AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #1 Skrevet 8. februar 2016 Hei! min datter fyller 18 år i år. hun jobber selv og tjener ca 3500 kroner i måneden. er det rett at hun skal betale helseutgifter selv da? da tenker jeg først å fremst på legetimer og lignende. hva synes dere er normalt? hva ville dere gjort? Anonymkode: f4ea9...b63
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #2 Skrevet 8. februar 2016 Det spørs litt på hvilke andre utgifter hun har, synes jeg. Hvis helseutgifter er hennes eneste utgift, så synes jeg hun kan betale det selv (forutsatt at dette ikke er unormalt høye utgifter). Dersom hun betaler ting som busskort, skolemat, mobilregning, hygieneartikler etc. selv, så synes jeg du/dere kan betale for henne. Synes uansett dere skal vente med å la henne betale til hun faktisk har fylt 18. Anonymkode: 60c97...4de
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #3 Skrevet 8. februar 2016 Med mindre dere er en familie med dårlig økonomi, tenker jeg det er naturlig at dere betaler helseutgifter for henne til hun er ferdig på videregående, og i alle fall til hun fyller 18. Synes på en måte at en tenåring som har deltidsjobb uansett ikke skal stå for "normale forsørgerutgifter" selv. Ting som legetimer, medisiner, buss til skole, matpakke og lignende mener jeg er foreldrene sitt ansvar, selv om en 17-åring tjener noen tusenlapper i måneden. Klær (hvertfall mer/dyrere enn nødvendig), kino, kantinemat og lignende synes jeg derimot at det er rimelig at de står for selv. Anonymkode: ddd40...cf6 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #4 Skrevet 8. februar 2016 Glemte å skrive at jeg selvfølgelig tenkte på etter hun er fylt 18 år. TS Anonymkode: f4ea9...b63
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #5 Skrevet 8. februar 2016 Tenker kanskje her at hvilke helseutgifter det er snakk om også er litt relevant om det kun er snakk om etter 18-årsdagen. Er det f.eks. snakk om noen tusenlapper i året, f.eks. en kronisk sykdom eller medisiner o.l. som krever en del oppfølgning? Da tenker jeg det virker rimelig at dere dekker dette så lenge dere har forsørgerplikt. Det tenker jeg egentlig også for andre helseutgifter, men hvis det kun er snakk om ett legebesøk i året, å dekke en 50-lapp til p-piller, allergipiller eller slike småting, så tenker jeg det kunne vært OK at hun betalte det selv, for å lære seg litt om at ting koster, og at denne typen utgifter finnes. Men synes egentlig problemstillingen er litt rar om dere ikke har veldig dårlig økonomi, TS. Hun får vel frikort for det meste (er det ikke 1500-2000 kr grensen ligger på?), så kan vel vanskelig være snakk om de helt store utgiftene. Anonymkode: ddd40...cf6 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #6 Skrevet 8. februar 2016 Det er for meg en selvfølge at de betaler slikt med sine egne penger fra de er 16 år. De får lommepenger og har sommerjobb. Anonymkode: 54258...68c 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #7 Skrevet 8. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er for meg en selvfølge at de betaler slikt med sine egne penger fra de er 16 år. De får lommepenger og har sommerjobb. Anonymkode: 54258...68c Kjenner jeg er glad mine foreldre (som hadde ganske stram økonomi) ikke har samme tankegang som deg. Da jeg var 16 begynte jeg utredning for en kronisk sykdom, det ble en kostbar affære frem til diagnosen var slått fast og jeg fikk medisiner på blå resept. Skulle jeg betalt det selv hadde jeg ikke blitt utredet/behandlet pga lite penger. Du har forsørgeransvar til barnet er ferdig på vgs, i det ligger også å dekke helseutgifter. Anonymkode: 43d22...9e6 9
MapleSirup Skrevet 8. februar 2016 #8 Skrevet 8. februar 2016 Jeg betaler fortsatt helse og tannutgifter for mine voksne, studerende barn. Dette fordi jeg er redd de vil nedprioritere det pga lav inntekt. 4
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #9 Skrevet 8. februar 2016 Jeg tenker at jeg ville betalt for sånt en stund til for å unngå at det ble droppet til fordel for mer spennende ting å bruke pengene på. Jeg husker godt at det ikke var så interessant å bruke penger på legetime da jeg var 18, ventet heller til jeg var så dårlig at jeg måtte legges inn, for da slapp jeg å betale. Begynte også hos psykolog pga angst og fikk i tillegg tabletter for det. Sluttet med dem etter en mnd og avbestilte videre timer fordi jeg var blakk. Anonymkode: a441c...407
MapleSirup Skrevet 8. februar 2016 #10 Skrevet 8. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner jeg er glad mine foreldre (som hadde ganske stram økonomi) ikke har samme tankegang som deg. Da jeg var 16 begynte jeg utredning for en kronisk sykdom, det ble en kostbar affære frem til diagnosen var slått fast og jeg fikk medisiner på blå resept. Skulle jeg betalt det selv hadde jeg ikke blitt utredet/behandlet pga lite penger. Du har forsørgeransvar til barnet er ferdig på vgs, i det ligger også å dekke helseutgifter. Anonymkode: 43d22...9e6 Det er helt riktig. Det var da voldsomt til tråder om foreldre som vil spare penger på barnas bekostning!?! Jeg forstår ikke gjerrigheten. 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #11 Skrevet 8. februar 2016 Ungdom i våre dager trenger også å lære verdien på penger, for maken til service og pute oppdragelse unger får i våre dager kan ikke være bra. Det er så si slutt på sommerjobber fordi stakkar de må jo ha ferie, jobbe på ettermiddagene kan de ikke for da er de slitne etter skolen, arbeidsmoralen er snart fraværende, for vi foreldre betaler jo alt til de er voksne likevel. Lær barna og jobbe og hjelp dem heller ved siden av. De skal tross alt styre landet videre og det går ikke om halvparten skal være uføre Pga depresjon og stress eller bare er late. La ungen betale helseutfågifter og gi bort litt penger om de skal på kino eller ut å spise pizza isteden. Anonymkode: 7f1b6...2f9 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #12 Skrevet 8. februar 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungdom i våre dager trenger også å lære verdien på penger, for maken til service og pute oppdragelse unger får i våre dager kan ikke være bra. Det er så si slutt på sommerjobber fordi stakkar de må jo ha ferie, jobbe på ettermiddagene kan de ikke for da er de slitne etter skolen, arbeidsmoralen er snart fraværende, for vi foreldre betaler jo alt til de er voksne likevel. Lær barna og jobbe og hjelp dem heller ved siden av. De skal tross alt styre landet videre og det går ikke om halvparten skal være uføre Pga depresjon og stress eller bare er late. La ungen betale helseutfågifter og gi bort litt penger om de skal på kino eller ut å spise pizza isteden. Anonymkode: 7f1b6...2f9 Jeg måtte betale alt selv, men ble ufør likevel. Kunne kanskje vært unngått hvis jeg hadde hatt råd til å gå til behandling da jeg var ung... Anonymkode: a441c...407 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2016 #13 Skrevet 8. februar 2016 Foreldrene mine betalte tannlegeregningene mine til jeg var 26 og hadde fått meg jobb. Andre "helseutgifter" kan jeg ikke huske jeg hadde, er ungdommen syk da? P-piller og slikt er det naturlig hun betaler selv. Anonymkode: 2395c...ef3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #14 Skrevet 10. februar 2016 Du har forsørgelsesplikt ut videregående. I mine øyne betyr det helseutgifter, klær hun TRENGER, mat (lunch i kantina betaler hun selv om matpakka ikke er god nok) og losji. Er ikke busskort gratis på videregående? Det hadde ihvertfall vi for 20 år siden, men da måtte vi betale bøkene selv. Anonymkode: f8832...4eb
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2016 #15 Skrevet 10. februar 2016 Den 8.2.2016 at 20.17, AnonymBruker skrev: Ungdom i våre dager trenger også å lære verdien på penger, for maken til service og pute oppdragelse unger får i våre dager kan ikke være bra. Det er så si slutt på sommerjobber fordi stakkar de må jo ha ferie, jobbe på ettermiddagene kan de ikke for da er de slitne etter skolen, arbeidsmoralen er snart fraværende, for vi foreldre betaler jo alt til de er voksne likevel. Lær barna og jobbe og hjelp dem heller ved siden av. De skal tross alt styre landet videre og det går ikke om halvparten skal være uføre Pga depresjon og stress eller bare er late. La ungen betale helseutfågifter og gi bort litt penger om de skal på kino eller ut å spise pizza isteden. Anonymkode: 7f1b6...2f9 Tenåringen tjener jo egne penger... Sommerjobber, tja, med økende arbeidsledighet tenker jeg at det er fint om ungdommen ikke jobber slik at vi voksne arbeidsledige får en sjanse. De unge kan heller ta en utdanning, så kan vi resten få krangle om de ufaglærte jobbene. Å forebygge depresjon gjør man best ved å lære barna å håndtere egne følelser og motgang i livet, ikke ved å tvinge dem til å betale egne legetimer. Dersom du har en tenåring på 18 som oppfører seg som en bortskjemt blei, så er det tegn på forsømmelse gjennom hele barndommen. Man må lære barn ansvarsfølelse og forståelse fra de er unge. Nytter ikke komme 18 år etter og plutselig kreve at de skal betale egne legetimer. Har de ikke lært noe til da, så hjelper ikke den gesten. Anonymkode: 61428...165
skruf Skrevet 11. februar 2016 #18 Skrevet 11. februar 2016 Når barna bor hjemme og går på Vgs så synes jeg foreldrene skal betale helseutgifter. Det er ikke riktig at de skal betale legetimen eller medisinene sine selv. Foreldre har faktisk forsørgelseansvar utover 18 år når barna går på Vgs. Datteren min som er myndig og går siste året på Vgs har f.eks hatt to legetimer på under 2 uker, 395kr betalte vi for den ene timen og 305kr for den andre timen. I tillegg måtte hun ha medisiner. Selvfølgelig skal hun ikke betale det selv. Hun er også avhengig av astmamedisiner daglig, de er på blå resept, men vi betaler egenandel.
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #19 Skrevet 11. februar 2016 Så lenge barna går på videregående betaler jeg alle lege- og medisinutgifter, i tillegg betaler jeg busskort (vi bor litt under grensen på 6 km, og da må elevene betale busskort til kr 400 pr måned selv) Jeg betaler også briller og linser så lenge de går på videregående. Mitt ene barn har også gått en del til behandling for vond nakke, dette dekker jeg også. Anonymkode: 95f3e...a10
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2016 #20 Skrevet 11. februar 2016 Barn har også plikt til å bidra til husholdningsutgiftene. Sånn har det vært til alle tider, og slik er det fremdeles over det aller meste av Jorden. Alle inntekter familien har, går i samme kasse, og penger tas derifra til nødvendige utgifter, uten å skjele til hvem som fikk tak i dem. Hverken datter eller f.eks. mor kan hevde at "det jeg tjener, kan jeg bruke etter eget forgodtbefinnende. Utgifter til hus og mat får andre betale!" Anonymkode: 57329...c66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå