Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor høy er egentlig skatten i Danmark? Jeg studerer til å bli tannpleier, og ser at lønna i DK er 35.000NOK i måneden(!!) og her til land ligger den på ca 20.000kr. Jeg vet at det er høyere skatt i DK enn i Norge, men hvor høy? Hvor mye av de 35.000 vil jeg sitte igjen med etter skatt? 

Anonymkode: 4f1d7...1f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat hva du vil sitte igjen med av lønn i Danmark kan jeg ikke svare på, for det danske skattesystemet er annerledes bygget opp enn i Norge, men jeg lurer på hvordan du kommer fram til at en tannpleier i Norge har 20 000 per mnd. Minstelønn for en person uten ansiennitet er 367 500 kr (brutto i 100% stilling), og det gir en netto månedslønn på 30 625. Kan du ha blandet sammen dansk bruttolønn og norsk nettolønn? Eller dansk lønn i 100% stilling og norsk lønn i en eller annen deltidsstilling? 

For danske skattesatser, sjekk her: https://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/dan/dan/i07.asp&c=dan&l=dan

Anonymkode: 77d7a...41d

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat hva du vil sitte igjen med av lønn i Danmark kan jeg ikke svare på, for det danske skattesystemet er annerledes bygget opp enn i Norge, men jeg lurer på hvordan du kommer fram til at en tannpleier i Norge har 20 000 per mnd. Minstelønn for en person uten ansiennitet er 367 500 kr (brutto i 100% stilling), og det gir en netto månedslønn på 30 625. Kan du ha blandet sammen dansk bruttolønn og norsk nettolønn? Eller dansk lønn i 100% stilling og norsk lønn i en eller annen deltidsstilling? 

For danske skattesatser, sjekk her: https://www.nordisketax.net/main.asp?url=files/dan/dan/i07.asp&c=dan&l=dan

Det kan godt hende at jeg har blandet sammen, men det er veldig vanskelig å få jobb som tannpleier i Norge, spesielt en 100% stilling. Så de fleste tjener nok rundt 20.000kr netto her i Norge. 

Leste på en dansk utdanningsside at lønnen var på 29.000 danske i måneden, altså 35.000 norske. Men antar at dette er før skatt, og vet at DK har den høyeste skatten i Europa, så usikker på hva jeg vil sitte igjen med.. 

TS

Skrevet

Inntektsskatten her, ligger på rundt 40%. Det er i alle fall det min samboer betaler.

Skrevet
5 minutter siden, Raven Emerald skrev:

Inntektsskatten her, ligger på rundt 40%. Det er i alle fall det min samboer betaler.

Hva vil det si? 40% i måneden eller i året? 

TS. 

Skrevet (endret)

I mnd. Og i året... Siden det er det samme. =)

Endret av Raven Emerald
Skrevet
1 minutt siden, Raven Emerald skrev:

I mnd.

Det er jo sinnsykt mye!! Gjelder det alle yrker, selv de med allerede lav lønn? 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Noe går riktignok til pensjonsfond og sånne ting, så skatten i seg selv er i utgangspunktet noe lavere. Men alt i alt må man ut med ca. 40% av inntekten.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Raven Emerald skrev:

Ja. Noe går riktignok til pensjonsfond og sånne ting, så skatten i seg selv er i utgangspunktet noe lavere. Men alt i alt må man ut med ca. 40% av inntekten.

Herregud, det er jo et statlig ran! Men vil jeg da sitte igjen med 30.000kr før eller etter skatt her i Norge da? Jeg skjønner ikke en dritt av dette systemet

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de fleste i Norge betaler mye mindre inntektsskatt enn det. Alminnelig inntektsskatt var 27% i 2015, og er 25% i år. Oppå dette kommer trygdeavgifter mm. Men så har vi bunnfradrag, rentefradrag (hvis lån) ++. Med en lønn litt over gjennomsnittet, et boliglån på under en mill og et studielån det nesten ikke gjenstår noen ting av, har jeg betalt i underkant av 30% i skatt de siste årene. Det norske skattesystemet kan du også lese om i lenken jeg la inn i mitt forrige innlegg. Bare trykk på fanen for Norge øverst på siden. 

Skrevet

Tja, man får jo noe igjen for det, da. Blant annet at du ikke betaler et rødt øre for helsehjelp. Tannlege må du riktignok betale for, da.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, det er jo et statlig ran! Men vil jeg da sitte igjen med 30.000kr før eller etter skatt her i Norge da? Jeg skjønner ikke en dritt av dette systemet

For det første er Raven Emeralds antydning om 40% skatt ravende feil i de fleste tilfeller. 
For det andre: skatt trekkes av bruttolønn. All lønn er oppgitt i bruttolønn, altså lønn FØR fradrag. Deretter trekkes skatt, og så sitter du igjen med nettolønn. De 30 000 er lønn FØR skatt, altså bruttolønn. Du vil anslagsvis sitte igjen med noe over 20 000 (21-22 000).

Skrevet
1 minutt siden, Raven Emerald skrev:

40% er et godt udgangspunkt. Ifølge den side så skal 2016 se sådan ud: 8% arbejdsmarkedsbidrag + 9.08% statslig bundskat + 22.5% kommunalskat + 3% sundhedsbidrag = 42.58%

Min seneste månedslige A-indkomst lønseddel fra 2015: Brutto 6563.23, skat og bidrag 2703.63 = 41.20%

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...