Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å søke GLU 1-7 til høsten. Noen som har tatt denne utdanningen og har noe å fortelle?

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Som barneskolelærer jobber man som regel enten på små trinnet (1-4 trinn) eller mellomtrinnet (5-7 trinn). Er ikke lenger sånn at man følger en klasse i 7 år :) hvis du vil jobbe med små barn bør du ta 1-7, hvis ikke ville jeg tatt 5-10 så har du mulighet til å jobbe på ungdomskole også. Dessuten må du ha både norsk og matte på 1-7 (iallefall på HiST), mens du kan fordype deg i enten norsk, matte eller engelsk på 5-10. 

Læreryrket er utrolig givende, men hvis du søker av feil grunner (feks ferie?) vil du gå på en smell :) du må selvfølgelig like barn og faget ditt som lærer, og dessuten er det de siste årene blitt masse papirarbeid i forhold til barn med spesielle behov osv., mange lærere bruker mye mer tid på å sitte i møter enn før... 

Anonymkode: be93f...639

• Liker 2
Skrevet

Det er i alle fall behov for dyktige lærarar! Og dersom du er glad i barn, likar å jobbe litt mykje i perioder og så avspasere når det er elevfri, då kan det vere fint. Men det er ein krevende jobb. Mange utfordringar, mange krevende barn og minst like krevende foreldre... 

• Liker 2
Skrevet

Hva tjener en grunnskolelærer for tiden? Hvor store er klassene?

Skrevet
2 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hva tjener en grunnskolelærer for tiden? Hvor store er klassene?

Jeg tjener 435.000,- og så har jeg kontaktlærertillegg på ca. 1500,- i mnd. Fire års ansiennitet.

Krevende, men flott yrke :-)

Skrevet
1 minutt siden, Amanda28 skrev:

Jeg tjener 435.000,- og så har jeg kontaktlærertillegg på ca. 1500,- i mnd. Fire års ansiennitet.

Krevende, men flott yrke :-)

Har du mange i klassen?

Skrevet
Et øyeblikk siden, ambivalentReaction skrev:

Har du mange i klassen?

18 :)

Skrevet
Et øyeblikk siden, Amanda28 skrev:

18 :)

Og jeg blir stresset bare jeg har 12 stykker... 

Skrevet

Og jeg blir stresset bare jeg har 12 stykker... 

Ja, jeg skulle gjerne hatt færre, samtidig så utfyller de hverandre også på en måte. Jeg har også hatt en klasse med bare 10 elever og det var like krevende. Man må være bestemt og konsekvent fra starten av så blir det hvertfall lettere.

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg skulle gjerne hatt færre, samtidig så utfyller de hverandre også på en måte. Jeg har også hatt en klasse med bare 10 elever og det var like krevende. Man må være bestemt og konsekvent fra starten av så blir det hvertfall lettere.

Mine elever er minst 15 år gamle da, og hvis de var helt håpløse hadde jeg bare bedt dem dra. Heldigvis er de fleste elevene mine veldig hyggelige og interessante. Synes det er kleint med færre enn 6 men mellom 6 og 10 synes jeg er ypperlig antall elever. 

Skrevet

Mine elever er minst 15 år gamle da, og hvis de var helt håpløse hadde jeg bare bedt dem dra. Heldigvis er de fleste elevene mine veldig hyggelige og interessante. Synes det er kleint med færre enn 6 men mellom 6 og 10 synes jeg er ypperlig antall elever. 

Skjønner. Jeg har 1. klasse så det blir jo noe helt annet selvsagt. :) 

Skrevet

Skjønner. Jeg har 1. klasse så det blir jo noe helt annet selvsagt. :) 

Kun den ene klassen hele tiden? Aldri noen andre klasser? Underviser du i alt?

Skrevet

Kun den ene klassen hele tiden? Aldri noen andre klasser? Underviser du i alt?

Ja, nå har jeg kun den klassen. Underviser i alt utenom naturfag. Vurderer du å bli grunnskolelærer?

Skrevet

Ja, nå har jeg kun den klassen. Underviser i alt utenom naturfag. Vurderer du å bli grunnskolelærer?

På den ene side virker det som det hadde vært avslappende å leke med unger hele dagen, på den andre siden virker det lite fleksibelt og litt rigid. Jeg liker å kunne stå opp klokken 12 hvis jeg vil det, og å kunne jobbe fra 6 til 14 eller fra 8 til 20 alt ettersom hva som passer meg da. Jeg synes også det er fint at jeg mesteparten av tiden kun har en elev, er redd for at hvis jeg hadde 18 ville jeg bekymret meg over at noen ikke fikk utbytte av det. 

Jeg regner med dere har lite muligheter for overtid?

Skrevet

Jeg har 24 i klassen min, tjener 442 500 i året (4 års ansiennitet) og har 25 000 i kontaktlærertillegg. Hos oss er kontaktlærertillegget flatt uavhengig av klassestørrelse, så de med 16 elever får like mye som de med 26. Vet ikke helt hva jeg synes om det, selv om jeg vet godt at en klasse på 16 kan være like utfordrende som en på 26. Det kommer jo an på elevene. 

• Liker 1
Skrevet

På min barneskule er det klasser frå 16 til 27 elevar. Det er store forskjellar på trinna! Har 1 eller 2 klasser på kvart trinn, ein skule med ca 250 elevar. 

Dei yngste klassene har gjerne ein lærar i alle fag, men det er som oftast nokre faglærarar også. På dei eldste klassetrinna er det meir vanleg å ha nokre ulike lærarar, men alle lærarar kan bli sett til å undervise alle fag.

Skrevet
1 minutt siden, ambivalentReaction skrev:

På den ene side virker det som det hadde vært avslappende å leke med unger hele dagen, på den andre siden virker det lite fleksibelt og litt rigid. Jeg liker å kunne stå opp klokken 12 hvis jeg vil det, og å kunne jobbe fra 6 til 14 eller fra 8 til 20 alt ettersom hva som passer meg da. Jeg synes også det er fint at jeg mesteparten av tiden kun har en elev, er redd for at hvis jeg hadde 18 ville jeg bekymret meg over at noen ikke fikk utbytte av det. 

Noen kolleger tar en del vikartimer i tillegg, men det har ikke jeg energi til rett og slett. Det er klart at det er ganske mye med 18 elever som alle skal følges opp på en god måte, det ER stressende.

Undervisningen er ferdig 12.30 tre dager uken, så jeg synes det er ganske fleksibelt jeg da, tar gjerne noen tidlige dager og arbeider på kvelden istedenfor.

Skrevet

Det er absolutt ikke avslappende å være lærer! Kanskje særlig ikke i småskolen. Barna krever MYE, og det gjør også foreldre, ledelse og kommunen. Dersom du får en klasse med elever med spesielle behov, blir hverdagen enda travlere, da mye tid går med til ulike møter, skjemaer, samtaler, etc. 

Jeg jobber som lærer i 2. klasse, og tjener ca. 460 000 i året. Er kontaktlærer for 28 elever, så det er nok å henge fingrene i..! 

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Du må ikkje finne på å bli lærar. Kvifor? Fordi

1. Det er ikkje snakk om å leike med born heile dagen

2. Det er ikkje fleksibelt I DET HEILE, du må ha lik struktur på kvar dag, stå opp og faktisk møte på jobb når elevane er der.

3. Avspasering er styrt. Overtid er innbakt i den faste lønna, og du må avspasere når elevane har sine feriar. 

Kanskje er eg litt hard no, 😇 men lærar er eit tøft yrke. Sånn er det berre. 

• Liker 5
Skrevet
Et øyeblikk siden, Fjaselina skrev:

Du må ikkje finne på å bli lærar. Kvifor? Fordi

1. Det er ikkje snakk om å leike med born heile dagen

2. Det er ikkje fleksibelt I DET HEILE, du må ha lik struktur på kvar dag, stå opp og faktisk møte på jobb når elevane er der.

3. Avspasering er styrt. Overtid er innbakt i den faste lønna, og du må avspasere når elevane har sine feriar. 

Kanskje er eg litt hard no, 😇 men lærar er eit tøft yrke. Sånn er det berre. 

Jeg er trafikklærer. Så jeg er lærer allerede, jeg bare lærer bort litt andre ting til litt eldre elever. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...