Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å bli barnehagelærer, de har tilbudet på en skole 2 timer unna, så jeg tenker i tilfelle å ta det deltid. Da må man ha jobb i barnehage(arbeidsplassbasert) 40%. Noe jeg ikke har, men tenker at et fult mulig å få type praksisplass, om ikke lønnet stilling. Er det noen som har erfaring med denne type retning ?

Og en annen faktor som holder meg litt igjen er; kristendom. Er det mye fokus på det i studiet og i selve jobben? Er de fleste som jobber som barnehagelærere kristne? 

Setter stor pris på svar 🙂

Skrevet

Mitt tips er å jobbe litt i barnehage FØR man søker seg inn på studiet. Mange får seg en skikkelig bakoversveis når man ser hvordan yrket egentlig er. Det å være barnehageassistent og pedagogisk leder/barnehagelærer vil jeg si ikke er så langt fra hverandre, så jeg ville ha sjekket ut om yrket er noe for deg først. Ikke meningen å tråkke noen på tærne når jeg sier at assistent og barnehagelærer er beslektet, men mener det har mange like faktorer og arbeidsoppgaver. Som barnehagelærer har du også oppgaver som å stå på kjøkkenet, kle på barnet, gå med søpla etc, noe som ikke kommer så tydelig frem i studiet, der alt fremstår som gull og grønne skoger. For meg ble det helt feil å gå tre år på høgskolen og ha slike arbeidsoppgaver. Selvfølgelig så har jo en pedagogisk leder/barnehagelærer pedagogisk planlegging, det øverste ansvaret på avdelingen, etc., men det kommer ikke så tydelig frem barnehagehverdagen. I mange tilfeller har faktisk ikke ped.leder mye å si, da mange av assistentene mener at når man har jobbet 30 år i barnehage, så har de automatisk rett. Mye dårlig arbeidsmiljø her og der, selv om det finnes mange plasser der arbeidsmiljøet er godt også.

Jeg ble syk av jobben rett og slett. Vet mange jeg studerte med som nå jobber på butikk, som snekker, etc. fordi dette ikke var noe for dem. MEN det jeg ser er de som jobbet noen år i barnehage FØR de studerte, de er i barnehagen fortsatt.

Skjønner ikke helt spørsmålet om de fleste barnehagelærere er kristne. I utdanningen er det stort fokus på det å være nøytral i religiøse spørsmål, da det finnes barn med forskjellige trosretninger. Nå er det noe annet med menighetsbarnehager, der det er ekstra fokus på kristendommen. Men man trenger ikke å søke seg dit dersom det føles feil? Når det er sagt, så har jeg jobbet flere år i menighetsbarnehage, og også der er de fleste ansatte ikke-kristne.

Anonymkode: 8ff03...ae9

• Liker 2
Skrevet

En takknemlig jobb på mange måter, men veldig dårlig miljø mange steder.

Anonymkode: cce84...c0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...