Gå til innhold

Stammer uten kontakt med sivilisasjonen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det stammer som ikke har kontakt med sivilisasjonen foruten de som er nevnt her?

Og hvordan går det med denne stammen etter kontakten de hadde med den hvite mann?

Jeg kom over dette folket på min leting:

https://en.wikipedia.org/wiki/North_Sentinel_Island

http://northsentinelisland.com/about-the-island/

Det som er ekstra spennende med sentinelesere er at de har et helt eget språk enn hva som snakkes på Andaman øyene, som kan være et tegn på at øya har vært isolert fra  Andamanøyene lenge.

På Papua New Guinea vet jeg at stammer har levd isolert, men gjør de det fortsatt?

Om noen har litt eller mye å bidra med er jeg takknemlig.

Anonymkode: 9114b...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg minnes en historie om en familie i Sibir som ble oppdaget på 1980-tallet. De hadde ikke hatt nyheter om verden siden 1912, og trodde fortsatt at det russiske imperiet eksisterte, og hadde fortsatt bilder på veggene av "Lille far". Det må ha vært litt av en opplevelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lutetium 71 skrev:

Tusen takk! 

3 timer siden, nordpedant skrev:

Jeg minnes en historie om en familie i Sibir som ble oppdaget på 1980-tallet. De hadde ikke hatt nyheter om verden siden 1912, og trodde fortsatt at det russiske imperiet eksisterte, og hadde fortsatt bilder på veggene av "Lille far". Det må ha vært litt av en opplevelse.

Så spennende og tusen takk :).

Dette skal jeg prøve å google opp. Synes jeg kan huske om lignende tilfeller i Vietnam, at en amerikansk soldat levde i jungelen og trodde krigen stadig pågikk på 90 tallet. Men nå har jeg dårlig hukommelse og begynner å lure på om det var i Korea soldaten levde i skjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Jeg tror ikke det finnes noen stammer lenger som ikke har noen form for kontakt med sivilisasjonen. Men det er nok stammer som har svært lite kontakt med sivilisasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! 

Så spennende og tusen takk :).

Dette skal jeg prøve å google opp. Synes jeg kan huske om lignende tilfeller i Vietnam, at en amerikansk soldat levde i jungelen og trodde krigen stadig pågikk på 90 tallet. Men nå har jeg dårlig hukommelse og begynner å lure på om det var i Korea soldaten levde i skjul.

Det finnes eksempler på at japanske soldater fortsatte å sloss helt til 1990-tallet etter andre verdenskrig. De siste som ikke visste at krigen var over, overga seg på 70-tallet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, nordpedant skrev:

Det finnes eksempler på at japanske soldater fortsatte å sloss helt til 1990-tallet etter andre verdenskrig. De siste som ikke visste at krigen var over, overga seg på 70-tallet.

Takk, da viser det seg at det er flere eksempler på at folk har levd isolert. Spennende stoff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det er farlig for den isolerte urbefolkningen å komme i kontakt med sivilisasjon, deres immunforsvar har ikke antistoffer mot våre bakterier og hele stammesamfunn har dødd ut i møte med sivilisasjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver eneste isolert stamme man har funnet, har pil og bue. Er det fordi det er så lett å finne opp, eller er det andre grunner?

Anonymkode: 888a1...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.2.2016 at 20.49, AnonymBruker skrev:

Hver eneste isolert stamme man har funnet, har pil og bue. Er det fordi det er så lett å finne opp, eller er det andre grunner?

Anonymkode: 888a1...965

Det er egentlig et interessant spørsmål. Andre eksempler finner man innen mat og drikke. Flere steder oppdaget man så vidt jeg vet både det å gjære alkohol, og det å destillere alkohol uavhengig av hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir dessverre færre og færre, men de finnes fortsatt. Hvis du er interessert i temaet anbefaler jeg "Verden fram til i går" av Jared Diamond. Den tar for seg mange forskjellige sider i disse samfunnene og hvordan de har taklet møtet med sivilisasjonen. Forfatteren har bodd store deler av livet sammen med stammer på Papa New Guinea og det er de det handler mest om. Den kan nok gi deg svar på mye av det du lurer på.

Anonymkode: 8d396...10d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...