Gå til innhold

Kombinere romaskin og jogging? Trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg har tatt litt tak med livsstilsendring siste halvåret, og begynner så smått å bli rutinert på det å konsekvent komme meg å jogge 2-3 ganger per uke, uavhengig av jobbmengde osv. Det er deilig, og jeg vil fortsette med jogging som hoveddelen av treninga mi.

Det jeg lurer på er å legge til 1-2 økter på romaskin per uke. Har noen gode økter der jeg kan bruke, så selve roprogrammet er jo uproblematisk, men begge treningsformene tar jo mye på beina. Hvordan burde jeg kombinere dem for å yte greit og få godt utbytte?

Ser for system med to uker, uke 1: Jogg, ro, jogg. Uke 2: Ro, jogg, ro. Høres det halvveis fornuftig ut?

Endret av Utenegenart
Videoannonse
Annonse
Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Hva med styrketrening? Det er også fint å få inn mtp skadeforebygging og økt forbrenning/oppstramming. Det viktigste er imidlertid at du liker det du driver med, og dersom du liker romaskin er jo det helt topp. Google romaskinøkter eller noe i den dur, så finner du helt sikkert noe brukandes!

Skrevet
19 timer siden, ulvepopcorn skrev:

Hva med styrketrening? Det er også fint å få inn mtp skadeforebygging og økt forbrenning/oppstramming. Det viktigste er imidlertid at du liker det du driver med, og dersom du liker romaskin er jo det helt topp. Google romaskinøkter eller noe i den dur, så finner du helt sikkert noe brukandes!

Det fine med romaskin er at du trener både kondisjon og styrke samtidig.

Skrevet

Uten at jeg vet 100% trodde jeg at romaskinen gikk mest på rygg og armer? viss du gjør det på en spesiel måte.

Jeg kjenner det aldri i bena når jeg ror ? gjør jeg noe feil her eller

ps jeg jogger også som hovedtrening

Skrevet (endret)
Den 9.2.2016 at 19.21, maddiie skrev:

Uten at jeg vet 100% trodde jeg at romaskinen gikk mest på rygg og armer? viss du gjør det på en spesiel måte.

Jeg kjenner det aldri i bena når jeg ror ? gjør jeg noe feil her eller

ps jeg jogger også som hovedtrening

For meg er det nok armer og rygg som er begrensninga, låra er i bedre form etter løping, så kjenner det best der du sier, selv om det ganske opplagt er låra som gjør mesteparten av arbeidet. Det vil si, når jeg "spurt-ror" så er det litt over hele og lungekapasiteten, så klart. Regner med at det blir litt mer sånn generelt når tempoet øker hvis jeg blir litt sterkere i øvelsen etter hvert.

Har forøvrig gått for følgende program:
1: Ro, hvil, jogg, hvil, ro, hvil, jogg.
2: Hvil, ro, hvil, jogg, hvil, ro, hvil.
3: Jogg, hvil, ro, hvil, jogg, hvil, ro.
4: Hvil, jogg, hvil, ro, hvil, jogg, hvil.

Annenhver dag er litt mye, men det går jo, og da går det greit om man roter til ei økt innimellom, siden det tross alt er såpass kort tid til neste.

Ang. annen styrketrening så har jeg egentlig ikke lyst til det. Har ikke lyst på stronglift-kroppen, eller på massive gains.

Endret av Utenegenart
Skrevet

Tar roing på beina? Har jeg ikke merket noe til.

Skrevet
2 minutter siden, Mann 42 skrev:

Tar roing på beina? Har jeg ikke merket noe til.

Da gjør du det feil :P

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, King in the North skrev:

Da gjør du det feil :P

Jeg er veldig oppmerksom på at jeg BRUKER beina når jeg ror. Men jeg vil ikke si at det TAR PÅ beina. Roing er en øvelse som engasjerer nesten hele kroppen inkludert kjernemuskulaturen, kaloriforbruket er høyt, og jeg må si at jeg får problemer med oksygenopptak lenge før jeg blir sliten i noen spesifikk kroppsdel.

• Liker 1
Gjest cheshirecat
Skrevet (endret)

Du overproblematiserer. Jeg både ror og løper på samme økter, altså rett etter hverandre, fra 2-5 ganger pr uke. Løper 5k og ror alt fra mellom 2-6000m. - aldri vært noe problem. Kan godt finne på å slenge på en halvtime eller kvarter med sykling etter dette også, uten at beina sliter. Ulik type belastning vil jeg gjette, så ser virkelig ikke problemet.

