Gå til innhold

Enkleste nettbankløsning for dataukyndige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min trenger å få seg en eller annen form for  nettbankløsning. Hun er 70 år og ganske lite datakyndig. Til nå har hun betalt regninger via brevgiro og overført penger ved å gå i banken, men nå som flere og flere bankfilialer legges ned blir hun nødt til å gå over til nettbank.

Jeg lurer derfor på hva som er den enkleste og mest lettfattelige løsningen? Finnes det noe som er veldig enkelt selv for folk som ikke har peiling på data? Alt som krever oppgradering av java eller tilsvarende stadig vekk, utgår. Det kommer hun ikke til å klare. Hun har heller ikke smarttelefon, men det kan jeg kanskje kjøpe til henne.

Hun har forøvrig Sparebank1, om det har noe å si.

Skrevet

De fleste banker har gått vekk fra Java og det vil uansett være vanskelig første gangen for henne.

Anbefaler at du skriver ned hva hun må gjøre, steg for steg.

Hvilke bank er det hun har nå? Jeg har efaring med DNB, Gjensidige og Sparebank 1

Skrevet

Hvis hun har Sparebanken så må hun vel forholde seg til deres nettbankløsning. Eller tenkte du å flytte alle konti over til en annen bank? 

Uansett blir det vanskelig for henne de første gangene. 

Skrevet

Hun bruker Sparebank1. Ut fra nettsiden virker det som om de baserer seg på Java.

De tilbyr også bankID på mobil, men da må man møte opp i banken med pass, og det står også at man må ha innstallert Java :sprettoy:

Jeg aner egentlig ikke hva slags løsninger som finnes for å bruke banktjenester via nettet. Selv har jeg bankID på mobil (tror jeg det er, i hvert fall kan jeg logge meg inn via pc med hjelp av koder som sendes til mobilen, eller via app på mobilen) fra DNB. Dette er veldig enkelt og greit, ikke noe personlig oppmøte i banken og ikke noe behov for å oppgradere java eller andre ting "annenhver dag".

Tenkte kanskje jeg kunne skaffe henne noe lignende, men hvis Sparebank1 bruker Java til alt, så er vi vel like langt?

I verste fall får hun skaffe seg en annen bank om det gjør det enklere for henne. Hun må jo få betalt regninger og overført penger og slik på et vis...

Skrevet
4 timer siden, Marcia skrev:

Hun bruker Sparebank1. Ut fra nettsiden virker det som om de baserer seg på Java.

De tilbyr også bankID på mobil, men da må man møte opp i banken med pass, og det står også at man må ha innstallert Java :sprettoy:

Jeg aner egentlig ikke hva slags løsninger som finnes for å bruke banktjenester via nettet. Selv har jeg bankID på mobil (tror jeg det er, i hvert fall kan jeg logge meg inn via pc med hjelp av koder som sendes til mobilen, eller via app på mobilen) fra DNB. Dette er veldig enkelt og greit, ikke noe personlig oppmøte i banken og ikke noe behov for å oppgradere java eller andre ting "annenhver dag".

Tenkte kanskje jeg kunne skaffe henne noe lignende, men hvis Sparebank1 bruker Java til alt, så er vi vel like langt?

I verste fall får hun skaffe seg en annen bank om det gjør det enklere for henne. Hun må jo få betalt regninger og overført penger og slik på et vis...

Jeg har ikke java og er heller ikke kunde, men jeg kunne fint begynne innloggingen.

Det står på siden at har man problemer med å møte opp i banken med pass, så kan du ringe til de.

https://www.sparebank1.no/bank/endelig-bankid-uten-java/ia1268433279116

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...