Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Jaana77
Skrevet

Hva er grunnen til at A, B, C kjendiser opplever så mye negative og stygge kommentarer på nett, uavhengig av hvilket forum de blir nevnt? Kan det ha noe med misunnelse å gjøre tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor får noen middels kjente mye negativt, mens andre mer kjente ikke får noe, tror du? 

• Liker 2
Gjest Jaana77
Skrevet

Lærte akkurat at overskrifta burde vært bedre. :-)

Skrevet

Jeg opplever en del negative og unyttige kommentarer ja,men mange tråder handler og om hvordan blogger osv drives.  Det finnes en del "dritt" og usannheter på noen blogger og det er viktig at det settes et søkelys på slik at ting kan forbedres.  Ofte føler jeg konstruktiv kritikk med en gang oppleves som hets og mobbing, og det misunnelseskortet mange drar er jeg så luta lei av.  Det er liksom det beste trikset noen har, deriblant ts kan det virke som? 

Og når man velger et offentlig liv blir man nesten automatisk diskutert. Og det burde være ok så lenge diskusjonen holdes saklig og nyttig.  Hets og direkte mobbing mot personer er derimot ikke ok kjendis eller ei. 

• Liker 2
Skrevet

En side av det er nok at det er mye drittsekker der ute, og mange som ikke har det greit og derfor spyr dritten sin rundt og plager andre. Samtidig er det nok også en del som selv oppfører seg dårlig og som spiller dobbeltspillet det er å på den ene siden bevisst provosere og være ufin, og på den andre spille offer med en gang de negative tilbakemeldingene kommer. 

Sånn sett synes jeg detter er et godt eksempel:

22. Januar uttaler dagbladets nye lørdagskommentator:" - Det er jo bare idioter som ikke er feminister. "

23. Januar:  Rosabloggernes hårreisende kommentarfelter er en del av et større problem med å være synlig kvinne på nett. Ida Jackson snakker av erfaring.

http://www.dagbladet.no/2016/01/22/kultur/ida_jackson/kommentator/42840175/

http://www.dagbladet.no/2016/01/23/kultur/meninger/ideer/helgekommentaren/ida_jackson/42863262/

Det går altså kun en dag mellom at hun kaller det overveldende flertallet av Norges befolkning idioter, og at hun klager over at hun selv, og særlig kvinner, utsettes for kjipe kommentarer på nettet. At kvinner og menn er like utsatt glemmes beleilig. 

Gjest FarDareisMai
Skrevet

Misunnelse kan være en av årsakene, men jeg tror ikke det. Å dra det kortet hver gang blir for ensidig og dumt. For meg virker det som om de som tror det er pga misunnelse ikke klarer å tenke videre enn det. Nå mener jeg ikke at man skal få tyn hver gang man stikker hodet fram, men man må tåle diskusjonen som kommer hvis man ytrer noe kontroversielt, eller oppfører seg ufint mot folk. Bloggere, i alle fall de største driver en næringsvirksomhet og må godta at man diskuterer virksomheten. Nå er det en vesentlig forskjell mellom Sophie Elise og Påls rørleggerfirma, for SE promoterer seg selv som vare, mens det er lettere å kritisere Pål for slett rørleggerarbeide. Å kritisere SE blir mer personlig. Eller hvis Tone Damli begynner å få sur røykestemme og ikke møter opp til konserter, da er det lettere å kritisere henne fordi hun ikke leverer de varene man forventer og har betalt for, en god konsertopplevelse (bare et fiktivt eksempel) Hvis hun begynner å eksponere datteren sin på bloggen, på samme måte som Anna Rasmussen, så syns jeg det er ok å diskutere det, men på mer generelt grunnlag, om hvorvidt det er ok å eksponere ungene sine på nettet. Eller som i Gladehjemdiskusjonen, at en blogger kopierer en annen innimellom er ikke uvanlig, eller at man ser noe fint en annen blogger har, og får lyst på det selv, f.eks en omaggiovase her og et Smeg-kjøleskap der, ingen hadde reagert, men når det skjer så åpenlyst, ned til minste bokstav og sofapute, så er det ikke rart folk reagerer. Da syns jeg at det er en grei diskusjon, om hvor mye man kan kopiere andres arbeid, spesielt tekster, siden det kan rammes av åndsverkloven. Det er mange som klarer å holde en fin tone i slike diskusjoner, men det er ikke lett å finne skillelinjen mellom en god diskusjon og hets. For meg er regelen ar hvis jeg ikke kan si det til personen direkte, så lar jeg være å ytre det på nett. 

Skrevet
15 timer siden, Jaana77 skrev:

Hva er grunnen til at A, B, C kjendiser opplever så mye negative og stygge kommentarer på nett, uavhengig av hvilket forum de blir nevnt? Kan det ha noe med misunnelse å gjøre tro?

Hva tror du selv? Kritiserer du bare folk du er misunnelig på?

Og hvor mye negativitet og stygge kommentarer er det egentlig A, B og C kjendiser opplever? Har du en seriøs kilde som underbygger at premisset ditt er riktig, og som utdyper hva som ligger i begrepene "negative og stygge". Det er jo håpløst å vite om en kommentar overveiende sannsynlig er basert på misunnelse eller ikke, hvis man ikke får eksempler på hva du mener. 

Uten helt å vite hva du eksakt mener er mitt mer generelle syn at f.eks en kjent sanger kan få skikkelig negative kommentarer fra en anmelder av en ny plate, eller i kjølvannet av en opptreden på TV. Folk som gir uttrykk for at de ikke liker Adele er ikke automatisk misunnelige, eller hva tror du? En skuespiller risikerer negativ kritikk av både utseendet sitt og andre ting som knyttes opp til jobben hans/hennes. Det kan være hvordan vedkommende ser ut eller spiller i en film eller en offentlig opptreden, f.eks en premiere som vedkommende går på for å promotere seg selv og vise seg fram. Saken er at mange kjendiser selger seg selv som et produkt, som noen mener noe om (det er engasjementet de tjener penger på). Å kalle folks meninger for misunnelse blir for enkelt.

Jeg tror neppe det er misunnelse som er hovedårsak til at folk uttrykker sin mening om det de ser og hører. Jeg tror at jo større stjerner, jo flinkere, penere, rikere osv. kort sagt jo mer annerledes kjendisene er enn oss andre, jo mindre misunnelse, selv om vi snakker mye om dem. Det er antakelig mest de vi oppfatter som noen med samme forutsetningene som oss selv, noen som er ganske like, men likevel har noe vi selv ikke har, som risikerer å bli misunt. Men igjen: all kritikk er jo ikke misunnelse. Man må vurdere hva folk sier helt konkret for å mistenke misunnelse eller vurdere om det bare engasjement/irritasjon f.eks.

Kjendiser (inkl. folk som liker å vise frem seg og sitt til alle som vil se, og som selger seg selv som del av produktet sitt) som forklarer all kritikk med at folk er misunnelige på dem, vil aldri klare å bli bedre. Tvert i mot vitner det om en veldig dårlig evne til selvkritikk og en stor grad av selvsentrerthet/narsissisme. Man kan ikke forvente kun å bli hyllet, det er det faktisk ingen som blir. På arbeidsplasser blir helt vanlige mennesker stilt krav til og vurdert av en rekke mennesker, vi beskylder ikke automatisk den som ikke klapper for alt vi gjør for misunnelige. I alle fall ikke de av oss som ikke er uvanlig narsissistiske. Den type mennesker skylder jo gjerne på alle andre enn seg selv, uansett hva som er realiteten.

Anonymkode: 9e8b2...65a

• Liker 3
Gjest Jaana77
Skrevet

Takker for tilbakemeldinger. Interessant lesning.

Skrevet

Så klart er det sjalusi, kjedsomhet og trangen for å være slem mot andre.

Skrevet
6 timer siden, Aye skrev:

Så klart er det sjalusi, kjedsomhet og trangen for å være slem mot andre.

Så hvis noen kritiserer en idrettsutøver for å spille en dårlig match, er det sjalusi og en trang til å være slem som er årsak til kritikken, ikke det faktum at prestasjonen ikke svarer til forventningene? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis noen kritiserer en idrettsutøver for å spille en dårlig match, er det sjalusi og en trang til å være slem som er årsak til kritikken, ikke det faktum at prestasjonen ikke svarer til forventningene? 

Nei det er ikke sjalusi eller trang til å være slem. Jo noen er sikker sånn men de klager på de som er god eller de som de ikke liker. Men spiller man dårlig så må man forvente kritikk.

Gjest Blomsterert
Skrevet
Den Monday, February 08, 2016 at 0.02, Jaana77 skrev:

Det har ofte med misunnelse å gjøre ja. Men det er få som innrømmer det,for da roper de opp om dette "misunnelsekortet" :-) annen grunn er at de er misfornøyd og utilfreds med seg selv. 

Mennesker som har det bra med seg selv gidder ikke bruke to sekunder på å slenge dritt om andre.

Kritikk er jo ok. Kritiske SPØRSMÅL er det beste,men folk stiller ikke de rette spørsmålene ofte. De er mer opptatt av å si meningen sin. Ofte ser de på seg selv som gode/bedre eksempler. Uten at de er seg det helt bevisst ankurat.

Men dritt kommer fra de som sliter på en eller annen måte.

Skrevet
8 timer siden, Aye skrev:

Nei det er ikke sjalusi eller trang til å være slem. Jo noen er sikker sånn men de klager på de som er god eller de som de ikke liker. Men spiller man dårlig så må man forvente kritikk.

Nettopp. Kjendiser som f.eks gjør kritikkverdige ting eller presterer dårligere enn de er kjent for å gjøre, blir kritisert som alle oss andre, uten at det ligger noe misunnelse til grunn for kritkken. Grunnen til at kritikken til tider virker i overkant voldsom, er jo nettopp at de er kjendser som mange dermed har et forhold til og forventer noe av. 

Å dra sjalusikortet i tilfeller der kritikeren faktisk har et godt poeng eller to, mener jeg er uklokt. Ingen har godt av kun å bli skrytt opp i skyene eller at det de gjør av mindre bra ting feies under teppet med bortforklaringer som at alle bare er misunnelige. Kjendiser kan også være slemme, uetiske, kyniske, uærlige, utnyttende, ja i det hele tatt er de som folk flest. Og vi andre får jo pepper hvis vi ikke opptrer ok. Vi forklarer jo ikke det med at folk er misunnelige på oss, i alle fall ikke dersom vi ikke er av den oppfatning at vi er ufeilbarlige og ikke kan forbedre oss på noe vis.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Kjendiser som f.eks gjør kritikkverdige ting eller presterer dårligere enn de er kjent for å gjøre, blir kritisert som alle oss andre, uten at det ligger noe misunnelse til grunn for kritkken. Grunnen til at kritikken til tider virker i overkant voldsom, er jo nettopp at de er kjendser som mange dermed har et forhold til og forventer noe av. 

Å dra sjalusikortet i tilfeller der kritikeren faktisk har et godt poeng eller to, mener jeg er uklokt. Ingen har godt av kun å bli skrytt opp i skyene eller at det de gjør av mindre bra ting feies under teppet med bortforklaringer som at alle bare er misunnelige. Kjendiser kan også være slemme, uetiske, kyniske, uærlige, utnyttende, ja i det hele tatt er de som folk flest. Og vi andre får jo pepper hvis vi ikke opptrer ok. Vi forklarer jo ikke det med at folk er misunnelige på oss, i alle fall ikke dersom vi ikke er av den oppfatning at vi er ufeilbarlige og ikke kan forbedre oss på noe vis.

Ja men spesielt modeller (helst kvinnelige) er mange sjalu på (helst kvinner). Det er ikke til å unngå. Har ofte sett stygge kommentarer om de. Uten grunn. Bare for de er pen. 

Skrevet
1 time siden, Aye skrev:

Ja men spesielt modeller (helst kvinnelige) er mange sjalu på (helst kvinner). Det er ikke til å unngå. Har ofte sett stygge kommentarer om de. Uten grunn. Bare for de er pen. 

Jeg tviler ikke på at du har sett stygge kommentarer mot pene og/eller populære kvinner. Jenter i offentligheten, uansett utseende, rammes jo ikke bare av misunnelse, men trusler om voldtekt, juling og annen hatdrevet atferd. Det er drøyt. Sistnevnte trolling er det etter det jeg har lest, oftest gutter/menn som produserer. Når jenter som stikker nesa fram i offentligheten blir truet med voldtekt, kan man jo bare lure på hvor hatet kommer fra. Kanskje er det misunnelse? Menn kan jo også være misunnelige, det er ikke en følelse som kun kvinner har.

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler ikke på at du har sett stygge kommentarer mot pene og/eller populære kvinner. Jenter i offentligheten, uansett utseende, rammes jo ikke bare av misunnelse, men trusler om voldtekt, juling og annen hatdrevet atferd. Det er drøyt. Sistnevnte trolling er det etter det jeg har lest, oftest gutter/menn som produserer. Når jenter som stikker nesa fram i offentligheten blir truet med voldtekt, kan man jo bare lure på hvor hatet kommer fra. Kanskje er det misunnelse? Menn kan jo også være misunnelige, det er ikke en følelse som kun kvinner har.

Det er vel som oftest menn som er kåt, sur, sjalu og frustrert for de vet de aldri kan få de damene. Eller så er de gal i hodet. Noe de mangler. De er vel ikke sjalu på utseendet hennes. Uansett må folk begynne å behandle folk (selv om de er kjendiser) med respekt. Kaller de som hakker på andre for drittunger jeg. 

Skrevet
1 minutt siden, Aye skrev:

Det er vel som oftest menn som er kåt, sur, sjalu og frustrert for de vet de aldri kan få de damene. Eller så er de gal i hodet. Noe de mangler. De er vel ikke sjalu på utseendet hennes. Uansett må folk begynne å behandle folk (selv om de er kjendiser) med respekt. Kaller de som hakker på andre for drittunger jeg. 

Ja, for alt mulig (uansett hva det er) er alltid mannfolka sin feil!    :murvegg:

Anonymkode: 15e50...c64

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for alt mulig (uansett hva det er) er alltid mannfolka sin feil!    :murvegg:

Anonymkode: 15e50...c64

Selvfølgelig ikke. Mye som er kvinnfolk sin feil. Deres egen feil at de er sykelig sjalu og må hakke på andre kvinner. 

Skrevet
Den 9. februar 2016 at 10.52, herzeleid skrev:

En side av det er nok at det er mye drittsekker der ute, og mange som ikke har det greit og derfor spyr dritten sin rundt og plager andre. Samtidig er det nok også en del som selv oppfører seg dårlig og som spiller dobbeltspillet det er å på den ene siden bevisst provosere og være ufin, og på den andre spille offer med en gang de negative tilbakemeldingene kommer. 

Sånn sett synes jeg detter er et godt eksempel:

22. Januar uttaler dagbladets nye lørdagskommentator:" - Det er jo bare idioter som ikke er feminister. "

23. Januar:  Rosabloggernes hårreisende kommentarfelter er en del av et større problem med å være synlig kvinne på nett. Ida Jackson snakker av erfaring.

http://www.dagbladet.no/2016/01/22/kultur/ida_jackson/kommentator/42840175/

http://www.dagbladet.no/2016/01/23/kultur/meninger/ideer/helgekommentaren/ida_jackson/42863262/

Det går altså kun en dag mellom at hun kaller det overveldende flertallet av Norges befolkning idioter, og at hun klager over at hun selv, og særlig kvinner, utsettes for kjipe kommentarer på nettet. At kvinner og menn er like utsatt glemmes beleilig. 

Nå gjør du deg dummere enn du er. 

Anonymkode: c69bd...859

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...