AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #1 Skrevet 10. februar 2016 Til moderator, usikker på om dette er rette forum, men prøver... Ville dyr ber mennesker om hjelp, skjønner de at menneske kan hjelpe? Anonymkode: 0790b...65d
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #3 Skrevet 10. februar 2016 Når det gjelder løven: selv om løven skulle vært i stand til å be om hjelp, så kan ikke løven vite om mennesker er "snille". Akkurat den tror jeg ikke på. Det er ingen grunn til at løven skal tenke at mennesker skal være bedre i stand til å hjelpe den enn andre dyr. Løven kan ikke forstå kompleks menneskelig adferd, og det er ingen grunn til at den skulle tro et menneske ville være bedre i stand til å hjelpe den enn en antilope. Når det gjelder delfinen, så er der alltids en sjanse for at den har hatt menneskekontakt før, og at den har opplevd en situasjon der menneske hjalp den å bli kvitt en type smerte eller ubehag. Så derfor søker den menneske når den har vondt. Mulig at noe lignende kan ha skjedd med løven om den har vært i kontakt med mennesker før. Anonymkode: 69192...fff 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #4 Skrevet 11. februar 2016 Tror igrunn de skjønner at vi har hender jeg da, mye mer praktisk enn labber. Har ikke dyr hatt noen negative opplevelser med mennesker så vil de heller ikke frykte mennesker mer enn de frykter andre dyr. Anonymkode: d067e...51c 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #5 Skrevet 11. februar 2016 Tusen takk for svarene :). Uansett er dette et interessant tema, og jeg tror vi ofte undervurdere dyrenes evne på flere områder. Leste et sted at det kun er menneske og noen få apearter (heter det det?) som bruker redskaper for å skaffe seg mat. Men jeg har sett en film hvor en fugl fikk brødsmuler av noen mennesker på ei havn. Dette brødet tok fuglen med seg til vannet og matet fisk som den deretter fanget. Det er da å bruke redskaper eller? Anonymkode: 0790b...65d 1
Ruccula Skrevet 11. februar 2016 #6 Skrevet 11. februar 2016 Dyr forstår utrolig mye mer enn vi tror. Jeg har personlig opplevd mange ganger at dyr søker hjelp fra meg. 3
OppNedPåAlt Skrevet 11. februar 2016 #7 Skrevet 11. februar 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svarene :). Uansett er dette et interessant tema, og jeg tror vi ofte undervurdere dyrenes evne på flere områder. Leste et sted at det kun er menneske og noen få apearter (heter det det?) som bruker redskaper for å skaffe seg mat. Men jeg har sett en film hvor en fugl fikk brødsmuler av noen mennesker på ei havn. Dette brødet tok fuglen med seg til vannet og matet fisk som den deretter fanget. Det er da å bruke redskaper eller? Anonymkode: 0790b...65d Angående det med redskaper; har sett på tv fugler som bruker pinner til å pirke ut/lokke ut larver fra inni trestammer. Kanskje ikke det regnes som redskaper? Ikke vet jeg. Men ganske kult likevel.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #8 Skrevet 11. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror igrunn de skjønner at vi har hender jeg da, mye mer praktisk enn labber. Har ikke dyr hatt noen negative opplevelser med mennesker så vil de heller ikke frykte mennesker mer enn de frykter andre dyr. Anonymkode: d067e...51c 3 minutter siden, OppNedPåAlt skrev: Angående det med redskaper; har sett på tv fugler som bruker pinner til å pirke ut/lokke ut larver fra inni trestammer. Kanskje ikke det regnes som redskaper? Ikke vet jeg. Men ganske kult likevel. Dette er vel noe som dyrene på Galapagos øyene har vist. Har lest om at dyrene hadde ingen frykt for menneske når Darwin var på øyene. 3 minutter siden, OppNedPåAlt skrev: Angående det med redskaper; har sett på tv fugler som bruker pinner til å pirke ut/lokke ut larver fra inni trestammer. Kanskje ikke det regnes som redskaper? Ikke vet jeg. Men ganske kult likevel. Ja, jeg mener også at det er å bruke redskaper. Og det demrer litt her hos meg, tror jeg også har sett fugler som bruker pinner i et naturprogram på TV. Anonymkode: 0790b...65d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #9 Skrevet 11. februar 2016 50 minutter siden, Snublefella skrev: Dyr forstår utrolig mye mer enn vi tror. Jeg har personlig opplevd mange ganger at dyr søker hjelp fra meg. Husker at jeg hadde rene dyresykehuset på rommet mitt når jeg var barn, ei padde, ei kråke og ei due var pasienter, men ikke på samme tid! Min mor var helt overgitt og nektet meg dette, noe som resulterte i at jeg måtte holde på i skjul. Padda døde, men kråka og dua overlevde. Men jeg fant dem, de kom ikke til meg Anonymkode: 0790b...65d
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #10 Skrevet 11. februar 2016 Delfiner er i alle fall veldig smarte, og det finnes jo tilfeller der de har reddet mennesker fra å drukne. De må jo selv opp til overflaten for å puste, så det kan jo kobles til deres egne instinkter. Så kommer det nok an på om dyrene har vært i kontakt med mennesker før og hatt en positiv opplevelse, evt. om de aldri har sett oss før og dermed ikke har noen grunn til å være redd. Tror nok også dyr kan være flinke til å vurdere trusselnivå så fremt de ikke allerede er oppskaket. Anonymkode: 95637...23a 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #11 Skrevet 13. februar 2016 Hundene mine ber meg ofte om hjelp. Feks når ballen har havnet under sofaen og de ikke får tak i den selv Anonymkode: fd5f5...be7 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #12 Skrevet 10. mars 2016 http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/pingvin-svoemmer-8000-km-hvert-aar-for-at-se-redningsmand/5990204 Så søt historie som gjorde godt å lese Anonymkode: 0790b...65d 1
palamina Skrevet 11. mars 2016 #13 Skrevet 11. mars 2016 Den 13.02.2016 at 12.12, AnonymBruker skrev: Hundene mine ber meg ofte om hjelp. Feks når ballen har havnet under sofaen og de ikke får tak i den selv Anonymkode: fd5f5...be7 Så klart, hundene ber om så mye rart de, fordi de vet hva vi er i stand til. Ville dyr derimot har ikke reflektert over at vi mennesker har tommel og er intelligente, og har ingen grunn til å søke hjelp hos oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå