Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Grunder'n
Skrevet

Jeg funderer på om jeg skal starte et AS. Har drevet enkeltmannsforetak i mange år, så virksomhetside, marked og produkter er rimelig på plass. Nå står jeg ved et veiskille: enten legger jeg ned, søker fastjobb og blir et vanlig arbeidende menneske, eller så satser jeg for fullt.

Det er mange avveininger her, det viktigste er kanskje at jeg som selvstendig næringsdrivende ikke opparbeider meg noe rettigheter ifbm sykdom, arbeidsledighet etc. Og det jeg driver med er så fantastisk morsomt! Vil så gjerne fortsette med det!

Jeg må selvfølgelig gå ett nivå opp når det gjelder kjøp av regnskaps- og revisjonstjenester. (har hittil tatt alt selv).

Men før det kommer så langt: er det noen som har innspill til meg? Ting jeg bør huske på? Fordeler, ulemper?

Skrevet

Kan ikke så mye om AS, men er det ikke slik at du må en aksjekapital på minst 100 000,-?

Og som aksjeselskap sitter du vel sikrere med tanke på rettigheter ifmb sykdom enn du gjør nå som enkeltpersonsforetak. Når du driver lønn har du mulighet til å gi deg selv lønn, og dermed opparbeider du deg rettigheter som enhver annen lønnsmottaker.

Ellers så kan det være en ide å snakke med andre grundere som har tatt steget. Det finnes egne grundernettverk for kvinner for eksempel.

http://www.damene.no/

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er selvstendig revisor, driver enkeltmannsforetak og har rett og slett forsikret meg mot disse tingene. Hør med forsikringsselskapene? Om du bør stifte et AS er helt avhengig av bransje, risiko, er det store investeringsbehov?, må du ha store lager av varer? Er det kapitalkrevende, eller er det kun deg personlig som er et "produkt"? Har du mange ansatte? Kan du lett bli erstatningsansvarlig? Det er uttallige spørsmål du må ta hensyn til.. Du skriver altfor lite om hva du driver med til at jeg kan si hva jeg mener ut fra mitt ståsted.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er selvstendig revisor, driver enkeltmannsforetak og har rett og slett forsikret meg mot disse tingene. Hør med forsikringsselskapene? Om du bør stifte et AS er helt avhengig av bransje, risiko, er det store investeringsbehov?, må du ha store lager av varer? Er det kapitalkrevende, eller er det kun deg personlig som er et "produkt"? Har du mange ansatte? Kan du lett bli erstatningsansvarlig? Det er uttallige spørsmål du må ta hensyn til.. Du skriver altfor lite om hva du driver med til at jeg kan si hva jeg mener ut fra mitt ståsted.

Skrevet
Jeg er selvstendig revisor' date=' driver enkeltmannsforetak og har rett og slett forsikret meg mot disse tingene. [/quote']

Jeg har tenkt å gjøre det samme, men har ikke klart å makke meg til det ennå... :oops:

Har du tilleggsforsikringen gjennom trygdeetaten eller går du privat gjennom forsikringsselskaper? Og kan jeg spørre hvor mye det koster deg i året og hvordan du betaler det? (en gang per år, per måned?)

Gjest Anonymous
Skrevet

Privat forsikring.

Prøv å skaff deg noen kunder ved siden av jobb (hvis det ikke står i avtalen din at du ikke kan skaffe egne kunder så lenge du jobber som revisor da). Jeg gjorde det og har brukt nettverket mitt. Det går sånn greit, men jeg har masse fri til å spille golf om sommeren;)

Skrevet

IKKE GÅ FOR EN LUR REGNSKAPSFØRER SOM KAN ORDNE DITT OG DATT SÅ ALT BLIR BRA OG DU SPARER EN HEL MASSE PENGER.

Jeg kjenner flere som har slitt MASSE med regns.føreren sin. H*n har gjort en forferdelig dårlig jobb og h*n har ingen form for ansvar bortsett fra det moralske ansvaret. Dvs det som det ikke kan sendes regning for. Bruk en traustig en heller en en luring som lover gull og grønne skoger, for da kommer det 1 regning/krav eller 10 og det går direkte på deg.

Gjest Gründer'n
Skrevet

Takk for svar!

Jeg selger tjenester (hovedsakelig kurs til privat og offentlig sektor) så det er ikke store investeringer det er snakk om - annet enn vanlig kontorutstyr. Ingen risiko sånn sett, men endel forhold rundt helsesituasjon som kan gjøre det lurt å ha lønnsinntekt.

Jeg skal ikke ha ansatte, har hjemmekontor, mye utgifter til reise, utstyr til kurs (stæsj som gjør kursene litt mer spesielle :wink: )

Jeg er klar over at jeg vil kunne kjøpe forsikring hos trygdeetaten, men er usikker på om du får kjøpt den uansett dagens helsesituasjon? Jeg er frisk som en fisk, men har en kronisk diagnose som forsikringsselskaper generelt ikke er videre glad i.

Jeg må stable på beina aksjekapitalen - er den fortsatt 100 000? Kan den brukes til utstyr etc, eller må den fryses som egenkapital?

Mye jeg lurer på - skal nok sjekke nærmere.

Noen tips for hva man skal se etter når man velger regnskapsfører og revisor?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hadde AS før, aksjekapitalen er fortsatt 100.000,- . Måtte stå på konto i ca 2 mnd til AS var registrert, så ble pengene fristilt og de kan brukes til drift. Smart med AS om man har mulighet ettersom man får mer fradrag enn før (husker ikke nøyaktig hva som var forskjellen). Husk at det koster rundt 10000 i avgifter til Brønnøysund ol. i tillegg til de 100000,-. Revisor koster en del, smme gjør regnskapsfører (som regel minst 250,- i timen eks MVA). Dersom du har gjort alt selv tidligere bør du regne på om det vil lønne seg eller om vinninga går opp i spinninga (forutsatt at du ikke har mulighet til trygdeforsikring, sjekk det først). Du kan evt. fortsette å føre regnskapet og kun bruke revisor til årsoppgjøret (betal evt en bra revisor et par timeslønner for å sette seg ned med deg og gi deg tips på fradrag, regler ol.). Det var det jeg kom på i farten.

Skrevet

Brønnøysundregisterene har mye fin informasjon knyttet til oppstart av eget firma, alt fra dokumentasjon til skatter og avgifter, rettigheter og plikter osv.

Sjekk her :-)

Gjest piarina (ikke innlogget)
Skrevet

En annen god link er www.bedin.no

De 100 000,- som er krav til egenkapital kan bestå av maskiner/utstyr, men verdien må godkjennes. (mannen min gjorde nettopp dette) Avgiftene til Brønnøysund mener jeg utgjorde ca 6000,- pluss han betalte revisoren 5000,- for alt arbeidet med oppstarten.

Fordelen med AS er feks at det er begrenset personlig ansvar, og dette at man da er lønnstaker i et selskap. Man kan være eneaksjonær, og styret kan bestå av en person, men regelen er at når styret består av mindre enn 3 personer må man ha en vara. Kan være greit å gjøre seg opp noen tanker om hvem dette varamedlemmet skal være. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...