Gå til innhold

Bli samboere - felles kredittkortkonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal flytte sammen, og ønsker å dele på fellesutgifter som matvarer, husholdningsartikler, etc. 

Vi kan jo selvsagt ha en felles konto, med hvert vårt debetkort til. Men vi liker begge godt å bruke kredittkort med cashback-løsninger, som Trumf, Bank Norwegian-kort, etc. Er det mulig å ha to slike kort til én felles Trumf-konto, for eksempel? Og er det mulig for én person å ha to trumf-kort, til to ulike kredittkonti?

Anonymkode: a6f35...22d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kreditt er noe man er personlig ansvarlig for, så jeg tror ikke det går. 

Ha heller et system der fellesutgifter regnes ut og deles på begge i etterkant. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal flytte sammen, og ønsker å dele på fellesutgifter som matvarer, husholdningsartikler, etc. 

Vi kan jo selvsagt ha en felles konto, med hvert vårt debetkort til. Men vi liker begge godt å bruke kredittkort med cashback-løsninger, som Trumf, Bank Norwegian-kort, etc. Er det mulig å ha to slike kort til én felles Trumf-konto, for eksempel? Og er det mulig for én person å ha to trumf-kort, til to ulike kredittkonti?

Felles kredittkort, om det skulle være mulig uten å være gift, er noe jeg  og flere med mag nok må fraråde deg å gå inn på. 

Man stoler på hverandre i utgangspunktet, men skulle den ene  av dere falle for fristelsen, så kan dette gi problemer langt inn i Luksisfellens mest delikate problemstillinger. 

Bruk deres egne kredittkort fortsatt. Å sette opp faste trekk når kortbruket forfaller hver mnd. Er helt uproblematisk. Dere kan og få en laaang diskusjon om hva som skal betale på fellesen og hva som er personlig forbruk når dere har kredittkort på fellesen. 

Og samboeravtale, der økonomiske løsninger og hvilke verdier dere bringer med dere inn i forholdet, det har dere vel alt ordnet? 

Anonymkode: d6b8d...ba7

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Felles kredittkort, om det skulle være mulig uten å være gift, er noe jeg  og flere med mag nok må fraråde deg å gå inn på. 

Man stoler på hverandre i utgangspunktet, men skulle den ene  av dere falle for fristelsen, så kan dette gi problemer langt inn i Luksisfellens mest delikate problemstillinger. 

Bruk deres egne kredittkort fortsatt. Å sette opp faste trekk når kortbruket forfaller hver mnd. Er helt uproblematisk. Dere kan og få en laaang diskusjon om hva som skal betale på fellesen og hva som er personlig forbruk når dere har kredittkort på fellesen. 

Og samboeravtale, der økonomiske løsninger og hvilke verdier dere bringer med dere inn i forholdet, det har dere vel alt ordnet? 

Vi ønsker å ha ett kort hver som utelukkende går til felles forbruk. Å bruke samme kortet både til felles og egne ting blir bare rot, da må jeg jo ta vare på kvitteringer og notere ned for å finne ut hvor mye av kredittkortregningen som er på mine ting og hva som har gått til våre ting. 

En løsning kan være at vi begge setter inn penger på en felleskonto, og jeg skaffer meg enda et trumf visa, og bruker det ene fil fellesting, det andre til egne ting, og så betaler regningen for fellesbrukkortet fra felleskontoen. 

Vi har ikke noe skriftlig avtale enda, siden vi ikke eier noe som helst felles, og har full koll på hva som er mitt og hva som er hans. Vi kjøper ikke bolig sammen ennå, men beholder hver vår leilighet og blander ikke sammen leilighetsøkonomien ennå. Så lenge vi har alle eiendeler adskilt, og ikke eier noe sammen, har de samboeravtalene jeg har sett eksempler på ikke hatt noe for seg. Når vi kjøper noe sammen, som nytt hus, bil, etc, er det en annen sak. 

Skrevet

Du kan antageligvis få to kredittkort til èn konto, f.eks. et hovedkort og et tilleggskort, men det er en av dere som står som ansvarlig for kreditten. Det vil si, velger du å ta det i ditt navn, er du ansvarlig for at det blir betalt. Og blir det slutt og partneren drar sin kos, kan han fint bare drite i å betale og overlate regningen til deg.

Ja, jeg synes det er nifst å påta seg gjeld for en annen part, samme hvor mye kjærester man er. Folk har altfor lett for å bli blendet av kjærligheten når alt er kos og fred, men glemmer å ha i bakhodet at faktisk er det slik at 50% av alle samboerforhold ryker. 50% sjanse for at du blir sittende igjen med gjelden i ditt navn og han trenger ikke betale en krone om han ikke gidder, men bestemmer seg for å være kjip...!

Jeg synes dere heller skal opprette en kredittkortkonto hver, og stå ansvarlig for hvert deres.

Kan hende jeg er påvirket og farget av å ha vært i et 18 årig forhold med en mann som overhodet ikke eier økonomisk sans, og er totalt upålitelig når det kommer til penger. Heldigvis oppdaget jeg veldig tidlig i forholdet at han var sånn, så jeg har holdt økonomien vår strengt separat hele veien. Han er syltet ned i forbruksgjeld.

Det jeg prøver å komme frem til er at du bør være forsiktig med å stifte gjeld i ditt navn for en annens forbruk, selv om du er aldri så forelsket nå. Samboerskapet er nytt, du har enda ikke oppdaget på ordentlig hvordan han fungerer økonomisk. Gi det litt tid.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker å ha ett kort hver som utelukkende går til felles forbruk. Å bruke samme kortet både til felles og egne ting blir bare rot, da må jeg jo ta vare på kvitteringer og notere ned for å finne ut hvor mye av kredittkortregningen som er på mine ting og hva som har gått til våre ting. 

En løsning kan være at vi begge setter inn penger på en felleskonto, og jeg skaffera et trumf vis fil fellesting, det andre til egne ting, og så betaler regningen for fellesbrukkortet fra felleskontoen. 

Vi har ikke noe skriftlig avtale enda, siden vi ikke eier noe som helst felles, og har full koll på hva som er mitt og hva som er hans. Vi kjøper ikke bolig sammen ennå, men beholder hver vår leilighet og blander ikke sammen leilighetsøkonomien ennå. Så lenge vi har alle eiendeler adskilt, og ikke eier noe sammen, har de samboeravtalene jeg har sett eksempler på ikke hatt noe for seg. Når vi kjøper noe sammen, som nytt hus, bil, etc, er det en annen sak. 

Du er som utallige andre på kg, temmelig naiv. Dere har i dag full kontroll på hva som er ditt og hans i felles bolig. Men igjen og igjen ser vi på kg og ellers i verden, brudd, som lyn fra klar himmel, der en av de to ikke får ut sine ting fra felles bolig. Som regel, ja, faktisk har jeg ikke hørt om noen mann som ikke har fått med seg sine ting, så dette er et kvinneproblem. 

Slik du sjiserer fordeling av kortbruk vil neppe økonomien fungere. Snakk med foreldre eller få hjelp hos økonomisk rådgiver i bank. Og sett opp samboeravtale for du sitter i kvinnefella. Da er det nemlig for sent. 

Skrevet

Vil bare nevne at man ikke kan registere trumf på kredittkort, bare bankkort. For å få det på kreditt må du ha trumf sitt eget kredittkort. Det går forvridd å registere samme trumfkonto på flere bankkort.

Anonymkode: bb5dd...d29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...