Gå til innhold

Disse serviceforeldrene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sammen med far til to barn, 1klasse og 6klasse. Far er ganske slapp hjemme, barna gjør stort sett det de vil. Barna er helt ålreite, snille, gode barn. Eneste jeg kan påpeke er at barna er litt lite selvhjulpne, ellers er de to fine unger.

Problemet er at 6klassingen sliter på skolen og klarer nesten ikke lese. Jeg er redd for at barnet skal bli mobbet og jeg er redd for at barnet skal slite i arbeidsmarkedet senere om h*n ikke lærer å lese. Jeg hjelper barnet med lesing men jeg føler jeg er den eneste. Jeg jobber også mye, så jeg får ikke hjulpet h*n så mye som jeg ønsker. Jeg vet at far ikke gjør annet enn å signere når barnet har gjort leseleksen. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få far til å forstå at 11åringen trenger hjelp med lesing. Og jeg blir rett og slett drittlei når ingen andre gidder å hjelpe dette barnet, jeg er ikke engang en forelder. Foreldrene burde bry seg mye mer om dette enn jeg!

Det andre problemet er at 6klassingen sliter på skolen, flere ganger har skolen ringt hjem og forklart at 11åringen ikke følger med og ikke gjør som h*n får beskjed om. Barnet er ikke bråkete eller frekk, men følger ikke med. Jeg tror det er fordi h*n sliter med å sovne på kvelden, h*n legger seg kl 21 men spiller ipad til kl 22:30-23:00. Dette har foregått i over 3år nå. Får jeg gjort noe? Eller må jeg bare se på et barn som vokser opp uten grunnleggende ferdigheter? Jeg blir så forbanna! Barn som blir frarøvet viktige ferdigheter de trenger!! Det er så dårlig gjort!!

PPTjenesten har vært inni bilde i flere år, men ingenting bedrer seg. Det har aldri vært snakk om noen diagnose, da konklusjonen er at h*n er frisk og glad.

Hilsen et fortvilet stemor.

Anonymkode: 9dfbb...5b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er du sammen med denne mannen? 

Anonymkode: 232fb...e37

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Vel, når lærte Jens stoltenberg og lese?

Jeg kunne lese før jeg begynte på skolen (enkle ord), men lillesøsteren min lærte ikke før hun gikk i 5-6 klasse. Alle barn utvikler seg forskjellig og det er faktisk ganske normalt at noen er senere enn andre og lære slike oppgaver. Hvorfor lillesøster ikke lærte så fort er pga energinivået hennes, hun likte og være ute og turne og leke. Så hun fikk lov til det. Nå er hun snart ferdigutdannet frisør. LA BARN VÆRE BARN. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med faren om dette? Og hva med moren, hva sier hun?

En på 11 år bør kunne lese, har barnet lærevansker? Hva sier skolen? 

Barnet bør begynne å lese høyt for deg; samme hva han leser bare han leser. Faktabøker, Shakespeare eller Donald blader. Det er snakk om øving, øving, øving. 

Ipaden ville jeg tatt fra han en halvtime før leggetid. Vil han være våken til 23 så får han heller lese en bok. 

Anonymkode: b6dfb...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, førstedamen skrev:

Vel, når lærte Jens stoltenberg og lese?

Jeg kunne lese før jeg begynte på skolen (enkle ord), men lillesøsteren min lærte ikke før hun gikk i 5-6 klasse. Alle barn utvikler seg forskjellig og det er faktisk ganske normalt at noen er senere enn andre og lære slike oppgaver. Hvorfor lillesøster ikke lærte så fort er pga energinivået hennes, hun likte og være ute og turne og leke. Så hun fikk lov til det. Nå er hun snart ferdigutdannet frisør. LA BARN VÆRE BARN. 

Jeg må nok si meg enig her. Selv leste jeg svært godt før jeg begynte på skolen, men det var andre ting som tok meg veldig lang tid å lære. Barn er forskjellige og jeg tror heller at problemet ligger hos foreldrene enn hos barnet. Det at barnet er trøtt og sliten tyder jo på søvnmangel og det er det jeg syns er alvorlig i denne saken.  Her må dere sette grenser mtp leggetider, tenker jeg. Barn har forskjellige interesser og er flinke til forskjellige ting. Ikke alle er skoleflinke, men det trenger ikke å være noen diagnose inni bildet av den grunn. Dersom barnet er frisk og glad, ser jeg ikke helt problemet.

Men, barn er avhengige av nok søvn og hvile!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...