Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 24 år, bor ikke hjemme lengre og er på 4.året av en masterutdanning. I dag ringte pappa meg, bare for å prate litt, vi snakker sammen relativt ofte. Han spurte meg hvordan det gikk på skolen, og jeg fortalte at det gikk bra. Samtidig fortalte jeg en historie om at jeg hadde begynt på en ny pensumbok, men at jeg hadde misforstått pensumlista litt først og lest en god del mer enn jeg egentlig hadde trengt. Da ble pappa sur, og sa at jeg hadde en dårlig holdning og at jeg burde ha interesse for det jeg driver med. Jeg svarte at akkurat dette emnet ikke interesserer meg, og at jeg ikke skjønner hvorfor jeg skulle være glad for at jeg hadde lest mye mer enn jeg trengte, og at jeg kunne vært lengre inn i pensum hadde det ikke vært for det. Da ble han bare mer sur, og jeg fikk besøk så jeg la på. Jeg er så sinnsykt lei av at pappa skal mene så mye om studiene mine og hvordan jeg utfører dem!! Jeg får aldri lyst til å dele noe om hvordan jeg studerer eller hvordan det går, fordi det lyser at jeg aldri er bra nok, det er alltid noe å utsette på studiene mine. Jeg bruker for liten tid, jeg er for lite engasjert, jeg burde like hvert jævla emne jeg skal igjennom osv osv. Jeg er en helt gjennomsnittlig student, med C for det meste med noen innslag av B. Jeg er relativt fornøy med mine karakterer, og jeg kommer aldri til å bli bedre av å få kjeft/mas for måten jeg utfører mine "studieplikter" på. Måtte bare få det ut, foreldrene mine er verdens verste til å motivere meg når det kommer til dette. De er aldri fornøyde hvis jeg ikke får B eller A.

Anonymkode: d2376...d04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tro hva faren din vil deg med å oppfordre (pusher) deg til at du gjør det best mulig?

A: Du får en bedre betalt jobb.
B: Du får en dårligere betalt jobb.

Anonymkode: 1d5ae...bf8

• Liker 4
Skrevet

Ikke snakk med han om studiene. Du kan som regel ikke endre andre mennesker

Anonymkode: 4383c...145

• Liker 5
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Typisk fedre. De føler at de gjør jobbe sin når de sier at barna sine er late/har dårlig hodning/ mangler karakter etc.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke snakk med han om studiene. Du kan som regel ikke endre andre mennesker

Anonymkode: 4383c...145

Jeg prøver å holde det til et minimum, men jeg må jo nesten svare noe. Angrer på at jeg fortalte han denne pensum-historien min, så nå har jeg lært til neste gang. Er bare så lei av at han alltid skal være så negativ og at aldri noe er bra nok. Det er leit når jeg er fornøyd med noe jeg oppnår (f.eks C i et fag jeg ser på som veldig utfordrende), også får jeg bare tilbake at "det er vel ikke noe å være fornøyd med".

Jeg går et studie som for meg er veldig utfordrende. Jeg kunne sikkert valgt noe som hadde falt meg lettere, og fått bare B og A, men det er dette jeg vil drive med. Slitsomt hele tiden å bli servert de forventningene om perfekt snitt. Samboeren min er veldig flink i sitt fag, han tar det lett og jobber godt med det. Han har bare fått A og B de siste tre årene, og pappa kommer med sånne stikk om at "du har litt å jobbe med nå, om du skal matche X". Jeg har ingen ambisjoner om å matche min samboer, og jeg er veldig glad og stolt på hans vegne. Pappa gir meg likevel en bismak ang kjæresten sine gode karakterer når han kommer med slike kommentarer.

• Liker 1
Skrevet

C med innslag av B er ikke en helt gjennomsnittlig student, du er over gjennomsnittet.

Anonymkode: e066f...0c1

Skrevet

"Det er en privatsak pappa :)"

Du trenger ikke fortelle han noen ting om studeiene dine. Og du bør heller ikke det synes jeg, det virker som om han liker å bruke det for å kontrollere deg.

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tro hva faren din vil deg med å oppfordre (pusher) deg til at du gjør det best mulig?

A: Du får en bedre betalt jobb.
B: Du får en dårligere betalt jobb.

Anonymkode: 1d5ae...bf8

Er vel ikke nødvendigvis motivet TS klager på, mer den overbærende fremgangsmåten.

Husker faren min var ganske sprø og overbærende sånn, på videregående.  Ville gi meg penger for gode karakterer jeg hadde fått, og foreslo å lage en fast ordning.  Jeg sa:  "vit at dette i første omgang ødelegger selvrespekten min og respekten min for deg, og i andre omgang undergraver motivasjonen min for å jobbe med skolen.  Men jeg er for svak og kortsynt til å ikke ta det i mot nå, hvis du fortsatt tilbyr."  Han var skikkelig fornøyd med å gi bort de pengene.

(Tror ikke det oppsto noen grunn til å ha den diskusjonen igjen.  Yay for å ha rett.)

• Liker 1
Skrevet

Skjønner godt at han blir litt skuffa over Cer, jeg.... På F stryker man vel, og da blir C snittet for de som står? Ville jo tenkt at det må være mulig å få B om man legger seg i selen og satser på studiene? Hvis man ikke får B ved hardt arbeid, har man kanskje valgt feil studium? 

Anonymkode: 95fbe...0b0

Skrevet

Slutt å snakke om det. Hold det helt kort. Spør han hvordan det går, svar fint. Spør han etter karakterer, si du er fornøyd. Graver han mer, og vil vite nøyaktig karakter, si at nei, det er en privatsak, DU er fornøyd, og det er det som er viktig. Punktum. Så får han bli så sur han bare vil. 

Min far var også veldig på å skulle blande seg inn i fagene jeg tok, og var hele tide misfornøyd med at jeg ikke valgte ting annerledes (mye pga at han selv har studert samme fagfelt, men ikke har skjønt at hele studieopplegget er lagt om siden han studerte for nærmere 40 år siden, og at en god del av fagene han hadde ikke finnes lenger..). Jeg fikk bare A'er, men fikk altså likevel masse sure oppgulp. Så, slutt å snakk om det. 

Anonymkode: dac59...adf

• Liker 3
Skrevet

Skjønner godt hva du mener. Jeg er utrolig glad i pappa, men han blir nesten alltid sur når jeg deler noe fra studier osv, utenom karakterene mine. Spesielt sur blir han fordi jeg har valgt å ta graden min i utlandet, og prøver ofte å gi meg dårlig samvittighet for nettop dét. Hvis jeg er våken lenge om natten når jeg har fri dagen etter, tikker det ofte inn en melding. "Hvorfor er du våken nå?! Du må gå og legge deg!!". Tør i hvert fall ikke dele med han at jeg har brukt penger på noe gøy som en reise, nye klær osv. Han ble også sur da han fant ut at jeg hadde brukt masse penger på en pensumbok! Blir sprø til tider, altså! :sprettoy:

• Liker 2
Skrevet

Neste gang han hadde spurt om studiene, ville jeg bare svart at alt gikk ok, og så snakket om noe annet. Det gjelder hver gang han hadde bringt temaet på bane; studiene går bra, pappa. Jeg tenkte på å lage meg det og det til middag, hva tenker dere å spise? 

Anonymkode: e1d3f...c3c

• Liker 2
Skrevet

Du kan vel fortelle han at du synes det er kjipt å få slike kommentarer.

• Liker 1
Skrevet

"Joda, det går bra på skolen! Der da? Skjedd noe spennende?"

Hvorfor lage problemer liksom...

Anonymkode: 88e33...fef

Skrevet
Den 9. februar 2016 at 10.06, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at han blir litt skuffa over Cer, jeg.... På F stryker man vel, og da blir C snittet for de som står? Ville jo tenkt at det må være mulig å få B om man legger seg i selen og satser på studiene? Hvis man ikke får B ved hardt arbeid, har man kanskje valgt feil studium? 

Anonymkode: 95fbe...0b0

Jeg synes folk med holdninger som dine er helt merkerlig. På mine eksamener er det ca 30 som får B, og ca 7 som får A. Resten får altså karakteren C-E. Så av 120-130 stykker som tar eksamen, så skal jeg være misfornøyd om jeg ikke er blant de 37 beste hver gang? Det er dette som provoserer meg ved pappa og, at han mener at noe annet enn det ikke er bra nok! C er ikke "ståkarakter", det er en karakter du får dersom du har levert en god oppgave, som viser at du har kontroll på de viktigste temaene innen faget og har med alt det vesentlige, men ikke har vist nok selvstendighet i forhold til stoffet f.eks. Er det noe å bli skuffet over? Nei, jeg trenger ikke å høre det fra deg og :) på mitt studie jobber de aller fleste hardt. De fleste sitter 8-10 timer på lesesalen. Det sier seg selv at ikke alle kan få B selv om.

Den 9. februar 2016 at 10.16, Sumire skrev:

Skjønner godt hva du mener. Jeg er utrolig glad i pappa, men han blir nesten alltid sur når jeg deler noe fra studier osv, utenom karakterene mine. Spesielt sur blir han fordi jeg har valgt å ta graden min i utlandet, og prøver ofte å gi meg dårlig samvittighet for nettop dét. Hvis jeg er våken lenge om natten når jeg har fri dagen etter, tikker det ofte inn en melding. "Hvorfor er du våken nå?! Du må gå og legge deg!!". Tør i hvert fall ikke dele med han at jeg har brukt penger på noe gøy som en reise, nye klær osv. Han ble også sur da han fant ut at jeg hadde brukt masse penger på en pensumbok! Blir sprø til tider, altså! :sprettoy:

"Godt" å høre vi er flere! Det er kjipt når foreldre skal være sånn synes jeg. Jeg er og utrolig glad i pappa, og vi snakker ofte sammen. Når vi ikke snakker om skole, så har vi mange fine samtaler. Men med en gang samtalen beveger seg inn på det området, så blir det dårlig stemning. Det høres ut som fedrene våre er litt like, pappa kan bli sur for de merkeligste ting noen ganger :fnise:

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

Mynona, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...