Gå til innhold

Fjerne barnetrygd mot gratis barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høyre vil fjerne barnetrygd mot å gi alle gratis barnehage. Er dere for eller i mot? I løpet av noen år så har regjeringene fjernet mange av godene til foreldre og andre svake. Prisveksten i samfunnet stiger alt for mye i forhold til lønnsvekt,barnetrygden og andre hjelpemiddel. 
Det er jo barnehagebarn som er de billigste barna. Først når de begynner på skolen begynner ting å koste. 

Noen kan argumentere med at det ikke skal være staten sin ansvar å forsørge barn.

..Men da burde avgifter, moms, skatt++ bli kraftig redusert i det minste. Da kunne man kanskje ta mer ansvar for sitt eget liv. Men det er ikke så lett å klare seg når over 75% av pengene våres forsvinner til staten, og man i tillegg mister rettigheter man tidligere hadde. Man må i realiteten regne med at man må betale for helsetjenester selv, for å ikke stå i kø i årevis. Spare til man blir gammel, for pensjonsordningen kan det være de strammer enda mer inn på. Men i tillegg skal staten kreve enda mer skatt, toll, moms og andre avgifter for all slags ting.

I det minste kunne de gjort barnetrygden inntektsbegrenset viss de vil stramme inn. Eller?

Anonymkode: 46ef2...d6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville heller hatt gratis barnehage enn barnetrygd. Barnetrygden er 1940 for meg (alenemor), barnehageutgiftene er på 2900. Ville tjent mer på å ha gratis bhg.

Anonymkode: e6e3e...bda

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville heller hatt gratis barnehage enn barnetrygd. Barnetrygden er 1940 for meg (alenemor), barnehageutgiftene er på 2900. Ville tjent mer på å ha gratis bhg.

Du ville tjent mer på å ha gratis barnehage pr nå. Hva når ungen faktisk begynner å koste penger i skolealder?

Anonymkode: 46ef2...d6d

• Liker 8
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med etter at ungen er ferdig med barnehagen da? Tro meg, er ikke sånn at barnetrygden mirakuløst vil dukke opp igjen....

Skrevet

Foretrekker heller barnetrygd hver måned i 18 år enn gratis barnehage i 4-5 år. 

• Liker 6
Skrevet

Barnetrygd er et tåpelig prosjekt som bare fremmer aleneforeldre.

Anonymkode: 5051f...5ea

• Liker 1
Skrevet

Tja, det er ikke helt uproblematisk. Hva om man får barnehageplass man ikke har mulighet til å ta? Barnehagedekningen er et kapittel for seg; jeg har null tiltro til at det forslaget ville fungert i praksis.

Anonymkode: 8a480...d67

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Nei, behovsprøve barnetrygden og slutte med kontantstøtte.

Skrevet (endret)

Nei takk. Betaler ikke så mye for bhg at det veier opp for de 12 årene som er igjen etterpå.

Endret av doktorproktor
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du vil heller ha 160.000 over 5 år med gratis barnehage enn 430.000 over 18 år i barnetrygd??

Koko.....

Anonymkode: e514d...35b

• Liker 2
Skrevet

Nå går vel de fleste barn i barnehage i rundt 5 år. Barnetrygd får en i 18 år. Dette gir jo et veldig enkelt regnestykke, og dem som heller vil ha gratis barnehage kan ikke ha mye forståelse for økonomi.

Barnehageutgiftene kan skrives av på skatten. Lav inntekt gir reduserte barnehageutgifter. 

Dette forslaget er kun for å gi mindre til barnefamilier.

De kan heller sette krav om at barnet skal gå i barnehage/skole i Norge for at barnetrygd og andre type utbetalinger er berettiget.

Skrevet

Virker fristende med tanke på at familieøkonomi i en etableringsfase er mer utfordrende enn senere i livet hvor man kanskje har fått kommet litt mer igang. Totalt sett får man mye mindre i støtte med gratis barnehage kontra det å få barnetrygd i 18 år. Med disse pengene de sparer burde folket i tilfellet få noe igjen, staten sparer jo en del. Disse midlene burde i tilfellet føre til skattelette for de samme småbarnsfamiliene (Hahahaha, as if!) eller andre goder og ikke gå til økt byråkrati eller annet fjas. 

Kontantstøtte er jo en annen sak, denne burde selvsagt fjernes og barnehager burde få 2 eller flere opptak i året med garantert plass til alle. Det staten sparer på å fjerne barnetrygd til fordel for gratis barnehage kan kanskje brukes til å gi alle rett på barnehageplass.

• Liker 1
Skrevet

Barnetrygd skulle vært behovsprøvd, slik at det er de som trenger det mest som får det. I tillegg så bør det bli justert i forhold til hvilket land barnet bor i.

Å drive og sponse samtlige foreldre i landet bare fordi de har klart å få en unge eller fler er litt tåpelig. Aleneforeldre og de som har lav inntekt burde vært prioritert.

Anonymkode: 09e96...76d

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke barnehagebarn, så jeg vil mye heller fortsette ordningen slik den er nå. 

Anonymkode: 6214b...745

• Liker 1
Skrevet

Vil heller ha barnetrygd enn gratis barnehage, men barnetrygden kunne godt vært behovsprøvd, når folk med samlet inntekt har mer enn 1 million så mener jeg at det blir helt feil at de skal få barnetrygd. 

• Liker 1
Skrevet

100%. Vi må begynne å verne om velferdsamfunnet hvis vi ønsker å beholde den i framtiden, og barnetrygden er en gullgruve for snyltere. 

Anonymkode: 375c6...8f4

Skrevet (endret)

Barnetrygden blir sakte men sikkert faset ut i det stille. Den er ikke endret på 18 år.

De som fikk barn I 1997 fikk 970 kr. Samme som de får idag. Justert for inflasjon skulle den vært ca 1500 kr. Uavhengig av hvem regjerer så er det nok en stille enighet  om denne skal fjernes av seg selv I det stille og heller erstattes med noe annet.

970 til Trygve Hegnar og det samme til en uføretrygdet alenemor sier seg selv er merkelig bruk av penger. Kommer sikkert til å bli behovsprøvd etterhvert. Ingenting til de med jobb, mere til ressursvake??

Endret av Commander

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...