Fjaselina Skrevet 6. mars 2016 #21 Skrevet 6. mars 2016 2 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Jeg er trafikklærer. Så jeg er lærer allerede, jeg bare lærer bort litt andre ting til litt eldre elever. Beklager, såg ikkje kven som skreiv kva. Trudde det var TS som likte å vere fleksibel;)
Sofiee321 Skrevet 6. mars 2016 Forfatter #22 Skrevet 6. mars 2016 40 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Har du mange i klassen? Barneskolen eller ungdomsskolen? Jeg ønsker selv barneskolen, men er itvil om å ta master eller bachelor.. Hvor mange fag burde jeg ha som lærer 1-7? Hvilke fag anbefales?
Cambria Skrevet 6. mars 2016 #23 Skrevet 6. mars 2016 20 minutter siden, Sofiee321 skrev: Barneskolen eller ungdomsskolen? Jeg ønsker selv barneskolen, men er itvil om å ta master eller bachelor.. Hvor mange fag burde jeg ha som lærer 1-7? Hvilke fag anbefales? Jeg har blitt frarådet å ta master både av foreleserne på skolen og alle praksislæreren mine. Det er fordi en da blir for dyr å ha i jobb, og man må ta flere tilleggsfag for å få like mange fag som en vanlig grunnskolelærer. Det er dermed mye vanskeligere å få jobb med masteren. Antall fag er jo i første omgang lagt inn i utdanningsplanen, så kan du ta tillegg om du ønsker det. Jeg anbefaler fag du vil undervise i og som interesserer deg, men er du glad i matte (og det ikke er obligatorisk fag på skolen du velger) så annbefale jeg matte. Mangel på lærere med 30stp i matte. Men for å bli en god lærer må man i utgangspunktet ha et engasjement for faget man underviser i Foresten, på skolen jeg går på valgte vi først siste halvdel av tredjeåret om vi skulle ta master fra fjerde året eller ikke. Men nå er det jo straks masterutdanning, så sånn sett er det ikke nødvendigvis en ulempe. Det kommer bare ann på hva den nye utdanningen inneholder. For det blir ikke på samme måte som å ta master fremfor bachelor idag
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2016 #24 Skrevet 7. mars 2016 Jeg har ikke gått GLU, har gått faglærer pluss ett fag til. Jobber på barneskole nå. Har 7 klasser med rundt 24 elever per klasse. Det går jo greit, og er moro. Det mest utfordrende er de utfordrende elevene hjelper ikke at hele klassen oppfører seg når det er to stk som ikke klarer. Men sånt må man bare jobbe med. Jeg er i mitt første år som lærer nå, og kjenner at det er nå jeg lærer det meste! Anonymkode: 6a5e6...afa
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #25 Skrevet 19. mars 2016 Grøss å gru, mye negativt om læreryrket for ei som snart er lærerstudent! 😯 Er det virkelig SÅ ille ift andre yrker? Tenker også å ta master! Håper ikke jeg blir stående uten jobb når jeg er ferdig fordi jeg "blir for dyr" å ansette! 😕 Hva ligger en lærer, med master, med tilleggsutdanning på i lønn da? Noen som vet eksakt? Anonymkode: dc73d...0a2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #26 Skrevet 19. mars 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grøss å gru, mye negativt om læreryrket for ei som snart er lærerstudent! 😯 Er det virkelig SÅ ille ift andre yrker? Tenker også å ta master! Håper ikke jeg blir stående uten jobb når jeg er ferdig fordi jeg "blir for dyr" å ansette! 😕 Hva ligger en lærer, med master, med tilleggsutdanning på i lønn da? Noen som vet eksakt? Anonymkode: dc73d...0a2 Bare å søke lærerlønn ks så finner du tabellen på Utdanningsforbundet sine sider. Snart er det nok påbudt med master så du gjør lurt i å ta det. Du blir ikke for dyr, kommunene ansetter gledelig folk med master i disse dager. Læreryrket er gøy, men vanvittig utfordrende. Hvis du ikke har evne til å tenke, skrive, lese og komme opp med lure løsninger litt fortere enn gjennomsnittsnordmannen blir yrket tungt. Yrket passer ikke for de som liker å arbeide i ro og mak, og som trenger stillhet for å konsentrere seg. Anonymkode: a8490...174 1
kvinneguide Skrevet 19. mars 2016 #27 Skrevet 19. mars 2016 Den 6. mars 2016 at 21.51, ambivalentReaction skrev: Jeg er trafikklærer. Så jeg er lærer allerede, jeg bare lærer bort litt andre ting til litt eldre elever. Jasså, du leker med biler 😉
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2016 #28 Skrevet 19. mars 2016 Den 6. mars 2016 at 21.51, ambivalentReaction skrev: Jeg er trafikklærer. Så jeg er lærer allerede, jeg bare lærer bort litt andre ting til litt eldre elever. Det er jo veldig ulik lærer på en skole, så ville tenkt meg om både en og to ganger hvis du vurderer å skifte beite. (Vet jo ikke om du tenker det, men syntes jeg ser deg i lærertråder med jevne mellomrom..) Anonymkode: a8490...174 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #29 Skrevet 21. mars 2016 Stusser veldig på at hver gang jeg spør en lærer hva de har i månedslønn får jeg ALLTID svar (spurt på flere forum) at jeg skal sjekke det på nettet selv. Er dere redde for å si hva dere tjener i mnd eller? Anonymkode: