Gå til innhold

Bytte nettleser fra IE til ...???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å bytte nettleser, men er usikker til hvilken.

Hva foreslår du og hvorfor?

Hva er bra og hva er mindre bra med akkurat den nettleseren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler Opera.

Bare positive ting å si egentlig.. god oversikt og veldig enkelt når man har satt seg inn i det. kan også blokke ting som f.eks flash-reklamer.

Skrevet

Mozilla Firefox er også en veldig god nettleser.

Jeg foretrekker Opera, av mange forskjellige grunner. Jeg bruker Opera sitt mailprogram, og det er veldig praktisk å ha det i nettleseren.

En ting som er forskjellig med Opera og Firefox er pop-upblokkeringen. I opera kan man velge å bare blokkere popups man ikke vil ha. Det vil si at når jeg skal ha fram f.eks. nettradioen på NRK sine sider, så blir den ikke blokkert, noe Firefox ville gjort.

Opera har også masse andre finesser, og man oppdager de litt etter litt. Og den er veldig lett å tilpasse til sine ønsker. Eneste minuset er reklamebanneret, men etter en dags bruk, så ser man ikke det lengre.

Skrevet

Jeg har Firefox. Den er kjempebra! Det stemmer at du kan blokkere pop-ups, men du kan velge å slippe igjennom popups fra enkelte siter, f.eks fra www.nrk.no og nettbanken din hvis den bruker popups.

Skrevet

Jeg sverger til Firefox.

Den er liten, lett å bruke/skreddersy til egne behov og veldig forståelig for meg som ikke er noen dataguru.

Jeg synes Opera var stor og tungvindt i forhold (men brukte ikke noe videre tid på å lære meg den heller, siden valget falt på Mozilla).

Skrevet

Jeg har brutkt Opera en stund, men har nå byttet til Firefox.

Opera synes jeg var veldig bra, men det var bare det at den kræsjet innimellom. Egentlig ikke et stort problem, for Opera husker hvor du var da den kræsjet, men likevel litt irriterende.

Nå bruker jeg Firefox, har brukt en i 2 dager, og ikke opplevd noe dumt ennå.

Noe av det beste med Firefox og Opera (synes jeg) er at de sidene man er inne på er oppe i et vindu, og ikke et vindu for hver side. I all fall hvis man ikke vil det.

Da slipper man at det tar så mye plass på oppgavelinjen hvis man er inne på mange sider samtidig.

Skrevet

Firefox selvfølgelig!!

Man kan definere sider man ønsker å kunne få popups på her, akkuratt på samme måte som i Opera.

Fordelen fremfor Opera er at man slipper reklame bannerene.

Pluss det er mange andre fordeler også da;)

Skrevet

EI har også innebygd pop-up-killer. Er bare å laste ned servicepack2 til XP det. :P

En annen ting IE-brukere som har bredbånd kan gjøre, er å legge til denne key-en i registryet:

Windows Registry Editor Version 5.00

HKCUSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionInternet Settings 

"MaxConnectionsPer1_0Server"=dword:00000020

"MaxConnectionsPerServer"=dword:00000020 

Det gjør at IE laster ned 20 ting på en gang, i stedet for to. (f.eks. laster den ned 20 og 20 bilder på vg.no, i stedet for to om gangen, slik den står default)

Hvis noen ønsker, kan jeg finne dokumentasjonen på dette. Står på microsofts egne sider.

IE-tweaken er hentet fra http://www.speedguide.net/

Skrevet

Jeg har både IE, Opera og Mozilla Firefox på maskinen. Mozilla fryser av og til uten at jeg har funnet grunnen. Opera lukker seg av og til uten at jeg har funnet grunnen. At den lukker seg er irriterende, men siden den kan åpnes igjen og være tilbake der den slapp på sekunder er det til å leve med. IE er en treg nettleser som jeg neppe kommer til å bruke igjen med mindre jeg kommer over nettsider som ikke takler de andre. Jeg foretrekker Opera som standard nettleser.

Skrevet

Både Opera og Firefox har sine gode sider. Ved hjelp av extensions kan du få Firefox til å gjera ein del ting Opera gjer som standard, og ein del fleire ting. Men så er det slik då, at kvaliteten på slike extensions varierer...

Eg har òg hatt litt problem med Opera - men det har eg òg med Firefox. Opera kan eg enklare skreddarsy slik eg vil ha det (synest eg) og implementasjonen av å ha fleire sider i ulike tabs/faner - og å hugsa alle - synest eg er betre enn i Firefox (som treng extension for same funksjonalitet.)

Opera har òg ein del finesser eg ikkje har sett i Firefox eller nokon extensions, og som eg saknar der. Totalt sett vil eg anbefala Opera.

Uansett er begge langt betre enn IE, som sjølv etter SP2 for XP har ein del alvorlege problem å stri med. (I tillegg til at IE heng etter i utviklinga - siste versjon av IE er jo eldgammal no...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...