Det er det jeg vil fremtid. Det er ikke motivasjon for min del. Så syns det er litt lavt. Anonymkode: ff077...527
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #11 Skrevet 11. februar 2016 Å tjene over grensen medfører en reell skatt på 78%...så nei. Det lønner seg ikke. Anonymkode: 9ccbf...f41
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #12 Skrevet 11. februar 2016 Men er det slikt at man skal skatte 35% av inntekter ved siden av ufør, eller skatter du ca det samme som du gjøre på ufør som den er på ca 26%? Anonymkode: ff077...527
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #13 Skrevet 12. februar 2016 Hvis du kan tjene så mye ekstra, har du fått godkjent en høyere uførhetsgrad enn den reelle. Jeg synes ikke synd på deg. Dette er jo baksiden av velferdssamfunnet: Vi ønsker å gi de syke og uføre tilnærmet de samme goder som vi andre. Men da må nødvendigvis den økonomiske gevinsten ved komme ut i arbeidslivet bli liten. Hvis den uføre skal få mer igjen for å jobbe må uføretrygda ned. Anonymkode: 08aa8...d57
Tvist Skrevet 12. februar 2016 #14 Skrevet 12. februar 2016 Er vel vanlig. Vi som går på dagpenger, får også reduserte utbetalinger om vi jobber mye.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #15 Skrevet 12. februar 2016 Skal jeg som jobber vanlig jobb da klage fordi jeg greier å jobbe og derfor ikke får noe fra staten? Uføreutbetalinger er jo for at de som faktisk ikke greier å jobbe, det er ikke ekstra lommepenger for de som har fått innvilget uførepensjon, men som likevel greier å jobbe. Anonymkode: 05c3a...3fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå