Gå til innhold

Pannekakeoppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men skal lage pannekaker fra grunnen. Og finner mange fine oppskrifter på nettet, men noen skal man ha smeltet smør i seg, noen ikke. Hva er grunnen til det? Og hvilken blir best? 

Har du en god oppskrift, del den gjerne :fnise: 

Anonymkode: e35f2...26d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir en annen smak med mer smør enn bare til steking.. Har ikke noe oppskrift for hånden dessverre. Pleier som regel lage amerikanske pannekaker jeg.. 

• Liker 1
Skrevet

Ett egg, 2 1/2 dl melk, 1 1/2 dl mel og litt salt er min grunnoppskrift til en person, så er det bare å gange opp.

Anonymkode: b143f...5ed

Skrevet

Ett egg per person, litt salt, litt sukker, pisk sammen.

Tilsett litt mel og litt melk annenhver gang og rør godt mellom hver gang noe tilsettes, til mengden og konsistensen er sånn passe. En liter melk er sånn cirka nok til 4 personer. Rør til slutt inn smeltet, avkjølt smør hvis du vil. La svelle en halvtime før steking

Melet kan være fint eller grovt eller havregryn, melka kan være hel eller skummet eller sur eller grøtrester, ev vann om du går tom for melk. Sukkeret kan være en dl eller en ts eller droppes helt. Saltet blir glemt 9 av 10 ganger. Smør bruker jeg stort sett bare når jeg lager fine pannekaker eller ovnspannekaker, så til de vanlige grove pannekakene mine dropper jeg det.

Denne oppskriften lærte jeg som veldig lita av pappa, da jeg var så stor at jeg kunne røre i bollen med litt hjelp. Jeg kan sikkert kalle det en familieoppskrift:fnise:

Skrevet

1, 2, 3 er en fin tommelregel. 1 egg, 2 dl mel, 3 dl melk. Smaksett gjerne med litt salt, sukker og kardemomme. Der kan du smake deg frem. 

Grunnen til at noen har smør i, er både smak, og det at det gjerne blir lettere å snu dem om man har smør i røren i tillegg til  i pannen. 

Anonymkode: 37faf...9e7

Skrevet

Jeg pleier ofte å ha ganske mange egg i, for da kan jeg droppe litt av melet, siden det henger bedre sammen. Jeg pleier å ha en klype salt i, og vaniljeekstrakt, det er kjempegodt :) Med mindre man skal ha middagspannekaker, da passer det kanskje ikke så godt. Pannekakene blir litt mykere med smør i røren (og i panna), og de er litt enklere å håndtere. Pluss at det smaker godt. :) 

Anonymkode: 1803a...b48

Skrevet

1 liter melk

2 egg

1 ts salt

2 ss sukker

ca 15 ss hvetemel (juster mengden alt etter hvor tjukk røre du ønsker). 

Denne oppskriften gir tynne og mjuke pannekaker. 

Anonymkode: e2a1a...c5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...