dc73d...0a2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #30 Skrevet 21. mars 2016 Gikk inn på utdanningsforbundet sine sider å sjekket: Lektor m/tillegg 499 300 (4 års ans) Er DETTE en dårlig lønn? Denne lønna kommer jeg til å ha når jeg er ferdig (hvis jeg får for ans da). Er vell ca 27 000 i mnd med 35% skatt det der. I forhold til lønna jeg har nå synes jeg dette er en goooood lønn! Anonymkode: dc73d...0a2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #31 Skrevet 21. mars 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stusser veldig på at hver gang jeg spør en lærer hva de har i månedslønn får jeg ALLTID svar (spurt på flere forum) at jeg skal sjekke det på nettet selv. Er dere redde for å si hva dere tjener i mnd eller? Anonymkode: dc73d...0a2 Det er nok heller fordi det er veldig enkelt og finne ut av, og varierer ut i fra fagkode og ansiennitet. 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gikk inn på utdanningsforbundet sine sider å sjekket: Lektor m/tillegg 499 300 (4 års ans) Er DETTE en dårlig lønn? Denne lønna kommer jeg til å ha når jeg er ferdig (hvis jeg får for ans da). Er vell ca 27 000 i mnd med 35% skatt det der. I forhold til lønna jeg har nå synes jeg dette er en goooood lønn! Anonymkode: dc73d...0a2 Nå er vel ikke de fleste lærere lektor med tillegg, og det klages vel heller det at lønna er så lav i seg selv som det klages mest på. Det er heller det at lærere ender opp med en dårligere lønnsøkning i lønnsoppgjør sammenlignet med andre. Her må du huske at du som lektor med tillegg gjerne sitter med en 6-7 år på skolebenken. Hvordan er lønna da sammenlignet med andre yrker som krever 6 år med utdanning? Anonymkode: 165ed...5b9 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2016 #32 Skrevet 21. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Gikk inn på utdanningsforbundet sine sider å sjekket: Lektor m/tillegg 499 300 (4 års ans) Er DETTE en dårlig lønn? Denne lønna kommer jeg til å ha når jeg er ferdig (hvis jeg får for ans da). Er vell ca 27 000 i mnd med 35% skatt det der. I forhold til lønna jeg har nå synes jeg dette er en goooood lønn! Anonymkode: dc73d...0a2 Ja for alle er lektor med tillegg... Anonymkode: 6a5e6...afa
saripari Skrevet 22. mars 2016 #33 Skrevet 22. mars 2016 Den 19. mars 2016 at 17.35, AnonymBruker skrev: Grøss å gru, mye negativt om læreryrket for ei som snart er lærerstudent! 😯 Er det virkelig SÅ ille ift andre yrker? Tenker også å ta master! Håper ikke jeg blir stående uten jobb når jeg er ferdig fordi jeg "blir for dyr" å ansette! 😕 Hva ligger en lærer, med master, med tilleggsutdanning på i lønn da? Noen som vet eksakt? Anonymkode: dc73d...0a2 Det er verdens fineste jobb! Mye å henge fingrene i, men også veldig givende Mastergraden skal vel bli obligatorisk etterhvert, så bare kjør på! her kan du se lønn: https://www.utdanningsforbundet.no/Hovedmeny/Lonn-og-arbeidsvilkar/Tariffavtaler/KS/Lonnstabell-i-KS-per-1-mai-2015/ 484 400 ligger altså en lektor(master) med tillegg på i startlønn. Vanlige lærere(adjunkt) ligger på 415 800. Disse tallene kan vel variere noe fra kommune til kommune, men dette er minstelønn.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2016 #34 Skrevet 23. mars 2016 Denne lønna er da vell ikke noe annerledes enn en sykepleier med videreutdanning (master etc), førskolelærere, sosionomer etc. Da skjønner jeg ikke heeelt hva lærere klager på ift LØNN. Skjønner alt det med at arbeidsmengden er stor, og at det ikke er nok tid til alt, meeeen i det store bildet kanskje ikke så ille ift andre utdanninger. Anonymkode: dc73d...0a2
Alan Smithee Skrevet 23. mars 2016 #35 Skrevet 23. mars 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne lønna er da vell ikke noe annerledes enn en sykepleier med videreutdanning (master etc), førskolelærere, sosionomer etc. Da skjønner jeg ikke heeelt hva lærere klager på ift LØNN. Skjønner alt det med at arbeidsmengden er stor, og at det ikke er nok tid til alt, meeeen i det store bildet kanskje ikke så ille ift andre utdanninger. Anonymkode: dc73d...0a2 Nå er dette utenfor trådens tema, men grunnen til at lærere klager på lønn, er lønnsetterslepet. I Skolepakke 1 og Skolepakke 2 forhandlet man seg (idiotisk nok) bort fra enkelte fordeler i bytte mot høyere lønn (vi fikk bl.a. økt arbeidsmengden med 4 % i en av disse). Gjennom lønnsforhandlingene i ettertid har dette blitt brukt mot lærerne, og vi har fått lavere lønnsvekst enn andre sammenlignbare grupper, også i offentlig sektor. Resultatet er at vi har omtrent den samme lønnen vi hadde hatt uten skolepakkene, men med en dårligere arbeidshverdag. Det fagforbundene ønsker, er å heve lønnen til det nivået den hadde vært på om lærerne hadde hatt normal lønnsvekst i tiden etter skolepakkene, og dermed en fortsatt kompensasjon for det vi mistet til Hernes. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå