Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg driver å søker jobber for tiden da jeg er ferdig utdannet sivilingeniør til sommeren. Jeg følger med fortløpende på FINN og leser alle stillingsannonser innen mitt fagfelt (pluss fagfelt i nærheten av mitt), men det som slår meg er at så og si alle har krav til jobberfaring. Det står ofte at kandidaten MÅ har så og så mange år erfaring innen feltet som det søkes til. Har noen her erfaring med hvor endelig disse kravene er? Jeg føler jo at det går fint om jeg ikke oppfyller alle ønskede kvalifikasjoner, men når det står spesifikt at du ha erfaring, er det da ikke noe poeng å søke for en nyutdannet? Det er jo veldig kjipt å være nyutdannet når alle bare vil ha folk med erfaring, speseilt i disse dager hvor det er mer enn nok ingeniører med erfaring å ta av. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvalifikasjonskravene er i de fleste tilfeller veiledende, men ofte kan man lese litt mellom linjene i stilingsannonsen hvor absolutt «kravet» til erfaring er. Bes det om en «erfaren senioringeniør» e.l. så er det mindre sjanse for at en nyutdannet anses som kvalifisert til stillingen. 
Er det derimot uttrykt mer i retning av «Det er ønskelig med x års erfaring innen ...», så er ikke kravet like sterkt. 

I de fleste stillingsutlysninger er det oppgitt en eller flere kontaktperson(-er). Dersom du er i tvil, og hvis stillingen synes å inneholde ting du kan godt, eller vil ha lett for å sette deg inn i, så ta kontakt. Presenter deg og vis interesse for stillingen. Spør gjerne hvor absolutt kravet til erfaring vil være. Da vil du få et inntrykk av om det er noen vits i å søke. 

For øvrig er det fremdeles ikke umulig å få ingeniørjobber her i landet. Man må muligens se seg om i andre geografiske områder enn før, og revurdere lønnsforventningene noe (i alle fall hvis man i utgangspunktet har forventet oljelønn), og det vil være en annen kamp om jobbene enn vi ingeniører er vant til, men umulig er det ikke :) 

Anonymkode: 0fba9...99f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...