AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #1 Skrevet 9. februar 2016 Er ei jente på 20 og som i dag fikk jeg beskjed om at jeg ikke kan få barn. Er veldig glad i barn og planen har alltid vert å få første barn innen jeg er 23. Kjenner det stikker dypt at jeg ikke kan bli gravid og blir irritert på venninnene mine som har allerede har vært gravid for så å tatt abort. Syns det er så urettferdig. Tenker også på kjæresten min som har ønskt seg barn. Dette er så sårt... Anonymkode: 83fe9...8bf 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #2 Skrevet 9. februar 2016 Bruk litt tid på å sørge over det at du ikke kan få egne barn. Deretter kan du sjekke opp alle mulighetene du har ifht adopsjon og lignende. Du kan bli mamma. Bare ikke bære frem barnet selv. Lykke til og klem! Anonymkode: 376f4...b1a 13
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #3 Skrevet 9. februar 2016 Uff da, TS. Dette var leit å høre. Selv om det ikke er helt det samme finnes det andre alternativer, men jeg forstår at det kjennes sårt. Anonymkode: 490d4...bf3 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #4 Skrevet 9. februar 2016 Kan ikke sette meg inn i hvordan det kan føles 😞 Håper du finner andre muligheter! Lykke til ❤️ Anonymkode: 4d3e4...dde 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #5 Skrevet 9. februar 2016 Kan jeg spørre hvordan du fikk vite dette? Jeg mener, testet du deg? Hørt en annen leges mening, eller er det absolutt? Beklager så mye. Anonymkode: 3d088...882 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #7 Skrevet 10. februar 2016 Det var en fryktelig trist beskjed å få. Men er dette sikkert? Kan en second opinion være en mulighet? For å si helt sikkert at du ikke kan bli gravid så er det ganske ekstreme diagnoser. Veldig få får den beskjeden. Anonymkode: c3a94...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #8 Skrevet 10. februar 2016 Han sa det var lite sannsynlig at jeg kunne bli gravid, og om jeg ble gravid så kom jeg mest sannsynlig til å støte det fra meg... Så han sa det måtte et mirakel til for at jeg kunne gjennomføre graviditeten. Har føreløpig ikke snakket med andre leger siden jeg bor på en liten plass, men har blitt henvist videre til en annen by. Takk for støtte allesammen! Anonymkode: 83fe9...8bf
Grønn Frosk Skrevet 10. februar 2016 #9 Skrevet 10. februar 2016 Jeg ville nok ha oppsøkt en spesialist i kvinnehelse før jeg hadde fortvilt helt. Nå vet ingen av oss diagnosen din, men det kan finnes muligheter. Har du en større by i nærheten av deg? Om du bor i nærheten av Bergen kan jeg anbefale en, og jeg er sikker på at mange her kan anbefale andre andre steder i landet. 1
tussi680 Skrevet 10. februar 2016 #10 Skrevet 10. februar 2016 (endret) Tror jeg hadde enten prøvd en annen lege eller aller helst en spesialist f.eks en gynokolog for han kan virkelig "se" om du kan bli gravid eller ei. Endret 10. februar 2016 av tussi680 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #11 Skrevet 10. februar 2016 Jeg fikk samme beskjed når jeg var 22 år, en lege trodde jeg hadde PCOS, og uten å utrede meg skikkelig fikk jeg kort beskjed om at dette betyr at jeg ikke er fertil og kan ikke få barn. Jeg hadde ikke lyst på barn på det tidspunktet, så jeg tok det ikke så tungt. Det er lenge siden, så vi hadde ikke smarttelefoner og like stor vane for å google ting eller sjekke selv. Det skulle ta fire år før jeg var hos en gynekolog for min første celleprøve og første sjekk på mange mange år for å få rett beskjed. Da jeg nevnte at en lege hadde sagt jeg hadde PCO sjekker hun med innvendig ultralyd. Den opprinnelige legen hadde kun sett hårvekst og vekt. Hun sa at alt så fint ut. Og jeg har barn i dag. Ikke gi deg med første beskjed, og selv om du er ikke-fertil nå, så kan det jo hende at din tilstand kan støttes ved hjelp av hormoner eller prøverør? Har du fått fullgod beskjed? Jeg tror ofte så får ikke unge jenter god nok beskjed om alt dette, fordi helsepersonell tenker at det ikke er relevant ennå. Anonymkode: baa8d...b2e 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #12 Skrevet 10. februar 2016 Da er det altså livmoren legen mener det er noe galt med, ikke eggstokker og eggledere? Mange kan jo bli gravide med litt hjelp, men jeg synes du bør snakke med en spesialisist (fertilitetsklinikk på sykehus etc) om dette. Om det nå stemmer at du ikke kan bære frem et barn overhodet, så er det en sorgprosess man må gjennom før man lærer seg å leve med det. Det er lov å gråte og rase, og søke trøst hos venner og familie. Etterhvert finner man en måte å takle det på, og da kan dere søke hjelp hos støttegrupper for andre som ikke kan få barn, og begynne å undersøke prosessen rundt adopsjon. Det er noe som kan ta lang tid, så sånn sett er du "heldig" som finner ut i ung alder at du ikke kan få barn, for da har du tid til å få gjennomført adopsjon. Dere kan også vurdere muligheten for å være fosterhjem. Mange varme tanker til deg! Anonymkode: 0a634...665 1
Biloba Skrevet 10. februar 2016 #13 Skrevet 10. februar 2016 En slik beskjed ville jeg ikke holdt for gyldig før den er bekreftet av flere gynekologer inkludert fertilitetsspesialister. Som ufrivillig barnløs har jeg sett en god del som har fått høre det og likevel lykkes, noen har til og med blitt gravide uten prøverør. En liten andel er virkelig så uheldige, håper det ikke gjelder deg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå