AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #1 Skrevet 11. februar 2016 Samboeren min har to barn fra før. De er mer enn gamle nok til å ta ansvar og hjelpe til hjemme. Snille og greie barn og vi har ett godt forhold, stort sett. Disse barna roter!! De slenger fra seg ooooveralt. De griser til vasken på badet med tannkrem og ekle greier, de forlater kjøkkenbenken full av sylte og smuler hver morgen og de setter fra seg kopper og fat OVERALT! Jeg har aldri sett noen som kan rote såå mye på så kort tid. Sier jeg ifra, så er barna greie og rydder opp/vasker opp med en gang. Egentlig så er de fantastiske barn som gjør dette når jeg ber de om det, uten noe "etterpå" "snart" eller "vent litt". MEN, problemet er... At det er KUN meg som sier ifra. Er jeg borte, kommer jeg hjem til bomba hus. Ber jeg far om å hente de, blir det ikke gjort. Det virker som at far bare er opptatt med å være grei, mens jeg samtidig blir den forhatte masekråka.. Jeg kunne jo ryddet opp selv, men da fortsetter det jo slik.. Dessuten så blir det jo urettferdig ovenfor mitt barn, som er litt mindre, som også må rydde etter seg. Dette er ett irritasjonsmoment, samtidig som at forhodet mellom meg og stebarna blir ødelagt. De ser på meg med stygge blikk for tiden og det hadde vert greit å hatt noen å "dele" de med. Samtidig så blir det mindre masing på eget barn fordi h*n roter mindre. Fordi h*n er oppdratt med ryddighet fra ettårsalderen. Dette ser de på som forskjellsbehandling. Jeg har sagt ifra, kjeftet, vert rolig og saklig Ingenting funker! Å drite i rotet er uaktuelt, da jeg ikke takler at det flyter. Andre tips? Anonymkode: 37204...808 1
Cambria Skrevet 11. februar 2016 #2 Skrevet 11. februar 2016 (endret) Prøvd å ta en skikkelig prat med samboeren din? Endret 11. februar 2016 av Cambria 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #3 Skrevet 11. februar 2016 1 minutt siden, Cambria skrev: Prøvd å ta en skikkelig prat med samboeren din? Jepp.. det er samboer jeg har sagt ifra til, kjeftet på og vert rolig og saklig til. Han skjønner det ikke. Sier han skal skjerpe seg, men dette skjer aldri. Anonymkode: 37204...808
Cambria Skrevet 11. februar 2016 #4 Skrevet 11. februar 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp.. det er samboer jeg har sagt ifra til, kjeftet på og vert rolig og saklig til. Han skjønner det ikke. Sier han skal skjerpe seg, men dette skjer aldri. Anonymkode: 37204...808 Kjeft hjelper sjeldent. Forstår hvorfor du har kjeftet, men det bør du prøve å unngå Men har dere felles husregler? Kanskje henge opp det? Og har dere prata om hvorfor han ikke forstår det? Kanskje han ikke ser rotet. Jeg er ihvertfall sånn at jeg ikke er flink til å se at ting er rotete, selv om det for andre kan være kjemperot. Hvis han ikke ser det så må dere jo prøve å finne en løsning som kan hjelpe han tenker jeg, der dere møtes mer på midten
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #5 Skrevet 11. februar 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp.. det er samboer jeg har sagt ifra til, kjeftet på og vert rolig og saklig til. Han skjønner det ikke. Sier han skal skjerpe seg, men dette skjer aldri. Anonymkode: 37204...808 Fortell han at dere er to voksne mennesker i ett hjem og at du ikke har noen interesse av å være hushjelp for han. Jeg hadde gått ut i streik. Anonymkode: 645fe...09c
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #6 Skrevet 11. februar 2016 TS, du har helt tydelg en annen måte å se og å få øye på rot og griseri enn både mannen og barna. Dette kan og være din måte å se dette på, i kombinasjon med hvordan de har det hos den andre forelderen, pappaen og er vant til å se og å ha ring. Finn frem den plakaten med den utslitte kvinnen som står og koster opp etter andre, og hvor det står: Din mor jobber ikke her. Barn trenger hjelp med å se at kopper og glassmikke går inn i oppvaskmaskinen av seg selv, tannkrem forsvinner ikke ut av vasken av seg selv osv. De må gjøres oppmerksomme på at her hos oss gjør vi det slik og slik, og din far ser ikke dette.....dette skulle du begynt med fra tidlig i livene deres. Anonymkode: 4c8ca...280
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #7 Skrevet 11. februar 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS, du har helt tydelg en annen måte å se og å få øye på rot og griseri enn både mannen og barna. Dette kan og være din måte å se dette på, i kombinasjon med hvordan de har det hos den andre forelderen, pappaen og er vant til å se og å ha ring. Finn frem den plakaten med den utslitte kvinnen som står og koster opp etter andre, og hvor det står: Din mor jobber ikke her. Barn trenger hjelp med å se at kopper og glassmikke går inn i oppvaskmaskinen av seg selv, tannkrem forsvinner ikke ut av vasken av seg selv osv. De må gjøres oppmerksomme på at her hos oss gjør vi det slik og slik, og din far ser ikke dette.....dette skulle du begynt med fra tidlig i livene deres. Anonymkode: 4c8ca...280 Problemet er ikke at de ikke rydder etter seg, for det gjør de, når jeg ber om det. Problemet er at det er kun meg som sier ifra at de skal gjøre det og at dette gjør at de blir sure på meg og at jeg blir den stygge ulven i huset. JA! Jeg skulle begynt med dette tidlig i livene deres.. Slik som jeg gjorde med mitt barn.. Da hadde det jo ikke vert noe problem. Men dette er snakk om stebarn.. Som jeg ikke har kjent siden de var små, desverre. Og en far som har vert alene med barna lenge og som heller ikke har hatt ryddig oppdragelse. Barnet mitt legger seg aldri før rommet er ryddet og alt er klart til neste morgen. 0 problemer der da vi har tatt siden h'n var bitteliten. Anonymkode: 37204...808
Gjest Aye Skrevet 11. februar 2016 #8 Skrevet 11. februar 2016 Fortell han at du stikker hvis han ikke skjerper seg og tar seg over barna sine. Vis at du mener alvor.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #9 Skrevet 11. februar 2016 Slutt å rydde opp etter dem, og slutt å mas på dem om å rydde heile tiden. Se hvor lang tid det tar, før de faktisk begynner å rydde opp etter seg selv... Anonymkode: e052c...928
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #10 Skrevet 11. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slutt å rydde opp etter dem, og slutt å mas på dem om å rydde heile tiden. Se hvor lang tid det tar, før de faktisk begynner å rydde opp etter seg selv... Anonymkode: e052c...928 Det trenger ikke hjelpe... Sønnen min skjønte aldri hvorfor det skulle være så himla nødvendig med å børte bort smuler fra benken etter at han hadde laget mat f.eks. Det var ikke viktig for han i det hele tatt. Så jeg måtte si ifra til han hver eneste gang han hadde vært på kjøkkenet at han måtte børste av fjøla. Og så gjorde han det. Men aldri før jeg sa ifra. Nå har han flyttet hjemmefra, så nå har jeg ryddig benk... Anonymkode: a3529...279
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #11 Skrevet 11. februar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jepp.. det er samboer jeg har sagt ifra til, kjeftet på og vert rolig og saklig til. Han skjønner det ikke. Sier han skal skjerpe seg, men dette skjer aldri. Anonymkode: 37204...808 Da har du ganske enkelt to valg: 1. Akseptere det og leve slik. 2. Gjøre det slutt. Anonymkode: 78496...f86 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #12 Skrevet 11. februar 2016 Jeg er nok den masekjerringa jeg også. Og etter noen år så hjelper det på noe mens på andre ting må jeg fortsette å mase. Faren er flink til å si fra, men jeg er nok litt mer oppmerksom enn han er. F.eks. det å lukke dører, det skjer aldri. Men jeg tenker at når han må gå mange nok ganger tilbake i kjelleren for å lukke baddøra så vil han til slutt finne ut at det er bedre å lukke døra med en gang. Men det ser ut til å ta tid.... Men det viktigste for din er å få samboer over på din side. Det jeg har sagt til min samboer er at så lenge han ikke greier å få sine egne barn til å rydde så må han faktisk rydde for de. Det hjalp her. Anonymkode: 77acc...69e
Tvist Skrevet 11. februar 2016 #13 Skrevet 11. februar 2016 Hva med å ta tak i samboer når det er rotete og si at nå må han be barna rydde?
merett2 Skrevet 11. februar 2016 #14 Skrevet 11. februar 2016 Jeg forstår frustrasjonen din, TS. Kunne det være en idè å ha et slags belønningssystem, da? At du skriver opp stjerner for hver ting de rydder/vasker etter seg UOPPFORDRET? På den måten slipper du å være ei "gneldrebikkje", og du kan gi barna positiv respons i stedet. Begynn med hyppig stjerneutdeling først, så kan du trappe litt ned etter hvert. Altså gå fra hvert måltid, til hver dag og heller ha litt større belønninger da, som å dra ut og spise pizza sammen, dra i svømmehallen, og ting som kan styrke forholdet dere imellom, nå som du har blitt den store stygge ulven... For øvrig synes jeg du har et kjempegodt utgangspunkt, siden de ikke protesterer og utsetter når du ber dem rydde etter seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå