Mystery Woman Skrevet 8. februar 2016 #1 Skrevet 8. februar 2016 Jeg vasker mye ulltøy nå på vinteren. Men med Milo og ullprogram får jeg det rett og slett ikke rent. Nå har jeg tatt noen sokker i vanlig vask bare for å få de rene nok. Er det ullprogrammet eller er det Milo, som ikke gjør jobben sin?
Salka Skrevet 8. februar 2016 #2 Skrevet 8. februar 2016 Vil tro det er ullprogrammet da egentlig. Jeg bruker også milo og mine ullting blir helt rene. Kanskje vaske klærne på vanlig finvask og samme temperatur med milo og se hva som skjer da?
Mystery Woman Skrevet 8. februar 2016 Forfatter #3 Skrevet 8. februar 2016 Ja jeg tror jeg må det. To ganger har jeg nå vaska på ullprogram og synes ikke tøyet er rent. Merka det tydelig da jeg plumpa i en myr og skulle vaske bort myra fra genser og sokker. Men det er fortsatt grått og skittent gitt.
Gjest_* Skrevet 8. februar 2016 #4 Skrevet 8. februar 2016 Hvis klærne har vært i ei myr trengs det nok litt kraftigere vask enn bare ullvask. En del moderne ulltøy tåler fint 40 grader. Så også på TV2 Hjelper Deg at moderne ulltøy ikke tar særlig skade av vanlig vaskemiddel. Hva slags ulltøy er det (Ulvang el.?)?
Mystery Woman Skrevet 9. februar 2016 Forfatter #5 Skrevet 9. februar 2016 Myrer er ikke anbefalt å dette oppi. Det er en miks av ok ulltøy. Ullvang blant annet. Og en diger og sliten islender. Islenderen er det ikke så farlig med. Verre med de lyse og fine angorasokkene mine, som ikke er hvite lengre. 2
Salka Skrevet 9. februar 2016 #6 Skrevet 9. februar 2016 Uffda, plumpe i myr høres ikke særlig digg ut. Da må det nok kraftigere vask enn milo til, ja. Det tar neppe skade av å bli vasket med vanlig vaskemiddel en gang. Jeg ville prøvd. Har vasket stormberg-ulltightsene og trøyene mine med vanlig vaskemiddel når jeg har vært tom for milo, har gått bra det ihvertfall.
Gjest Margit Spat Skrevet 9. februar 2016 #7 Skrevet 9. februar 2016 Min erfaring med ullprogram er at man kun bør ha små mengder klær i maskina, og heller dele opp og vaske flere ullvasker etter hverandre. Det er gjerne slik at den store islenderen trekker til seg omtrent alt vannet, og dermed blir det lite igjen til rengjøring av de andre klærne. For øvrig er flekker fra myrvann noe ordentlig herk å få vekk. Prøv å bløtlegge de lyse angorasokkene en god stund i en balje med lunkent vann og Milo. Skyll dem godt, men unngå å skubbe og skrubbe, for da tover ulla seg lett. Ikke vri dem opp, men klem ut vannet.
Gjest Sisti Skrevet 9. februar 2016 #8 Skrevet 9. februar 2016 Det var nylig en test som kom frem til at ull helt fint tåler å vaskes med vanlig vaskemiddel - det skulle mange vask til før man så forskjell (i mikroskop...). Så en runde eller to med vanlig vaskemiddel går nok helt fint. Ull tåler dessuten høy temperatur, og kan faktisk kokes. Det er bevegelse i tøyet som er dumt. Så du kan koke det i kasserolle... Vet ikke om det hjelper på flekker,da.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2016 #9 Skrevet 9. februar 2016 6 minutter siden, Sisti skrev: Det er bevegelse i tøyet som er dumt. Så du kan koke det i kasserolle... Vet ikke om det hjelper på flekker,da. Jepp, derfor "vugger" kun ullklærne på ullvask. Trommelen går ikke rundt. Et herk å få rent. Anonymkode: 30ffd...999
Chiubi Skrevet 9. februar 2016 #10 Skrevet 9. februar 2016 (endret) Prøv gallesåpe.Gni litt gallesåpe inn i flekken og vask som vanlig med ullvaskemiddel. La det virke ei lita stund hvis det er ekstra vanskelige flekker. Denne såpa tar også gamle flekker som har vært forsøkt fjerna med andre vaskemiddel tidligere, uten å ødelegge ulla! Endret 9. februar 2016 av Chiubi
Mystery Woman Skrevet 10. februar 2016 Forfatter #11 Skrevet 10. februar 2016 Gallesåpe har jeg aldri hørt om. Høres skummelt ut. det blir en runde med vanlig såpepulver her nå. Myrvann sitter veldig godt gitt. Hvem skulle trodd det var en myr under all snøen?
Lucky_Jack Skrevet 10. februar 2016 #12 Skrevet 10. februar 2016 Gallesåpe er helt suverent, får kjøpt det på clasohlson i allefall. Her er det blitt mye brukt på ullpysjer etc etter omgangssyke etc. Fungerer suverent. Du kan også bruke ren gallesåpe i stedet for ullvask. 1
Gjest Lalalala59 Skrevet 10. februar 2016 #13 Skrevet 10. februar 2016 Gallesåpe får bort alle flekker på våre og barnas ullklær. Lønner seg å gni det på flekken med en gang.
skruf Skrevet 10. februar 2016 #14 Skrevet 10. februar 2016 Jeg fikk også tips om gallesåpe, har testet ut og den fungerer supert! Kjøpte på Clas Ohlson. F.eks fettflekk fra stekeovnen på en hvit lammeullsgenser, prøvde først å vaske på vanlig ullvask men flekken satt like godt. Etter et forsøk med gallesåpe så var genseren like fin igjen
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #15 Skrevet 11. februar 2016 Bare for ikke gi falske forhåpninger: gallestein er gull på fettflekker fordi det bryter ned fett. Godt mulig det funker bra på andre flekker også, men det er ikke like sikkert. Har forresten samme problemet med ulltøyet til barna her i huset, mye som ikke blir skikkelig rent. Lykke til Anonymkode: 3cb28...70e
skruf Skrevet 11. februar 2016 #16 Skrevet 11. februar 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare for ikke gi falske forhåpninger: gallestein er gull på fettflekker fordi det bryter ned fett. Godt mulig det funker bra på andre flekker også, men det er ikke like sikkert. Har forresten samme problemet med ulltøyet til barna her i huset, mye som ikke blir skikkelig rent. Lykke til Anonymkode: 3cb28...70e Nå har ikke jeg småunger i hus lengre, men har hørt at gallesåpe også funker på bæsjflekker som sitter fast på ullundertøy Naturlig nok ikke testet det ut selv da..
Gjest Lalalala59 Skrevet 11. februar 2016 #17 Skrevet 11. februar 2016 56 minutter siden, skruf skrev: Nå har ikke jeg småunger i hus lengre, men har hørt at gallesåpe også funker på bæsjflekker som sitter fast på ullundertøy Naturlig nok ikke testet det ut selv da.. Fungerer på alle flekker her, så lenge det gnis på flekken samme dag. Alt fra bæsj, syltetøy, tomatsuppe til gjørme
Mystery Woman Skrevet 11. februar 2016 Forfatter #18 Skrevet 11. februar 2016 Supert. Må ærlig innrømme at navnet på såpa ikke er så veldig forlokkende, men jeg skal prøve dette Jeg bruker mye ull og er mye ute hele året, så alt av ullklær er full av bållukt og myr med mer
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #19 Skrevet 12. februar 2016 Lang bløtlegging er i min erfaring det beste mot alt unntatt fettflekker. Tar en beholder som ikke er mye større enn plagget, en god dæsj Milo, legge plagget oppi og forsiktig gni på plagget slik at såpe og vann trekker godt inn. Lar det gjerne ligge over natta, deretter en runde i vaskemaskina på ullvask. Anonymkode: 609f6...35c
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 12. februar 2016 #20 Skrevet 12. februar 2016 Den 8.2.2016 at 20.45, Mystery Woman skrev: Jeg vasker mye ulltøy nå på vinteren. Men med Milo og ullprogram får jeg det rett og slett ikke rent. Nå har jeg tatt noen sokker i vanlig vask bare for å få de rene nok. Er det ullprogrammet eller er det Milo, som ikke gjør jobben sin? Funker ikke med Milo for å fjerne flekker på ulltøy. Må bruke gallesåpe i tillegg. Finnes i flytende form på Clas Ohlson.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå