Gjest Erik Skrevet 14. oktober 2004 #1 Skrevet 14. oktober 2004 Fikk et lite koselig brev i går om at de vil ha meg inn til garden.. urk.. Jeg er 22 år og har fått utsettelse 2 ganger før, men har ikke hørt noe på 2 år og hadde håpt de ikke ville ha meg lenger. Jeg har en bra jobb, bra leilighet, en samboer i et relativt ferskt forhold. Alt vil bli snudd på hodet om jeg skal i militæret.. Hører mange sier at hvis du ikke vil i militæret i dag kan du slippe, men hvordan? Tror kanskje jeg slipper unna i denne omgang. Har prøvetid på jobben, men det hadde jeg forrige gang jeg fikk utsettelse også, får jeg det da nå igjen? Jeg har også forbrukslån på tilsammen 130.000.. Spiller slikt inn? Vet de kan fryse studielån, men hvordan er det med forbrukslån? Er diverse kredittkort osv.. Har også endel inkassoer.. Jeg jobber som selger, og der jobber vi mye med portefølje.. Må jeg i militæret kan du si det er 3 år bortkasta, det året jeg har brukt nå til å komme dit jeg er, året i militæret + et år til for å komme på samme nivå.. Noen tips/kommentarer? Takk!
Aida Skrevet 14. oktober 2004 #2 Skrevet 14. oktober 2004 Snakk med vernepliktsverket. Du finner dem på mil.no.
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2004 #3 Skrevet 14. oktober 2004 ikke svar, og når de purrer: ikke svar se også http://www.dimme.cjb.net/
Gjest Anonymous Skrevet 14. oktober 2004 #4 Skrevet 14. oktober 2004 Herregud mann, kom deg ut i militæret det har du godt av. Hvorfor skal du liksom lure deg unna?? Det bør være en plikt å ta et år i forsvaret. Dessuten dersom du leser litt hva dei har å tilby så kan du få deg billiger å bedre utdanning i forsvaret også. Kom deg i kongens klær du!
Gjest Erik Skrevet 14. oktober 2004 #5 Skrevet 14. oktober 2004 Hadde dette vært en plikt for ALLE å gjennomføre, kvinner som menn, så hadde jeg gjort det lett. Men ingen kvinner MÅ inn, innkallelsen er også bare et bingospill. Snakket nettopp med vernepliktsverket, den hyggelig damen sa det var veldig få som ble kalt inn om dagen, og på spm om hvordan de "heldige" ble valgt kunne hun ikke svare nevneverdig utfyllende, og kom bare med en "det er gjort en vurdering på hvem som er mest kvalifisert.." opp i rumpa mi at de har gjort en vurdering på hver enkelt av de 12 000. Jeg har ikke vært på sesjon på 5 år. Har heller ikke fått noen henvendelser som tilsier at en slik vurdering har blitt gjort.
Gjest lilletroll Skrevet 14. oktober 2004 #6 Skrevet 14. oktober 2004 Sett deg ned og skriv et brev hvor du ber om utsettelse på grunnlag av utdanning/arbeid. Dette må dokumenteres fra lærer/arbeidsgiver. Når det gjelder forbrukslån tviler jeg på at de dekker noe der....det vi fikk beskjed om når det var snakk på mannen min (han har ikke vært i militæret.....) var at huslånet betalte de rentene på, men billån og sånt betalte de ikke, da dette ikke var en nødvendighet...ergo må vi selge 2 nye biler og en campingvogn hvis mannen må inn i militæret...HELT sprøtt spør du meg.....men til gjengjeld må de betale på et lån til 1,5mill + forsørging av familien hans og sånn..... Tror ikke det er så vanskelig å få utsettelse, og til slutt er du jo så gammel at de ikke vil ha deg Mannen min er snart 26, og har ikke hørt noe siden forrige gang han fikk utsettelse... (for to eller tre år siden) og er ikke alders "grensen" 28, da?? Så da satser vi på at han slipper
Gjest Anonymous Skrevet 15. oktober 2004 #7 Skrevet 15. oktober 2004 Herregud mann, kom deg ut i militæret det har du godt av. Hvorfor skal du liksom lure deg unna?? Det bør være en plikt å ta et år i forsvaret. Dessuten dersom du leser litt hva dei har å tilby så kan du få deg billiger å bedre utdanning i forsvaret også. Kom deg i kongens klær du! Verste pisspreiket jeg har hørt! Men samme gamle leksa som alltid Hva når man ikke kommer inn på noen av kursene man søker på, fordi alle blir fylt opp, og det er loddtrekning på hvem som kommer inn hvor? Militæret var for meg et totalt bortkastet år, masse tapt arbeidsinntekt, og ingenting tilbake. Det, i tillegg til at det er ekstremt urettferdig fordeling på hvem som må inn og hvem som ikke må gjør at jeg oppfordrer alle til å komme seg unna. Verneplikt for ALLE eller INGEN
Nettemor Skrevet 15. oktober 2004 #8 Skrevet 15. oktober 2004 Skjønner deg veldig godt jeg! Det er så utrolig tragisk at millitæret liksom skal ødelegge for de som vil ta seg en skikkelig utdannelse og for de som har fått seg en solid jobb. Det som er enda verre er at enkelte som faktisk mer enn gjerne vil i millitæret, ikke får lov fordi de er på 'feil' liste :-? Da skjønner jeg liksom lite vitsen med å presse de som har grunner gode nok for å ikke ville... Klarer du å utsette til du er 27 eller hva det er, slipper du for da er du for gammel Lykke til!!
kitty Skrevet 15. oktober 2004 #9 Skrevet 15. oktober 2004 Herregud mann, kom deg ut i militæret det har du godt av. Hvorfor skal du liksom lure deg unna?? Det bør være en plikt å ta et år i forsvaret. Dessuten dersom du leser litt hva dei har å tilby så kan du få deg billiger å bedre utdanning i forsvaret også. Kom deg i kongens klær du! Støtter i grunnen dette. Men du kan jo søke om litt forkortet tid hvis du syns det er helt pyton. Tror de aller fleste ser tilbake på tiden som et år de aldri glemmer og ikke ville vært foruten.
lizzy x Skrevet 15. oktober 2004 #10 Skrevet 15. oktober 2004 syns og at man kan slippe når man er kommet så godt igang med jobb og begynnelsen på å etablere seg,man må da liksom legge alt på is...typen min er 22 og han er i fast jobb nå,og han har fått utsettelse 2 ganger,har ikke hørt noe fra de på sikkert over et år,så jeg håper at han slipper
kitty Skrevet 15. oktober 2004 #11 Skrevet 15. oktober 2004 syns og at man kan slippe når man er kommet så godt igang med jobb og begynnelsen på å etablere seg,man må da liksom legge alt på is... Hvis de hadde gått i millitæret i første omgang så hadde de vært ferdig med det FØR de hadde etablert seg så voldsomt. Synes ikke at det å ha kommet godt i gang med etablering skal være noen unnskyldning. Da kan jo alle ta opp lån og få seg samboer... Ikke det at jeg mener vi har noe millitære som fungerer i dag, men man kan jo håpe at det er noen som fremdeles har lyst til å lære om å forsvare landet.
Gjest Anonym i dag... Skrevet 15. oktober 2004 #12 Skrevet 15. oktober 2004 Har hørt masse historier om folk som har gjort det utroligste for å bli sendt hjem. En som tok med seg en liten, rosa håndveske som han ALDRI skilte seg fra, og ikke lot NOEN kikke oppi. Folk ble naturlig nok fryktelig nyskjerrige, og da han en dag "glemte" den mens han gikk i dusjen åpnet de den. Han hadde fylt den med dødsannonser. Han ble sendt hjem på dagen. Men så til årsaken til at jeg er anonym i dag. Da min helt ble kalt inn, og jeg var ca 18, fikk jeg såpass problemer med angst og depresjon(har mine gode grunner) at jeg var på nippet til å utvikle anoreksi. Dette skrev både psykolog og rådgiver rapport til militæret om, med signaturer og greier, men allikevel fikk han ikke fritak. Han fikk bare beskjed om at "Han ikke måtte gjøre det til sitt problem..." :evil: Til slutt måtte han dikte opp en historie om at han hadde det fælt fordi foreldrene hans hadde skilt seg da han var liten, og at han derfor hadde problemer med å skaffe seg venner, var sjenert osv. Da fikk han fritak på dagen! Nå er vi gift og happy sammen, har kjøpt hus osv. Men i vernepliktsboka hans står det "Tjenesteudyktig", noe han må forklare ved jobbsøknader osv... Ikke kom og si til meg at militæret er tøft!
Gjest lilletroll Skrevet 15. oktober 2004 #13 Skrevet 15. oktober 2004 Hvis de hadde gått i millitæret i første omgang så hadde de vært ferdig med det FØR de hadde etablert seg så voldsomt. Min mann ba om å få komme i militæret FØR han etablerte seg og alting han...og hva var svaret? De hadde ikke plass til ham!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå