Gå til innhold

Pendle Oslo-Fredrikstad?

Team Rocket

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å studere anestesisykepleie på høgskolen i Fredrikstad til høsten. Problemet er at jeg bor på Marienlyst i Oslo og har ikke bil, så jeg må evt. pendle hver dag til Fredrikstad med kollektivtrafikk. I praksisperioder må jeg sannynligvis pendle til det nye sykehuset på Kalnes. Er dette et prosjekt jeg bare bør skrinlegge med en gang?? Gjorde et kjapt søk på togbilletter og fant ut at et månedskort koster over 3000 kr? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Det høres forferdelig slitsomt ut. Togreisen tar over en time hver vei, m.a.o. godt over to timer per dag på toget. I tillegg må du komme deg fra stasjonen til studiestedet, evt til praksisstedet, slik du nevner. OG dessuten er det jo slett ikke sikkert at togtidene klaffer 100% med oppstart og avslutning av studiedagen. Dermed vil det nok gå med uforholdsmessig mye tid til reising. 

Jeg ville valgt ett av to, alt etter hva som passer best:
1. Ta samme studiet i Oslo eller
2. Flytte på hybel i Fredrikstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye billigere i Fredrikstad, bedre å flytte der.

Anonymkode: a4d50...e20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En time på toget liker jeg å tro at jeg takler, så lenge det "bare" er for 1,5 år. Samboeren min skal studere i Oslo, så er litt vanskelig for meg å flytte til Fredrikstad. Grunnen til at jeg ikke vil gå i Oslo er at jeg kan være ferdigututdannet et halvt år før oslostudentene og derfor kan jeg få lettere jobb (kamp om anestesijobber). Hvordan er det å komme seg til Kalnes? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Team Rocket skrev:

En time på toget liker jeg å tro at jeg takler, så lenge det "bare" er for 1,5 år. Samboeren min skal studere i Oslo, så er litt vanskelig for meg å flytte til Fredrikstad. Grunnen til at jeg ikke vil gå i Oslo er at jeg kan være ferdigututdannet et halvt år før oslostudentene og derfor kan jeg få lettere jobb (kamp om anestesijobber). Hvordan er det å komme seg til Kalnes? 

For å komme til kalnes må du først ta toget til Sarpsborg, så må du gå til bussterminalen (10-15 min gange) å ta bussen videre derfra (ca 15 min  tipper jeg)

Anonymkode: afc60...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker tiden på toget til å studere så er ikke reisetiden bortkastet. Når det gjelder reisekostnader så får du fradrag pr km. Uansett blir det mye billigere å kjøre tog enn å bruke bil.

Går det ikke noen busser også mellom Oslo og Gøteborg som stopper ved Kalnes.

Anonymkode: a1dce...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sterkt vurdert å ha en liten hybel i Fredrikstad, og så kan dere heller fokusere på å være sammen i helgene. Har selv vært student ved å bo et stykke unna, det er på ingen måte optimalt. Mye tid går med til reising, som man ellers kunne ha brukt til studier eller andre studierelaterte aktiviteter som ofte også er bra å ha på CV'en. Det er lett å si at man kan bruke tiden på å lese, men selv om man teoretisk sett har en time eller to hver vei til rådighet så er man avhengig av en viss ro rundt seg. Jeg syntes alltid det er mangler på det trådløse mobilnettet på toget også, man faller ut og inn av dekning når man passerer de områdene som ikke er sentrumsnære. Det gjør at det er mer vrient å jobbe med ting som krever nettilgang selv i 2016. 

Husk at selv om toget tar 1t 15 minutter (cirka), så må man dra hjemmefra, evt. innom annen transport før man overhodet kommer seg til Oslo S. Så må man videre fra togstasjonen i Fredrikstad, evt. med buss det også. Man havner raskt på en total reisetid på 2 timer eller sågar litt mer hver vei. Tid er en knapphetsressurs i dagens samfunn, og særlig som student der man har mange aktivitetsflater som studier, deltidsjobb, trening, sosialt liv og foreningsarbeide så er det ekstremt viktig å rasjonalisere mest mulig. 

Skal man bytte transportmiddel så må man også trekke fra denne tiden fra den man har til lesing. Videre kan man være sårbar på de dagene man må være med på obligatorisk aktivitet og eksamener hvis det skjer noe med toget, hvilket det ofte gjør på østfoldbanen.

Videre har man det sosiale aspektet som det er lettere å gå glipp av når man bor et stykke unna. 

Anonymkode: f5dc6...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en i familien som har pendlet motsatt vei, i over 4 år, men nå fikk han jobb nærmere bostedet sitt. Han synes ikke det var noe prbl. akkurat, men etter 4 år ble vedkommende litt lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du bruker tiden på toget til å studere så er ikke reisetiden bortkastet. Når det gjelder reisekostnader så får du fradrag pr km. Uansett blir det mye billigere å kjøre tog enn å bruke bil.

Går det ikke noen busser også mellom Oslo og Gøteborg som stopper ved Kalnes.

Anonymkode: a1dce...79b

Hvis du tenker skattefradrag per kilometer, gjelder ikke det studenter, kun hvis man er ordinær arbeidstaker med ordinært månedskort. 

Jeg bodde sånn til at jeg brukte litt over 2 timer hver vei til jobb og studiested. Jeg måtte dra hjemmefra før kl 06 og var hjemme rundt 18 hver dag. Selv om tog er en relativt avslappende reisemetode, ble jeg fort lei av det. Tok vel bare noen få måneder før jeg flyttet tilbake til studiestedet. 

På en annen side har jeg venner som har bodd i Fredrikstad, og studert 5 år i Oslo. Det har gått fint. De fikk praksissteder i nærheten av hjemmet, jeg vet ikke om det er aktuelt for deg, TS?

Anonymkode: 00bec...873

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på høgskole i Fredrikstad nå og 5 i klassen min bor i Oslo. De synes det går helt fint, så kjør på! :)

Anonymkode: 86213...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips folkens! ;) Timeekspressen virka jo veldig overkommelig da. Noen som vet om jeg kan ta samme bussen til Fredrikstad og Kalnes? Har ikke fryktelig god økonomi, så har ikke råd til månedskort både hos NSB og Timeekspressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Team Rocket skrev:

Takk for tips folkens! ;) Timeekspressen virka jo veldig overkommelig da. Noen som vet om jeg kan ta samme bussen til Fredrikstad og Kalnes? Har ikke fryktelig god økonomi, så har ikke råd til månedskort både hos NSB og Timeekspressen.

Det tror jeg ikke går. Det er egen buss fra Oslo til Fredrikstad, den går ikke innom kalnes og Sarpsborg. 

Anonymkode: 7aa67...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel ikke sikkert at det er der du kommer i praksis? Jeg går i Fredrikstad og vi får enten prøve å finne praksisplass utenfor Østfold selv, eller så blir vi fordelt på plassene som er nærmest bostedet vårt.

Anonymkode: 86213...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...