Gå til innhold

Erstatning til sesamolje

bippo

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal lage asiatisk mat i dag, men oppskriften krever sesamolje og det har  jeg ikke funnet i noen av butikkene her jeg bor (på bygda, stort sett lite utvalg). Er det noe jeg kan bruke i stedet for det? Det er den eneste ingrediensen jeg mangler. Jeg har sesamfrø, så jeg tenkte litt på å kanskje varme olivenolje eller solsikkeolje sammen med sesamfrø, og håpe at det får litt av samme smaken? Men jeg har helt ærlig ikke smakt sesamolje før, så jeg vet ikke helt hva jeg er ute etter, rent smaksmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk helt vanlig, smaksnøytral olje, som raps- eller solsikkeolje. Sesamoljen smaker ikke så mye at det spiller noen særlig rolle. 

Anonymkode: c1379...b16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk helt vanlig, smaksnøytral olje, som raps- eller solsikkeolje. Sesamoljen smaker ikke så mye at det spiller noen særlig rolle. 

Okey, takk for svar!

11 minutter siden, Kristanna skrev:

Har heller ikke funnet sesamolje noe sted :/ Jeg har brukt olje + sesamfrø istedet :)

Okey, og det smaker greit? Jeg tenkte at hvis det får varmet seg litt sammen, så vil kanskje smaken fra sesamfrøene smitte litt over til oljen. Har du bare slengt det oppi maten hver for seg, eller blandet det først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, bippo skrev:

Okey, takk for svar!

Okey, og det smaker greit? Jeg tenkte at hvis det får varmet seg litt sammen, så vil kanskje smaken fra sesamfrøene smitte litt over til oljen. Har du bare slengt det oppi maten hver for seg, eller blandet det først?

Jeg syns det blir god smak fra frøene :) Jeg har bare tatt oppi hver for seg, men har brukt det i supper da. Hvis det er en annen type rett kan man sikkert blande først for å få et godt resultat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kristanna skrev:

Jeg syns det blir god smak fra frøene :) Jeg har bare tatt oppi hver for seg, men har brukt det i supper da. Hvis det er en annen type rett kan man sikkert blande først for å få et godt resultat :)

Ok, da prøver jeg meg litt frem :) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sesamolje har en utpreget smak, og er en smakstilsetning. Det er ikke en stekeolje, så å erstatte den med smaksnøytral olje blir bare å tilsette ekstra fett uten at det påvirker smaken av retten. Da har jeg mer tro på å tilsette sesamfrø, kanskje knuste. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Sesamolje

Anonymkode: 00908...7f6

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med 7f6, sesamolje har mye smak. Enten kan du droppe det, eller så kan du tilsette litt sesamfrø, da helst knuste og ristede. Det er lite poeng i å erstatte det med annen olje.

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesamolje er VELDIG smaksrik, så dropp heller oljen og bruk sesamfrø istedet.
Er du helt sikker på at det ikke finnes i hyllene der man finner taco/sushi/asiatisk ol.? Jeg kjøpte Blue dragon sin sesamolje på rema i bygda her.

Anonymkode: 0b845...10e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde himmel så mye tull folk skriver. Dere aner virkelig ikke hva dere snakker om. Sesamolje er ikke en stekeolje, det en en MEGET konsentrert smaksolje som brukes med forsiktighet.

Har du det ikke så rist sesamfrø gylne i tørr panne og dryss over den ferdige retten så får du noe av smaken men det kan virkelig ikke sammenlignes.

Skjerpings!!!! ikke svar når dere ikke vet.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stod i oppskriften at man bare skulle ha 2 ss med sesamolje + 1 ss matolje, så jeg tok i stedet 2 ss matolje og puttet endel sesamfrø oppi, varmet det (det luktet veldig nøtteaktig), og puttet det oppi. Krysser fingrene for at det smaker greit. Det er forresten denne retten jeg lager.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sesamolje er VELDIG smaksrik, så dropp heller oljen og bruk sesamfrø istedet.
Er du helt sikker på at det ikke finnes i hyllene der man finner taco/sushi/asiatisk ol.? Jeg kjøpte Blue dragon sin sesamolje på rema i bygda her.

Anonymkode: 0b845...10e

Helt sikker, sjekket i begge butikkene, og selv om de førte Blue Dragon så hadde de ikke sesamolje. Jeg spurte også om de kunne ta det inn, men "Nei du er den eneste som har spurt om det, så det er tydeligvis ikke noe som selger her"........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sesamolje har masse smak, har aldri prøvd å erstatte det med sesamfrø men skulle jeg gjort det ville jeg nok ristet de for å få frem mest mulig smak. 

Å erstatte det med smakløs olje er helt poengløst ved mindre det står at du skal steke noe i sesamolje (noe jeg gjetter at det ikke gjør). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Antoinette skrev:

Kjøp asiatiske ingredienser på nettet.

Jeg får gjøre det til en senere anledning. Har du en nettside du vil anbefale til sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Antoinette skrev:

Milde himmel så mye tull folk skriver. Dere aner virkelig ikke hva dere snakker om. Sesamolje er ikke en stekeolje, det en en MEGET konsentrert smaksolje som brukes med forsiktighet.

Har du det ikke så rist sesamfrø gylne i tørr panne og dryss over den ferdige retten så får du noe av smaken men det kan virkelig ikke sammenlignes.

Det er da opptil flere brukere før deg som har rettet opp dette, så ingen grunn til å oppfatte seg som den eneste opplyste på KG. :filer: 

Anonymkode: b3014...3c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, bippo skrev:

Jeg får gjøre det til en senere anledning. Har du en nettside du vil anbefale til sånt?

Forsøk lilleasia.info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Antoinette skrev:

Tuller du? :klo:

Sesamolje er helt vanlig olje - den er bare skviset ut av sesamfrø, ikke av oliven eller raps og smaker derfor sesam, ikke oiven. Jeg bruker den stadig vekk som stekeolje i asiatiske retter. Og den brukes selvsagt i like store mengder som vanlig stekeolje.

Om du skal være nedlatende: lever i det minste etterprøvbar informasjon...

TS: du får nok ikke erstattet akkurat sesam-smaken med så mye annet, men i et nødsfelle ville jeg erstattet sesamoljen med en nøttesmak. Det mest nærliggende (som er i vanlig handel) er å tenke seg at en ss peanuttsmør vil resultere i en god, asiatisk preget rett (som for all del smaker ulikt originalen, men fortsatt er sabla god).

Anonymkode: f42af...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.2.2016 at 15.52, AnonymBruker skrev:

Tuller du? :klo:

Sesamolje er helt vanlig olje - den er bare skviset ut av sesamfrø, ikke av oliven eller raps og smaker derfor sesam, ikke oiven. Jeg bruker den stadig vekk som stekeolje i asiatiske retter. Og den brukes selvsagt i like store mengder som vanlig stekeolje.

Om du skal være nedlatende: lever i det minste etterprøvbar informasjon...

TS: du får nok ikke erstattet akkurat sesam-smaken med så mye annet, men i et nødsfelle ville jeg erstattet sesamoljen med en nøttesmak. Det mest nærliggende (som er i vanlig handel) er å tenke seg at en ss peanuttsmør vil resultere i en god, asiatisk preget rett (som for all del smaker ulikt originalen, men fortsatt er sabla god).

Anonymkode: f42af...0a4

Av hva jeg har lært og erfart, bør man bruke sesamolje med forsiktighet, grunnet dens intense smake som lett kan bli overveldende i en rett.

Og når det kommer til bruk av sesamolje til steking bør man være sikker på at man bruker lys sesamolje, da den mørke "ristede" varianten ikke egner seg i det hele tatt på grunn av lavt "røykepunkt".

Men som du sier, det går fint an å bruke sesamolje til steking, dog den lyse varianten som er noe mer uvanlig i norske butikkhyller.

TS: Som nevnt tidligere, prøv deg med sesamfrø, kanskje litt lettere å oppdrive da det brukes til noe baking. Brun de i en tørr stekepanne og knus de i en morter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...