Gå til innhold

Nattjobbing når man har små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å søke på en nattevaktstilling (aktiv nattevakt), 70%. Har et barn på 18 mnd. Samboer jobber turnus, 100% stilling.

Er det noen som kan komme med erfaringer om hvordan det er å kombinere nattjobbing med familielivet? Barnet skal ha 100% barnehageplass fra høsten av. 

Er vel egentlig redd for å ikke ha overskudd/energi til barn og kjæreste da det er veldig slitsomt å jobbe natt, men en 70% stilling utgjør vel rundt 11-12 vakter i mnd, så det er jo ikke akkurat mye heller. Noen med erfaringer?

Anonymkode: a9059...a52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på hva arbeidstiden din blir og hvordan det passer med turnusen til samboer.

Men slik som mange legger det opp er at når de kommer hjem fra jobb vekker de, barn, spiser frokost, gjør klar for barnehage og leverer. Så hjem og sover. Står opp, henter i barnehage og så hjem for middag og kvalitetstid. Kommer jo an på tid igjen, men for mange som har små barn, så legger barna seg før de skal på jobb. Dere vet jo hvilke dager du skal jobbe natt, og da justerer dere også handling, matlaging, husarbeid etc etter hvordan dere jobber. Og dere bytter kanskje på med henting og levering, slik at evt du leverer de dagene du jobber natt, mens samboer henter? 

De fleste som går fast natt, har også lengre fri. Og 11-12 vakter i måneden klarer nok de fleste å kombinere med både familie og kjæreste, så sant en takler å jobbe natt.

Noen takler ikke å jobbe natt, og hos oss forsvinner de i løpet av det første året. Men vi har lange, og harde vakter i tillegg, så det er nok litt for stor påkjenning for enkelte.

Anonymkode: 21dda...95d

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk tredelt turnus for noen år siden. 

Gikk helt greit egentlig, enten så leverte faren (han jobber også turnus) henne i barnehagen på vei til jobb, eller så gjorde jeg det selv. Sov mens hun var i barnehagen, sto opp igjen ca 14.30, også hentet jeg henne som oftest selv. Fikk jo ettermiddagene og kveldene sammen, noe vi også har til vanlig. Hvis jeg gikk flere netter etter hverandre så prøvde jeg å få en time på øyet før jobb igjen. 

For meg så fungerte det ikke på sikt, rett og slett pga jeg fikk vansker med å snu om igjen døgnet når jeg skulle jobbe dag. Men tror det ville vært noe annet hadde jeg hatt ei ren nattevaktstilling. 

Der jeg jobber nå er det to stykker som bare jobber natt, de går da fire netter i strekk, også har de fri en periode. Begge to har familie og småbarn. 

Skrevet

Tusen takk for svar, dere to! Veldig kjekt med erfaringer.

Er det flere der ute som har erfaringer, tips eller råd?

-TS

Anonymkode: a9059...a52

Skrevet

Jeg har aldri jobbet bare natt, men 3 delt turnus...

Jeg synes det var deilig å gå av nattevakt i ukedagene, mannen leverte i bhg, så jeg kunne gå rett hjem å sove, også stod jeg opp å hentet barne og hadde hele ettermiddagen sammen med henne. Hente også jeg tok meg en dupp på sofan etter barnets leggetid før jobb. Så dette kunne jeg nok levd fint med, om jeg ikke måtte endre døgnrytme hele tiden...

Det som derimot ikke var så greit, var nattavaktshelg. Barnet var som regel våken når jeg kom hjem, og hun var absolutt ikke enig i at mamma skulle legge seg... Vi har også soverom innafor stuen, så jeg hørte jo alt som forgikk i stua, og jenta som stod å banket på døra og ville til mamma, for hun visste jo at jeg var der.... Prøvde å få mannen til å finne på ting utenfor huset, men det gadd han ikke.

Så sørg for å ha ett sted du kan få sove i fred, selv om familien er hjemme!

Anonymkode: eb0a1...f8a

• 7 år senere...
Skrevet

.

Anonymkode: 8d26e...d15

Skrevet

Jeg har vært partner til en som hadde nattevakt, nå har han det heldigvis ikke lenger. Han var helt i koma i flere dager etter en 19-timers vakt hvor han løp hele natta (lege). Det verste var helgene hvor han hadde nattevakt. Da kunne jeg ikke være hjemme med ungene, for han måtte sove for å komme seg gjennom neste nattevakt. Så da måtte jeg ut av huset hele dagen både lørdag og søndag, for småbarn bråker noe helt sinnssykt. Hadde heldigvis foreldrene mine i nærheten, så vi kunne dra dit. 
Nå hadde han null fri i forbindelse med sine vakter og en arbeidstid på rundt 50 timer i uka. Regner med 11-12 vakter i måneden på rundt 12 timer hver er betydelig enklere. Det fordrer selvsagt at du er i stand til å snu døgnet, der er folk veldig forskjellige. Jeg kjenner folk (med barn) som elsker ren nattevaktsjobb, mens andre ikke klarer det. Helger (og sykt barn) er nok den største utfordringen, siden ungene da er hjemme på dagtid, når du må sove. 

Anonymkode: ff369...825

Skrevet

Hahaha! Så ikke at noen hadde dyttet opp en eldgammel tråd…

Anonymkode: ff369...825

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...