Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Fått meg bærbar pc med innebygd nettverkskort. Hvis jeg da er på Blindern med PCen, kan jeg benytte meg av internett der da? Jeg mener hvordan fungerer det med ruter da?

Er det sånn at mna får gratis internet tilgang ved dette kortet, har ikke instalert ruteren hjemme enda. Går det fortsatt med internett på blindern da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh..

Et trådløst nettverkskort er det samme som et hvilketsomhelst nettverkskort.

Eneste forskjellen er at du ikke trenger en kabel.

Derimot trenger du et accesspunkt for å komme deg på internett.

Klart du kan snylte på andres trådløse nettverk, men det er ikke alltid like enkelt.

Koster like mye å bruke internett med wlan, som andre PC-er med vanlige nettverkskort ;)

Skrevet

Hei!!

Et trådløst nettverk fungerer (litt enkelt sagt) slik: Nettverkskortet i maskinen din "snakker" med en basestasjon som er fysisk koblet til nettverkskabel. Dette skjer ved hjelp av radiobølger. Fordi radiobølger blir hindret av feks regn, vegger og hindringer generelt, påvirker dette rekkevidden til basestasjonen. (som da feks er ruteren)

Om du kan eller ikke kan koble deg opp på Blindern avhenger om en basestasjon har dekning i det området du befinner deg. Nå vet ikke jeg hvordan dekningen er på Blindern, men her på NTNU er trådløsdekningen svært god, og aktuelle områder er markert med klistremerke. Du kan sikkert finne ut hvordan dekningen er på Blindern på UiO sine nettsider.

Oppkoblingen ved NTNU foregår via en VPN-klient av sikkerhetsmessige grunner. Dette er vanlig ved flere universiteter. Men mer info kan du sikkert finne på nettsidene til UiO som sagt. Denne oppkoblingen vil da være gratis, ettersom UiO betaler for nettverket.

Hjemmeoppkoblingen din derimot må du betale for. Dette pga at du er avhengig av at ruteren er koblet til nettverk! Dette påvirker heller ikke muligheten du har til å koble deg opp på UiO, nettverkskortet ditt vil søke etter et nettverk som har dekning i området, uavhengig av hvem som eier det.

Skal du sette opp nettverk hjemme, må du passe på sikkerheten! Trådløse nettverk kan fint ha en rekkevidde på minst tyve meter innendørs, og vi vil vel ikke at naboen skal kunne koble seg opp på ditt nett? Dette finner du mer info om ved å søke på nettet, eller å spørre der du kjøpte ruteren, evnt se i bruksanvisningen.

http://www.dagbladet.no/dinside/2004/06/22/401192.html er en link ti en side hvor det står alle steder du kan surfe trådløst i Norge. Lykke til, håper dette var til hjelp! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...