Gå til innhold

Er blogging en millionbedrift i ordets rette forstand?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste et innlegg på eirinkristiansen.no i går, om blogging vs utdannelse, hvor hun bl.a skriver at hun har bygget seg opp en "millionbedrift". Så begynte jeg å tenkte litt på dette.. Kan egentlig en blogg karakteriseres som en millionbedrift? Ja, de tjener mye penger på å blogge, mange bikker sikkert millionen. Men er det dermed sagt at man driver en millionbedrift? Bloggere skaper f.eks ikke mange arbeidsplasser. De trenger kanskje en regnskapsfører og en fotograf (men egen fotograf har vel de færreste bloggerne), men de genererer jo ikke arbeidsplasser på samme måte som f.eks en bank ville gjort. En liten bank vokser, og det skaper arbeidsplasser. En blogg vokser, og de kan kanskje gidde å ta seg råd til en fotograf. 

Det er jo heller ikke en bedrift som kan selges videre med fortjeneste. Faren til ei venninne av meg førtidspensjonerte seg og solgte bedriften sin for 40 mill. Dersom fotballfrue vil slutte med blogging, blir jo bloggen bare lagt ned. Det er jo ingen som kan kjøpe bloggen og fortsette den, det hadde jo mest sannsynlig ikke funket. Så en "bloggebedrift" vil jo ikke ha samme kjøpeverdi som mange andre bedrifter, som kan være verdt noe for en kjøper også. Er det noen som har noen tanker rundt dette? 

Håper jeg poster på riktig sted nå :biggrin:

Anonymkode: c288b...3bb

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, kan godt hendte at det omsettes for over en million på div. blogger, men det er altså ikke et produkt som lar seg skalere bra, eller noe man kan videreselge. En annen ting er at det er utrolig uforutsigbart...hva gjør en dersom man mister mange lesere? Du må nesten være ekspert på en nisje, hvor du er hovedautoriteten. 

Å være "hverdags" blogger er både ekstremt konkurranseutsatt, og du blir ikke ekspert på noe heller. Dersom du f.eks er ekspert på la oss si mobiltelefoner, så er dette noe du kan blogge om til mobiltelefonene forsvinner. 

Det beste som kan komme ut av å være en alminnelig og populær blogger

1) Du stifter et eget medieselskap, og gjør bloggen din som del av det selskapet, mens du samarbeider med andre. Her vil du faktisk få et produkt som kan selges og skaleres. 

2) Du bruker erfaringen din til å jobbe innen media. TV, magasin, konsulentvirksomhet, osv. 

Men for flest bloggere er realiteten den at når festen er over, så er den over for godt. Har du ikke gjort butikk ut av bloggen til da, eller bygd deg nettverk, så gjelder det å finne et annet beite. 

Husk at "profesjonelle" blogger i dag hovedsakelig fungerer som verktøy for markedsføring, og intet annet. Blogger er populære siden det er lett å nå et veldig spesifikt publikum. 

Anonymkode: a8afc...658

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...