Endret av cheshirecat
Gjest cheshirecat
Skrevet
7 minutter siden, Mann 42 skrev:

Jeg er veldig oppmerksom på at jeg BRUKER beina når jeg ror. Men jeg vil ikke si at det TAR PÅ beina. Roing er en øvelse som engasjerer nesten hele kroppen inkludert kjernemuskulaturen, kaloriforbruket er høyt, og jeg må si at jeg får problemer med oksygenopptak lenge før jeg blir sliten i noen spesifikk kroppsdel.

Hvor langt ror du på hvilken tid? (Konkurranseinstinket som slo inn her nå 😁) 

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Mann 42 skrev:

Not mutually exclusive, akkurat som du er inne på :) Det betyr nok at formen din sin flaskehals er oksygenopptaket(kondisjonen om du vil) fremfor muskulære begrensninger. Fantastisk øvelse på nesten alle måter. 

Endret av King in the North
Skrevet
29 minutter siden, cheshirecat skrev:

Hvor langt ror du på hvilken tid? (Konkurranseinstinket som slo inn her nå 😁) 

Pt bruker jeg roing som oppvarming før og etter styrketrening. Lett kardio er anbefalt etter en styrketreningsøkt for å lett uttøyingen og få ut melkesyra. Så jeg ror ikke spesielt langt eller fort. Jeg har max belastning på maskina, og når jeg holder en takt på omtrent 32 tak i minuttet, forbruker jeg ca 700 kcal/time. Det anser jeg for moderat. Jeg kan presse det opp til 1000-1100 i korte perioder, men det holder bare et par minutter. Da får jeg ikke nok luft.

Jeg er mest opptatt av å "lage plass til" den banana jeg alltid spiser etter treninga, så jeg stiller inn displayen på å vise kalorier. Men på de 10 minuttene ror jeg ca 2000 meter. Ikke noe spess, altså.

Skrevet
20 minutter siden, King in the North skrev:

Not mutually exclusive, akkurat som du er inne på :) Det betyr nok at formen din sin flaskehals er oksygenopptaket(kondisjonen om du vil) fremfor muskulære begrensninger. Fantastisk øvelse på nesten alle måter. 

Ja, roing er genialt. Det virker som om maskina oppfører seg NESTEN som om det var en båt. En båt "setter seg" liksom i vannet når den kommer over en viss hastighet, og man får mindre og mindre fart igjen for det arbeidet man gjør, og større og større motstand.

Gjest cheshirecat
Skrevet
2 timer siden, Mann 42 skrev:

Pt bruker jeg roing som oppvarming før og etter styrketrening. Lett kardio er anbefalt etter en styrketreningsøkt for å lett uttøyingen og få ut melkesyra. Så jeg ror ikke spesielt langt eller fort. Jeg har max belastning på maskina, og når jeg holder en takt på omtrent 32 tak i minuttet, forbruker jeg ca 700 kcal/time. Det anser jeg for moderat. Jeg kan presse det opp til 1000-1100 i korte perioder, men det holder bare et par minutter. Da får jeg ikke nok luft.

Jeg er mest opptatt av å "lage plass til" den banana jeg alltid spiser etter treninga, så jeg stiller inn displayen på å vise kalorier. Men på de 10 minuttene ror jeg ca 2000 meter. Ikke noe spess, altså.

Ja, da ligger vi på rundt samme takt. Må innrømme at jeg visste ikke at roing var så bra til å forbrenne kalorier,  fokuserer ikke så mye på akkurat det.. Men greit å vite :) 

Skrevet
4 timer siden, cheshirecat skrev:

Ja, da ligger vi på rundt samme takt. Må innrømme at jeg visste ikke at roing var så bra til å forbrenne kalorier,  fokuserer ikke så mye på akkurat det.. Men greit å vite :) 

Treningssenteret jeg går på har romaskiner med digital display som viser takt, fart, gjennomsnittlig tid per 500 meter, anslått distanse for en halv time, split tid, kaloriforbruk, og så videre, og så videre.

Man kan stille inn displayet etter behov og få de dataene man vil. Enten man vil ro 10.000 meter på en økt eller forbrenne et visst antall kalorier.

Og timesforbruket på romaskin er veldig bra. Man kan få ganske intensive kardioøkter ut av det hvis man liker sånt.

Gjest cheshirecat
Skrevet
2 minutter siden, Mann 42 skrev:

Treningssenteret jeg går på har romaskiner med digital display som viser takt, fart, gjennomsnittlig tid per 500 meter, anslått distanse for en halv time, split tid, kaloriforbruk, og så videre, og så videre.

Man kan stille inn displayet etter behov og få de dataene man vil. Enten man vil ro 10.000 meter på en økt eller forbrenne et visst antall kalorier.

Og timesforbruket på romaskin er veldig bra. Man kan få ganske intensive kardioøkter ut av det hvis man liker sånt.

Det er kcalteller på maskinene hvor jeg trener også, men må ærlig talt innrømme at jeg har gått inn for en livsstil hvor jeg velger å gi faen i akkurat sånne ting. Bruker ikke pulsklokke, følger ikke med på kcal inn eller ut og trener basicly av ren glede og lyst. Samme med mat; pakker i meg det jeg synes er digg etterpå.. (Brownies og rødvin ble det til kvelds ikveld 😁) 

Skrevet
40 minutter siden, cheshirecat skrev:

Det er kcalteller på maskinene hvor jeg trener også, men må ærlig talt innrømme at jeg har gått inn for en livsstil hvor jeg velger å gi faen i akkurat sånne ting. Bruker ikke pulsklokke, følger ikke med på kcal inn eller ut og trener basicly av ren glede og lyst. Samme med mat; pakker i meg det jeg synes er digg etterpå.. (Brownies og rødvin ble det til kvelds ikveld 😁) 

Sånn var jeg også en gang. But then I took an arrow to the knee.

• Liker 1
Gjest cheshirecat
Skrevet
47 minutter siden, Mann 42 skrev:

Sånn var jeg også en gang. But then I took an arrow to the knee.

Åh! Håper aldri det skjer meg. Har det ganske digg nå 😁

Skrevet
Den 11.2.2016 at 12.09, cheshirecat skrev:

Du overproblematiserer. Jeg både ror og løper på samme økter, altså rett etter hverandre, fra 2-5 ganger pr uke. Løper 5k og ror alt fra mellom 2-6000m. - aldri vært noe problem. Kan godt finne på å slenge på en halvtime eller kvarter med sykling etter dette også, uten at beina sliter. Ulik type belastning vil jeg gjette, så ser virkelig ikke problemet.

Kan potensielt, ja. Men liker best skikkelige langkjøringer på jogginga og da tømmer jeg meg greit på det.

Målet mitt med jogginga er gode turer utendørs når snøen går, da er det så digg å kunne ta litt lenger, en bakketopp til, så man får den utsikten man spontant fikk lyst på osv.

Skrevet
Den 10.2.2016 at 20.15, Utenegenart skrev:

For meg er det nok armer og rygg som er begrensninga, låra er i bedre form etter løping, så kjenner det best der du sier, selv om det ganske opplagt er låra som gjør mesteparten av arbeidet. Det vil si, når jeg "spurt-ror" så er det litt over hele og lungekapasiteten, så klart. Regner med at det blir litt mer sånn generelt når tempoet øker hvis jeg blir litt sterkere i øvelsen etter hvert.

Har forøvrig gått for følgende program:
1: Ro, hvil, jogg, hvil, ro, hvil, jogg.
2: Hvil, ro, hvil, jogg, hvil, ro, hvil.
3: Jogg, hvil, ro, hvil, jogg, hvil, ro.
4: Hvil, jogg, hvil, ro, hvil, jogg, hvil.

Annenhver dag er litt mye, men det går jo, og da går det greit om man roter til ei økt innimellom, siden det tross alt er såpass kort tid til neste.

Ang. annen styrketrening så har jeg egentlig ikke lyst til det. Har ikke lyst på stronglift-kroppen, eller på massive gains.

Du får ikke stronglift-kropp av styrketrening med mindre du går inn for det... Styrke er veldig fornuftig ifm løping, og kan gi deg en mye sterkere løpeform. Et enkelt google-søk bekrefter det jeg sier her. Squats, utfall og markløft er kjempebra. Så også roing, da en sterk overkropp gir deg bedre løpeteknikk. 

Spørsmålet med hvor ofte og hvordan programmet skal legges opp kommer jo litt an på hvor langt du løper/ror og hvordan øktene dine er. 

Anonymkode: 562d2...88d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...