Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lever av AAP, under 200 000 i året. 

Men vil spare BSU. 
Hvis jeg bare overfører 100 kr, er det lov? eller må det være 2000kr i måneden? 
Jeg har som sagt ikke mye, men vil spare litt! Bare for å starte, jeg har ingen BSU konto enda, er 24 år. Jeg vil spare litt ihvertfall. 

100-300kr i måneden, utgjør det noe? 

Anonymkode: 5e4be...f67

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vurdert høyrentekonto, men da blir jeg fristet til å bruke pengene. BSU er bedre, for da blir det penger inn, ingenting ut. 

ts

Skrevet

Nå kan man sette inn 300.000 til man er 32/33 for å få skattefradrag (?) Du er 24 nå. 25.000 i året x 12 = 300k, da er du 36 år. Altså det vil si at du kan godt spare i BSU'en nå siden du får ikke utnyttet den til det fulleste uansett. Så bedre å spare i BSU enn høyrentekonto :) Du får 20% skattelette av beløpet du setter inn.

Skrevet
2 minutter siden, Roseh skrev:

Nå kan man sette inn 300.000 til man er 32/33 for å få skattefradrag (?) Du er 24 nå. 25.000 i året x 12 = 300k, da er du 36 år. Altså det vil si at du kan godt spare i BSU'en nå siden du får ikke utnyttet den til det fulleste uansett. Så bedre å spare i BSU enn høyrentekonto :) Du får 20% skattelette av beløpet du setter inn.

Men det å spare noe er vell bedre enn ingenting? Eller bør jeg spare på en annen måte? 

ts

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men det å spare noe er vell bedre enn ingenting? Eller bør jeg spare på en annen måte? 

ts

Ja det er bedre enn ingenting. Sparer du 300 i mnd får du ca 720kr igjen på skatten. Så får du renter i tillegg.

Jeg kan ikke så mye om aksjer og fond. Men jeg vet at BSU er i det minste helt sikkert. Du kan tape penger om du kjøper aksjer. Så jeg vet da heller ikke hva man kan forvente å tjene i fond om man sparer 300kr i mnd. Om det er mer enn 720kr i året eller mindre. 

Siden man får 20% av pengene igjen på skatt, og renten ligger på 3-4%, så kan man si at den totale renten på BSU er ca. 23%. Det er ganske høy rente.

• Liker 2
Skrevet

Det er alltid bedre å spare noe enn ingenting, men husk at du med lav inntekt sannsynligvis kan ha like godt av å ha en bufferkonto som er tilgjengelig hvis noe skjer, F.eks at du trenger ny tlf, vaskemaskin eller må trekke en visdomstann. Ellers er det vel slik at om du kommer i en situasjon med behov for å søke sosialpengenger, så må alle konti være tomme først. Da risikerer du å måtte bryte bsu kontoen for kun småpengern, og aldri ha muligheten for å få en ny, samt tilbakebetale evt skattefradrag til staten. 

Anonymkode: 30368...fce

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid bedre å spare noe enn ingenting, men husk at du med lav inntekt sannsynligvis kan ha like godt av å ha en bufferkonto som er tilgjengelig hvis noe skjer, F.eks at du trenger ny tlf, vaskemaskin eller må trekke en visdomstann. Ellers er det vel slik at om du kommer i en situasjon med behov for å søke sosialpengenger, så må alle konti være tomme først. Da risikerer du å måtte bryte bsu kontoen for kun småpengern, og aldri ha muligheten for å få en ny, samt tilbakebetale evt skattefradrag til staten. 

Anonymkode: 30368...fce

gjelder det BSU? Jeg har lest litt forskjellig. Noen må bryte BSU mens andre ikke.Hm.

Skrevet

Har du planer om å kjøpe bolig da?

Anonymkode: d8b5b...f5a

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Roseh skrev:

gjelder det BSU? Jeg har lest litt forskjellig. Noen må bryte BSU mens andre ikke.Hm.

Har hørt det samme. Jeg er arbeidsledig pga sykdom. Dersom det er snakk om arbeidsledighet i en liten tid pga frivillig oppsigelse (ikke fått sparken eller nedkuttinger), da må man tømme alle kontoer før man mottar nødstøtte hos NAV. 
Står man imellom to jobber, da trenger man ikke å tømme BSU for å motta AAP. 
Hvis jeg f.eks er blakk en måned og MÅ ha penger til husleie eller mat så kan det hende jeg må tømme BSU før jeg mottar nødstøtte i tillegg til AAP. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du planer om å kjøpe bolig da?

Anonymkode: d8b5b...f5a

En gang i fremtiden ja. 

Spesielt med tanke på min situasjon (helse). Jeg taper mye på å leie. Har tenkt å flytte utav byen for å kjøpe noe hvis jeg må. For så å jobbe der, tjene mer og spare mer slik at jeg har råd til å flytte tilbake til byen senere. 

ts

Skrevet

Jeg regner med at du skatter av de pengene du får? Om du ikke hadde skattet noe særlig er det dumt å spare på BSU, når man gjør det bør man absolutt gjøre det. Ja, du kan velge akkurat selv hvor mye du vil spare. Noe er da mye bedre enn ingenting, og med tanke på boligkjøp i fremtiden så er det enklere å få kjøpt om du har visst vilje til å spare og særlig på BSU. Dersom du hadde klart det bør du fylle mest mulig, men skjønner om du ikke har det. Gode renter er det uansett.

Skrevet
1 minutt siden, lillsunshine skrev:

Jeg regner med at du skatter av de pengene du får? Om du ikke hadde skattet noe særlig er det dumt å spare på BSU, når man gjør det bør man absolutt gjøre det. Ja, du kan velge akkurat selv hvor mye du vil spare. Noe er da mye bedre enn ingenting, og med tanke på boligkjøp i fremtiden så er det enklere å få kjøpt om du har visst vilje til å spare og særlig på BSU. Dersom du hadde klart det bør du fylle mest mulig, men skjønner om du ikke har det. Gode renter er det uansett.

Arbeidsavkalringspenger er skattepliktig ja. 

Planen nå er å spare mest mulig. 
Alt til overs skal gå inn i BSU kontoen. Skal sette opp budsjett og følge den. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Du bør først sørge for å ha en bufferkonto tilgjengelig til uforutsette utgifter. Plutselig ryker vaskemaskinen eller noe annet, og da er det kjipt å måtte bryte BSU-kontoen pga det. Et tips for å ha pengene mindre tilgjengelig er å opprette en sparekonto i en annen bank (jeg har bsu og sparekonto på klp, og brukskonto i annen bank), da tar det noen dager å føre over og det frister derfor litt mindre. Etter at du har denne bufferen, bør du begynne å spare bsu. 

Skrevet
3 minutter siden, strawberry skrev:

Du bør først sørge for å ha en bufferkonto tilgjengelig til uforutsette utgifter. Plutselig ryker vaskemaskinen eller noe annet, og da er det kjipt å måtte bryte BSU-kontoen pga det. Et tips for å ha pengene mindre tilgjengelig er å opprette en sparekonto i en annen bank (jeg har bsu og sparekonto på klp, og brukskonto i annen bank), da tar det noen dager å føre over og det frister derfor litt mindre. Etter at du har denne bufferen, bør du begynne å spare bsu. 

Jeg har så klart en buffer. 
Har fasttrekk på 100 kr måneden. Siden det er alt jeg har og trenger. Mamma og pappa hjelper hvis det er krise, men sparer det jeg kan allikevel. 
Men vil også spare BSU for jeg begynner å bli gammel, tiden renner ut! 
Jeg er for syk til å gjøre noe som helst. Festing, reise og slike ting. Så ikke noe vits i å spare til det. Jeg sitter bare her, løper fra behandling til behandling. Så har ingen utgifter på sosiale ting, da jeg er for syk til å være sosial. Så føler jeg kan begynne å spare på BSU, om så det er 1000kr i året eller ei. Bedre enn ingenting. 

ts

Skrevet

Jeg kom til å tenke på en ting...

MÅ jeg bruke BSU'en innen jeg er 33 år? Eller er det slik at etter 33 år så kan man ikke sette inn mer? 
Hva skjer når man blir 33 år?

ts

Skrevet

Når du blir 33 år får du ikke sette inn mer penger, og hos noen settes rentene ned, til vanlig sparekonto renter.

Du trenger ikke bruke den før du blir 33 år.

Om du ikke skulle bestemme deg for å kjøpe bolig, kan du få ut pengene, men må da betale tilbake alt du har fått i skattefradrag.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom til å tenke på en ting...

MÅ jeg bruke BSU'en innen jeg er 33 år? Eller er det slik at etter 33 år så kan man ikke sette inn mer? 
Hva skjer når man blir 33 år?

ts

Sparer du 100kr i mnd, altså nesten bare 1000kr i året så har du kanskje bare 10.000kr når du er 33år. Du får ikke skatteletten etter du er 33.

Det er uansett fryktelig lite med tanke på at boligprisene sikkert vil stige enda mer. Du må bruke pengene på bolig, ellers må du tilbakebetale skatteletten. Innen du er 63år vil du ha under 50.000kr i egenkapital. Med andre ord får du ikke kjøpt hus før du er på aldershjemmet. Du må ikke glemme at du også skal kunne betale boliglånet i løpet av 25-30 år. Så å ta opp boliglån når du er 60 år tror jeg ikke går. Med mindre du arver av foreldrene dine :)

Tenk om du får en dyr tannlegeregning og NAV krever at du bruker av BSU'en uansett.. Du kommer uansett til å ha tak over hodet dersom du leier. Ikke for å virke negativ, men det hjelper ikke å ha nok egenkapital heller. Man må kunne betale boliglånet og rentene, forsikring, og ikke minst vedlikehold som kan komme på flere 100.000kr ved lekkasje/fukt. I ditt tilfelle synes jeg det er mer usikkerhet med å kjøpe enn å leie. Har du energi/penger til å male huset for eksempel. Ville heller brukt den 100lappen i måneden på litt ekstra god mat/en god eplemost eller noe. Men gjør som du vil selvfølgelig. Bare litt kjipt dersom du aldri får brukt pengene.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Roseh skrev:

Sparer du 100kr i mnd, altså nesten bare 1000kr i året så har du kanskje bare 10.000kr når du er 33år. Du får ikke skatteletten etter du er 33.

Det er uansett fryktelig lite med tanke på at boligprisene sikkert vil stige enda mer. Du må bruke pengene på bolig, ellers må du tilbakebetale skatteletten. Innen du er 63år vil du ha under 50.000kr i egenkapital. Med andre ord får du ikke kjøpt hus før du er på aldershjemmet. Du må ikke glemme at du også skal kunne betale boliglånet i løpet av 25-30 år. Så å ta opp boliglån når du er 60 år tror jeg ikke går. Med mindre du arver av foreldrene dine :)

Tenk om du får en dyr tannlegeregning og NAV krever at du bruker av BSU'en uansett.. Du kommer uansett til å ha tak over hodet dersom du leier. Ikke for å virke negativ, men det hjelper ikke å ha nok egenkapital heller. Man må kunne betale boliglånet og rentene, forsikring, og ikke minst vedlikehold som kan komme på flere 100.000kr ved lekkasje/fukt. I ditt tilfelle synes jeg det er mer usikkerhet med å kjøpe enn å leie. Har du energi/penger til å male huset for eksempel. Ville heller brukt den 100lappen i måneden på litt ekstra god mat/en god eplemost eller noe. Men gjør som du vil selvfølgelig. Bare litt kjipt dersom du aldri får brukt pengene.

Dette synest jeg var i overkant negativ. Du vet ikke hvordan boligmarkedet blir i fremtida (du kan ikke forutsi hvordan det er om 10 år) eller om TS har mulighet til kausjonist. 

Nå snakker TS om allerede om at hun/han har en bufferkonto med fast trekk og har mulighet til å låne av foreldre dersom det blir nødvendig. Hun har derfor all grunn til å spare det som kan spares nå. Dersom bufferkontoen også vokser seg stor nok, kan hun også bruker deler av den som EK i fremtiden, sammen med BSUen. Det er faktisk ikke sånn at alle banker krever at du må løse inn EK i boliglånet (f.eks. BSUen om det viser seg at det er gunstigere å la den stå), du må bare bevise at du har nok EK. 

TS snakker om 100-300 kr i måneden og kanskje klarer hun mer andre deler av året. Det er utrolig hva man kan få til med sparing om man setter seg ned og rekner over hvordan man kan øke spareplanen mer. 1200-3600 kr i året hjelper på. Etterhvert vil hun også kanskje klare å spare litt mer hvert år om hun bruker skattefradraget hun får og setter inn på kontoen, slik vokser beløpet oppover, sammen med rentene.

Forøvrig kan man i min bank spare til det året man blir 34 år, så hun har kanskje 10 år til å spare på. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet der mye "om, men, hva, hvis". 
Men en ting er sikkert, ingen vet hva fremtiden bringer. Håpet er å komme meg uti arbeid i løpet av ett år. Det er målet mitt. Jeg skal prioritere BSU og fylle opp det jeg kan. 

Har pratet med mamma og pappa, hvis det er slik at jeg mangler 10 000 kr så kan de stille opp. Så betaler jeg tilbake til dem. Altså hvis jeg er 33 år og mangler 10-20 tusen, og enda ikke kjøpt bolig. 

Litt er ihvertfall bedre enn ingenting! 
Hvem vet, kanskje jeg dør i en ulykke neste uke. Kanskje jeg blir frisk og er ut i full jobb innen 1 år. Kanskje jeg blir gravid i neste måned og ikke kan spare så mye BSU som jeg hadde ønsket. Kanskje jeg møter en mann som eier en leilighet, kanskje jeg møter en og flytter til utlandet. 
Kanskje jeg vinner i lotto, kanskje jeg blir enda sykere og blir ufør. Ingen vet hva fremtiden bringer. 
Man vet ingenting, og jeg kan ikke gå rundt å tenke "Om, men, hva, hvis" hele tiden. Kan ikke bare sitte på ræva og forvente at ting ordner seg selv. Så jeg tenker at hvis jeg har 50 000 kr på BSU så er det ihvertfall mer enn ingenting. 

ts

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet der mye "om, men, hva, hvis". 
Men en ting er sikkert, ingen vet hva fremtiden bringer. Håpet er å komme meg uti arbeid i løpet av ett år. Det er målet mitt. Jeg skal prioritere BSU og fylle opp det jeg kan. 

Har pratet med mamma og pappa, hvis det er slik at jeg mangler 10 000 kr så kan de stille opp. Så betaler jeg tilbake til dem. Altså hvis jeg er 33 år og mangler 10-20 tusen, og enda ikke kjøpt bolig. 

Litt er ihvertfall bedre enn ingenting! 
Hvem vet, kanskje jeg dør i en ulykke neste uke. Kanskje jeg blir frisk og er ut i full jobb innen 1 år. Kanskje jeg blir gravid i neste måned og ikke kan spare så mye BSU som jeg hadde ønsket. Kanskje jeg møter en mann som eier en leilighet, kanskje jeg møter en og flytter til utlandet. 
Kanskje jeg vinner i lotto, kanskje jeg blir enda sykere og blir ufør. Ingen vet hva fremtiden bringer. 
Man vet ingenting, og jeg kan ikke gå rundt å tenke "Om, men, hva, hvis" hele tiden. Kan ikke bare sitte på ræva og forvente at ting ordner seg selv. Så jeg tenker at hvis jeg har 50 000 kr på BSU så er det ihvertfall mer enn ingenting. 

ts

Ops.

Trodde du var ufør eller på vei til å bli det, siden du skrev du var for syk til noe som helst og ikke engang hadde utgift til ferie/byn :S Viss du allerede ser for deg å komme ut i jobb innen et år så stiller saken seg helt annerledes. Da kan du uansett spare mer enn 100-300 i mnd. Trodde du mente du skulle spare det lille beløpet i lang tid, ikke bare et knapt år. Så jeg misforstod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...