vanskapning Skrevet 9. februar 2016 #1 Skrevet 9. februar 2016 Jeg har en cocker spaniel som snart blir ett år. Han har til nå brukt Royal canin valpefôr. Jeg er veldig usikker på hva slags fôr han skal få nå når han blir ett år. Oppdretter har anbefalt Royal canin, men samtidig sagt at det er mange andre gode slag også. Har lest masse tester, men ser at flere av dem har fått kritikk. Fram til de siste månedene har han vært litt "valpelubben", men han er en veldig aktiv type og nå er han relativt slank. Pris er ikke det viktigste, men vil ikke kjøpe det dyreste dersom billigere alternativer er like bra. Hva slags fôr bruker dere og hvorfor? Og hva slags fôr anbefaler dere til en cocker spaniel?
Tabris Skrevet 9. februar 2016 #2 Skrevet 9. februar 2016 Jeg har svært god erfaring med Vom & Hundemat. Vil du gi tørrfor så er Orijen et godt alternativ. Se etter et fôr som inneholder mye kjøtt/fisk og lite til ingenting korn. 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #3 Skrevet 9. februar 2016 Det finnes eget fôr til cocker spaniel, spør i dyrebutikken. Min cocker tåler ikke Royal Canin, den får diaré. Du må nesten prøve deg frem hva som passer best for din hund. Sjekk at avføringen er fast og fin, og at ikke hunden bæsjer unormalt mye. Anonymkode: 8acc7...b47
Ulven Skrevet 9. februar 2016 #4 Skrevet 9. februar 2016 Våtfor type V&H eller Provit. I tillegg et tørrfor med lite korn, type Orijen. Vår valp bruker V&H, samt Orijen tørrfor til godbit og de gangene det er ugreit å dra på våtfor.
maya86 Skrevet 9. februar 2016 #5 Skrevet 9. februar 2016 Har en puli, ho spiser Acana, bytter på smaken for hver bag. Samme produsent som orijen. Acana har litt mindre kjøtt, lavere protein innhold, og er noe billigere. Orijen ble litt for kraftig kost for mi.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #6 Skrevet 9. februar 2016 V&H. www.vomoghundemat.no Anonymkode: d772d...7b0
Gjest chiki Skrevet 10. februar 2016 #7 Skrevet 10. februar 2016 Norwegian polar bruker vi og er veldig fornøyde. Rundt 340kr for 20kg
NuckingFutz Skrevet 12. februar 2016 #8 Skrevet 12. februar 2016 Både Acana og Orijen kan vi personlig varmt anbefale, men ville nok prøvd Acana først, siden det er litt mildere enn Orijen (innehar noe mindre proteinandel). Vår hund har fått merkbart mykere, tettere og mer glansfull pels samt at det er mindre røyting. Royal Canin, Eukanuba o.l. er noe dritt sammenlignet med Acana og Orijen. Royal Canin bruker mye penger på å kjøpe seg reklameplass, finansisert av å tillate seg å stappe fôret med mais og korn som er billige fyllstoffer hunden ikke har nevneverdig næringsutbytte av. Ikke tro på dyrleger som roser Royal Canin og Eukanuba opp i skyene. Dyrleger er kjøpt og betalt/sponset, og dyrleger vet generelt lite om hva som utgjør sunn kost for kjæledyrene våre. De vet at hunder ikke skal ha druer, løk og sjokolade..og at de skal ha et "velbalansert" for med proteiner. Men der stopper det også for mange dyrleger. For hundens helse utgjør det forskjell hvor proteinene i tørrfôret kommer fra; fra animalske biprodukter eller fra kvalitetsråvarer som kjøtt produsert for å kunne konsumeres som menneskeføde, f.eks kjøtt fra storfe, kjøtt fra kylling, kjøtt fra lam eller fiskekjøtt. Tørrfôr med dårlig kvalitet er satt i sammenheng med økt risiko for allergier hos hund og katt og generelt dårligere helse, hvor Royal Canin riktignok ikke er blant de aller verste, selv om det er et under middelmådig fôr. De verste er Labb og fôr du får kjøpt på matbutikken.
Sugerøret Skrevet 12. februar 2016 #9 Skrevet 12. februar 2016 Orijen om du vil ha tørt ,vom og hundemat - råforing. beste alternativ synes jeg personlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå