Gå til innhold

Pus angriper!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten vår har alltid vært litt ustabil, spesielt med oss voksne. Hun kan angripe meg både når jeg koser med henne og helt uoppfordret. Og da er det ikke bare at hun biter og slipper, om jeg ikke fysisk tar henne i nakken for å få henne til å slippe og fjerner henne fra sofaen bare fortsetter hun med å klore seg fast til armen min og bite. Greit nok, jeg overlever dette. Men nå har hun ved flere anledninger gått til angrep på femåringen i huset også. Jeg har sett når det skjer, det er helt uoppfordret og uten forvarsel. Hun slipper femåringen heldigvis, det er nok på grunn av hylet som kommer.

Nå har det skjedd så mange ganger at jeg ikke tør ha pus i huset lenger. Har prøvd å omplassere  henne

Anonymkode: 44725...418

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innlegget ble lagret for fort.

Har prøvdp omplassere henne, men ingen vil ha en katt som angriper. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke noen steder som tar imot katter heromkring heller. 

Noen som har noen gode råd til meg? 

Skrevet

sånne ting kan utløses både av hodet på pus og fysisk som feks smerter. en sånn katt ville jeg avlivd. de kan fort ta øynene på noen når de begynner sånn å de har det heller ikke noe godt når de konstant går å enten er nervøse eller sinte. har akkurat vært med ei venninne å avlivd en sånn katt så det er som å lese om den. syns å avlive, men noen ganger må man tenke på omgivelsene først. ingen vil ha en sint katt som angriper deg uten mål og mening. 

Anonymkode: 035e3...3ad

Gjest HappyWaffle
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Innlegget ble lagret for fort.

Har prøvdp omplassere henne, men ingen vil ha en katt som angriper. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke noen steder som tar imot katter heromkring heller. 

Noen som har noen gode råd til meg? 

hadde dette vært meg så ville jeg sterkt vurdert avlivning :/ 

Skrevet

Dette kan skje med katter. Den kan plages av noe. Blitt syk ovs, Eller endret adferd mentalt. Dette er som med mennesker.

Nå er katten et rovdyr som er blitt sosialisert. Så at urinstinktet kommer frem er vel ikke så rart.

Avliving er vel naturlig og tenke selv om det er vondt. Spesielt om dere har et  barn som er i nærheten av katten.

Skrevet

Mange katter er for lite aktive og da, i følge en kattemann på TV, blir katter ofte grinete, masete og sngriper ofte eiere. Er dere flinke til å aktivere katten etter arbeidstid? Prøv å få tak i noen katteleker og "slit" ut katten. Finn noen leker den kan hoppe og løpe etter og se om det kan hjelpe på humøret til katten.

Anonymkode: 119d8...8b1

Skrevet

Vi har en katt som var slik som unge/ung voksen. Den hang flere ganger om dagen i en arm/fot på en eller annen og "bet/klorte". Men den bet aldri hull i skinnet på noen eller klorte vesentlig. Så jeg antar at det bare var lek.

Han har sluttet helt med det nå.

Skrevet

Dette er ikke lek, dette er angrep. Hun biter og klorer hardt. Hun har som sagt alltid vært litt uforutsigbar, så dette er ikke en adferdsforandring. Det virker mer som om hun ikke er så forsiktig nå som eldstejenta begynner å bli større, for minsta rører hun ikke.  Hun er en voksen katt på 7 år som liker seg best om hun får ligge i sofakroken eller armkroken og sove.  Men denne aggressive adferden mot barnet er uakseptabel. 

Er redd det går mot avlivning... Har egentlig lyst å hi henne en sjangse til, men det har jeg sagt flere ganger nå, ellers hadde hun vært ute av huset for lenge siden.

Skrevet

Jeg hadde en katt på nitti-tallet som plutselig begynte å angripe så blodet rant. Hun holdt på med det i lang tid, det gikk ikke an å ta i henne engang til slutt. Hun bet faren min til blods en gang også, virkelige flenger i huden, og da var det nok. Jeg valgte å avlive henne. Ingen er tjent med å ha en gretten katt i hus som ikke tåler folk. Det skal jo være trivelig å ha kjæledyret. Trivselen er borte når "kjæledyret" ikke lenger lar seg kjæle med, og derimot går til angrep.

Det finnes så mange koselige pusekatter der ute, at jeg skjønner ikke vitsen med å ta vare på de som angriper mennesker.

Gjest HappyWaffle
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke lek, dette er angrep. Hun biter og klorer hardt. Hun har som sagt alltid vært litt uforutsigbar, så dette er ikke en adferdsforandring. Det virker mer som om hun ikke er så forsiktig nå som eldstejenta begynner å bli større, for minsta rører hun ikke.  Hun er en voksen katt på 7 år som liker seg best om hun får ligge i sofakroken eller armkroken og sove.  Men denne aggressive adferden mot barnet er uakseptabel. 

Er redd det går mot avlivning... Har egentlig lyst å hi henne en sjangse til, men det har jeg sagt flere ganger nå, ellers hadde hun vært ute av huset for lenge siden.

dere kan evt prøve å finne en person som kan alt mulig om adferd hos katt, å se om vedkommende kan se noe. evt sjekke henne hos dyrlegen å se om det kan være skader som gjør pus så sint. katter kan gå i en evighet med skader da de er ekstremt flinke til å skjule det. 

Skrevet

Har pus mulighet til å gå ut? Er jo godtmulig at hun kjeder seg og har behov for å bli aktivisert mer :)

Anonymkode: 06e85...a26

Gjest -Tricia-
Skrevet (endret)

Har dere hatt henne fra hun var helt liten eller har hun en historie før hun kom til dere? Er hun sterilisert (kastrert)?

Jeg ville tatt henne med til dyrlegen for kontroll og samtale om adferden hennes. Så kan dyrlegen anbefale hva som er best å gjøre videre. Lider katten (noe den trolig gjør) vil nok dyrlegen foreslå avlivning.

Endret av -Tricia-
Skrevet

Vi fikk henne da hun var ett år. Hun hadde blitt litt plaget litt av ei i det gamle hjemmet sitt og fikk en tøff start hos oss pga katten vi hadde fra før av. Men hun har vært alene gis oss de siste fem årene. Ut går hun når hun vil, men liker seg best inne. Men hun et jo en kosepus ellers, oppsøker både voksne og barn for å få kos. Når hun angriper ligger hun som oftest helt i fred ved siden av oss i sofaen.

Hun er sterilisert ja. Jeg har lest på linken, men syns ikke det passer helt til henne. Dette er bare små "anfall" hun får av og til. Ikke hver dag engang og det har gått lang tid mellom hver gang hun har angrepet jentungen. Får vel bestille en time hos dyrlegen og høre hva han sier.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje pus har vondt? Er hun ute? mulig hun trenger mere aktivisering enn det hun får. Har du prøvd feelway?

Anonymkode: 116be...714

Skrevet

Jeg ville nok tatt henne til veterinær og fått en sjekk. Katter er mestere i å skjule at de har vondt, men angriper fort om man kommer i nærhetwn av plassen de har vondt. Hvertfall med tanke på at dette er atferd som har kommet i det siste. Det kan også være tegn på at enten hørsel eller syn ikke er som det skal. 

Anonymkode: 3e754...9bf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...